• ekke

Inga fel, men varför går det då inte?

I dag har jag varit på passageundersökning, helt fri passage TIdigare har progesterontest visat på äl och mannens har gjort två olika spermatest, båda bra de också! 

Men varför går det då inte? Någon som rekommenderar något annat test? cervixtest (samlagstest) kanske? fler blodprover - eftersom progesteronet var bra så ville vår gyn inte ta fler prover. 

Vad händer nu? någon som varit i samma "lyckliga?" situation? 

• Svar på tråden Inga fel, men varför går det då inte?
  • frukarlssonn

Vi va i samma sits innan dottern. Höll på i två år med ett mf emellan. Utan några konstaterade fel. Avslappning är ingen enkel lösning när man har fungerande äl och perfekta spermier. Vi lyckades tillslut efter två år och vi val allt annat än avslappnade. Håller tummarna ts att du snart plussar! Vi skulle göra ivf men det fungerade utan tillslut.

♥ Olivia 090610 ~ Bf 101112 ♥
  • Kulta17

Vi var både friska på alla sätt  - men ofrillilligt barnlösa. Rätt frustrerande faktiskt i längden då det inte finns något att "fixa". Att sedan höra alla tips och förslag på "hur man kan göra" (skaffa hund, sup dig full och ha massor av sex) blir man bara ledsen av. Sätter sig tills lut på huvudet!

Min rekommendation är att börja med stimulering mm så fort så möjligt. Man får gå den låååånga vägen om det inte finns något fel.

Vi gjorde
    1. Stimulering av bara mig ett par omgångar
    2. Insemination 4 ggr!!
    3. IVF 2 ggr.

Sedan är det kö till IVF som man också måste räkna med. För oss tog det sammanlagt 4 år...

Då var det asjobbigt, men så häri efterhand när man tittar på dottern (som nu är 3,5 år) var det värt det - hon är underbar.

En sak man dock aldrig får reda på är hur mycket stryk ens kropp tar av dessa ändlösa hormoner. Var beredd på det.

• frukarlssonn
    Kulta17 skrev 2010-06-30 08:53:11 följande:
    Vi var både friska på alla sätt  - men ofrillilligt barnlösa. Rätt frustrerande faktiskt i längden då det inte finns något att "fixa". Att sedan höra alla tips och förslag på "hur man kan göra" (skaffa hund, sup dig full och ha massor av sex) blir man bara ledsen av. Sätter sig tills lut på huvudet!

Min rekommendation är att börja med stimulering mm så fort så möjligt. Man får gå den låååånga vägen om det inte finns något fel.

Vi gjorde
    1. Stimulering av bara mig ett par omgångar
    2. Insemination 4 ggr!!
    3. IVF 2 ggr.

Sedan är det kö till IVF som man också måste räkna med. För oss tog det sammanlagt 4 år...

Då var det asjobbigt, men så häri efterhand när man tittar på dottern (som nu är 3,5 år) var det värt det - hon är underbar.

En sak man dock aldrig får reda på är hur mycket stryk ens kropp tar av dessa ändlösa hormoner. Var beredd på det.
    Ja dessa "slappna-av" tips gjorde en totalt knäckt Speciellt då man visste att det inte va lösningen.
    ♥ Olivia 090610 ~ Bf 101112 ♥
  • ekke

då har jag fått ytterligare provsvar (prover av sköldkörteln, som jag tiggde mig till) de var också bra.

Ett jäkla lyxproblem är det att de inte hittar något fel på oss, men jag blir less 

• Alyana
    ekke skrev 2010-07-07 14:24:10 följande:
    då har jag fått ytterligare provsvar (prover av sköldkörteln, som jag tiggde mig till) de var också bra.

Ett jäkla lyxproblem är det att de inte hittar något fel på oss, men jag blir less 
    Men har du frågat efter de exakta värdena på TSH?
    "Bra" kan lika gärna vara 3,0 för dem... Men du som försöker bli gravid måste ligga under 2,5 och helst under 2,0!  Fertiliteten påverkas oerhört lätt av bara ngt förhöjda värden...

Har din man lämnat spermaprov??
    Isfl, ta reda på de exakta värdena där också och konsultera en eller två fertläkare till ang dem. Många ggr så ha de vitt skilda uppfattningar vad som räknas som "normalt" och inte... Förvånad
  • Alyana

Ursäkta, läste nu att dein man redan lämnat två tester..Skäms
    Men som sagt, ni har rätt att få papper på de exakta resultaten på alla prover ni lämnar!
    Ta reda på dem och konsultera en annan fertilitets-läkare också.
    Lycka till! Ni kommer att få ert efterlängtade barn ni också... Hjärta

• ekke
    Alyana skrev 2010-07-07 19:38:30 följande:
    Ursäkta, läste nu att dein man redan lämnat två tester..Skäms
    Men som sagt, ni har rätt att få papper på de exakta resultaten på alla prover ni lämnar!
    Ta reda på dem och konsultera en annan fertilitets-läkare också.
    Lycka till! Ni kommer att få ert efterlängtade barn ni också... Hjärta
     Ja vi ska träffa en annan läkare i september/oktober, hon har alla våra resultat - så får vi diskutera med henne. Men vi har inte fått värdena, bara att de är ok. Jag bara avskyr att vänta, och vi har inte ens fått tiden ännu. Hade varit bra att ha ett datum att se fram emot. 

Tack för ditt svar, jag hoppas också att vi har vår bebis snart. 

• ermel

Hej!

På oss hittades inget fel.
    Men på 1a ivfn, 9ägg, inget befruktat.
    Konstaterade vi att där va felet. Min mans spermier kunde inte tränga in mina ägg.
    2 ivf, icsi. 6ägg, 4 befruktade, 3 till frysen, ett till mig. Gravid!

