• Frogster

Svetsjobb som gravid?

Tänkte höra om det finns någon här som har koll på huruvida det är lämpligt att arbeta med svets när man är gravid?

Är utbildad svetsare, men först nu som det börjat släppa så mycket inom industrin att jag faktiskt har god chans till jobb!

Är dock gravid i v.19 och självklart tänker jag INTE riskera mitt barns välmående för ett jobb, trots att just svetsjobb är en stor dröm för mig!

Man sitter ju trots allt i diverse mindre hälsosamma gaser dagarna i ända och utifrån de praktiker jag har haft så har jag lärt mig att det är långt ifrån alla arbetsplatser som har fullgoda utsug och liknande...

• Svar på tråden Svetsjobb som gravid?
  • lady77

Hej!
    Jobbar själv på en svetsavd. (inte svetsare själv) men har begärt och fått andra uppgifter som iaf är på avstånd från svetsar o svetsrök. Jag väljer att fälla framför fria när det gäller områden de ännu inte klarlagt om det är farligt/ohälsosamt såsom de elektromagnetiska fälten som skapas runt svetsar av alla slag plus svetsröken. Den innehåller extremt mycket onyttigt.

För ditt eget samvetes skull mot din lill* guldklimp, be om annat att göra!

Lycka till, var envis och stå på dig!

• Raderi

Hej!
    Jag jobbar som svetsare och redan några dagar efter jag fick reda på att jag var gravid så talade jag om det för min chef (som blev jätteglad). Det fanns ingen möjlighet till omplacering utan jag fick gå hem med havandeskapspenning. Jag var inte fast anställd när jag blev gravid men jag fick fortsatt anställning som vanligt och är nu fast anställd och gravid i 24:e veckan. Kanonskönt att ha ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten!

Svar på tråden Svetsjobb som gravid?