ekke skrev 2010-10-01 21:03:36 följande:
vi har precis bytt läkare,, och hon säger att alla värden är strålande. dock hade hon inte sköldkörtelvärdena så de tar vi en gång till. Hon litar inte på att förra läkaren hade rätt i allt.
otroligt dock att någon säger att det är bra men andra säger att det inte är bra. Då undrar man över var de fått sin utbildning...
Mmmm.... Kom ihåg att TSH
ska vara
under 2,0 för att dina värden ska duga för fertiliteten!
Jag fick också höra att "det är så bra så, inom normalområdet" bla bla bla.... Fick leta information, skriva ut den, ringa och ligga på olika läkare flera ggr om (de blev lite irriterade men det sket jag i för jag visste ju att "jag" hade rätt) och
till slut, nästan ett år efter att jag börjat misstänka dåliga thyroid-värden och lämnat 1.a provet; så fick jag äntligen Levaxin utskrivet!
25 mcg, lägsta möjliga dosen = blev gravid på 1.a ägglossningen efter tre veckors intag av Levaxin....
Jag "
visste" att det var felet i vårt fall och är övertygad om att Levaxinet bidrog till graviditeten. När det väl blivit konstaterat att jag var gravid så var läkaren väldigt snabb med att kontrollera TSH-värdet och öka upp dosen direkt! Allt för att inte riskera mf... Har sedan lämnat prover ca var 4.e vecka och igår fick jag besked om att värdet blivit lite sämre igen och därför fått höja dosen ytterligare ett snäpp. Är nu uppe i 75 mcg/dag.
Så man förstår ju nu hur viktigt det är med bra thyreoid-värden både för barnets hjärna under graviditeten,
för att förhindra mf och för att överhuvudtaget kunna bli gravid!
Du har rätt till de exakta värdena och är de över 2,0 så ska du kräva att din läkare läser på om vilka gränser som gäller för graviditet och fertilitet.... För de är betydligt snävare än annars.
Naturligtvis kan det ju vara ngt annat som är orsak i ert fall. Vill bara försöka bidra med det man själv erfarit och kanske kan det hjälpa ngn annan... Hoppas att ni snart får bli gravida iaf!