• villsågärna38

Hej!

Jättebra att du kollat sköldkörteln, det ska man alltid göra i en fertilitetsutredning. Dåligt att de inte hade gjort det tidigare. Har du fått blodförtunnande ( t ex trombyl) eller prednisolon (cortison) ännu? Om du har immunologiska problem (vilket de ju sällan testar i Sverige) så kan det vara så enkelt att du behöver detta för att det ska funka. Du kan ju tillhöra den lilla grupp som har den typ av problem som svensk sjukvård inte lägger pengar på att ta reda på. Utomlands kollar man ju t e x även ett prov som heter ureaplasma och mycoplasma (släkt med klamydia) om du har det kan du inte bli gravid, då behöver du och din man antibiotika först för att bli av med det. Likaväl kan man ha brist på Folsyra som gör att man inte kan bli med barn eller får tidiga missfall, då räcker det inte att äta vanliga folsyratabletter utan man behöver 5 mg per dag (kan fås på recept). Ja, det finns som sagt mycket som kan vara fel men som sjukvården inte vill ta reda på.... Man lär sig med åren.

Kram

Life goes on...
  • ekke

Har träffat läkare nu och allt är så strålande, hon har knappt sett så bra spemier tidigare och allt mitt ser jättefint ut. Så nu är det konstaterat oförklarlig barnlöshet. Ivf väntar till våren.

Jag anar dock att jag fick missfall idag. Har inte tagit något test, så jag är ju inte säker.

Men jag har blött stora slemhinneklumpar samtidigt som jag har ont i brösten. Har varken gjort eller haft det någon gång tidigare. Fick gå hem från jobbet eftersom jag höll på att blöda igenom till kläderna. förlåt för detaljerna.

även om det är tråkigt så kan det tyda på att vi kan bli gravida, efter 1 1/2 år börjar man ju fundera på om det någonsin ska gå.

• pållan
    ekke skrev 2010-07-07 14:24:10 följande:

Ja be om exakta värden! Vi började utredningen på en klinik och där sa de att mina sköldkörtelvärden var "bra". Sedan bytte vi till en annan klinik, eftersom vi inte var nöjda, och där sa de att samma värden (4,0) var för höga. Så nu får jag levaxin och hoppas att det hjälper, för i övrigt är vi också oförklarligt barnlösa sedan 2,5 år tillbaka. 
  • ekke
    pållan skrev 2010-10-01 20:05:38 följande:
    Ja be om exakta värden! Vi började utredningen på en klinik och där sa de att mina sköldkörtelvärden var "bra". Sedan bytte vi till en annan klinik, eftersom vi inte var nöjda, och där sa de att samma värden (4,0) var för höga. Så nu får jag levaxin och hoppas att det hjälper, för i övrigt är vi också oförklarligt barnlösa sedan 2,5 år tillbaka. 
    vi har precis bytt läkare,, och hon säger att alla värden är strålande. dock hade hon inte sköldkörtelvärdena så de tar vi en gång till. Hon litar inte på att förra läkaren hade rätt i allt.

otroligt dock att någon säger att det är bra men andra säger att det inte är bra. Då undrar man över  var de fått sin utbildning...
  • Alyana
    ekke skrev 2010-10-01 21:03:36 följande:
    vi har precis bytt läkare,, och hon säger att alla värden är strålande. dock hade hon inte sköldkörtelvärdena så de tar vi en gång till. Hon litar inte på att förra läkaren hade rätt i allt.

otroligt dock att någon säger att det är bra men andra säger att det inte är bra. Då undrar man över  var de fått sin utbildning...
    Mmmm.... Kom  ihåg att TSH ska vara under 2,0 för att dina värden ska duga för fertiliteten!
    Jag fick också höra att "det är så bra så, inom normalområdet" bla bla bla.... Fick leta information, skriva ut den, ringa och ligga på olika läkare flera ggr om (de blev lite irriterade men det sket jag i för jag visste ju att "jag" hade rätt) och till slut, nästan ett år efter att jag börjat misstänka dåliga thyroid-värden och lämnat 1.a provet; så fick jag äntligen Levaxin utskrivet!
    25 mcg, lägsta möjliga dosen = blev gravid på 1.a ägglossningen efter tre veckors intag av Levaxin.... Glad 
    Jag "visste" att det var felet i vårt fall och är övertygad om att Levaxinet bidrog till graviditeten. När det väl blivit konstaterat att jag var gravid så var läkaren väldigt snabb med att kontrollera TSH-värdet och öka upp dosen direkt! Allt för att inte riskera mf... Har sedan lämnat prover ca var 4.e vecka och igår fick jag besked om att värdet blivit lite sämre igen och därför fått höja dosen ytterligare ett snäpp. Är nu uppe i 75 mcg/dag.

Så man förstår ju nu hur viktigt det är med bra thyreoid-värden både för barnets hjärna under graviditeten,
    för att förhindra mf och för att överhuvudtaget kunna bli gravid!

Du har rätt till de exakta värdena och är de över 2,0 så ska du kräva att din läkare läser på om vilka gränser som gäller för graviditet och fertilitet.... För de är betydligt snävare än annars.

Naturligtvis kan det ju vara ngt annat som är orsak i ert fall. Vill bara försöka bidra med det man själv erfarit och kanske kan det hjälpa ngn annan... Hoppas att ni snart får bli gravida iaf! Hjärta
  • ekke

hittade denna tråd i dagens rensning. Vi är fortfarande inte gravida. I morgon ska vi på första besöket på ivf-kliniken. Skam den som ger sig. 

Hoppas att allt är bra med er andra som försökte peppa mig för ett år sen! 

Svar på tråden Inga fel, men varför går det då inte?