• Linnic

Hur tidig till Försäkringskassan??

Vi väntar vårt första barn och nu är det vår tur att drabbas av försäkringskassan. :)

Vi har BF 13 augusti. Jag har lämnat in ansökan om ledighet på jobb från den 12 juli. Det innebär att jag tänkt ta tre veckor av mina mammadagar/föräldrapenning. Får jag pengar utbetalt under denna tiden som är baserad på min SGI? Blanketten om min årsinkomst ligger snart på posten. Börjar det blir bråttom för mig? Hur funkar det med betalning, ska jag lägga mina antal dagar till försäkringskassan eller ska jag vänta på att få reda på min SGI från FK? 

Hinner jag få pengar till då jag slutar jobb eller är försäkringskassan långsamma?

• Svar på tråden Hur tidig till Försäkringskassan??
  • josen 1

de har 30 dagars handläggningstid för att fastställa sgi... sedan kan du väl fylla i antal dagar och så du vill ta ut på deras hemsida.

• Linnic

okej. får jag besked när de fastställt sgi? Är det först efter fastställd sgi som jag kan fylla i dagar på deras hemsida? När får jag sen pengarna utbetalda?

• Blitz

Har för mig att pengarna betalas ut den 25- 26 o 27 beroende på när du är född..

Kan ju "muntra" upp dig med att det tog 3,5 månad innan jag fick mina pengar, men då va de otroligt struligt o snurrigt från deras sida oxå.

Ligg på o be dom ringa så fort det händer nått så du får lite mer koll, det gjorde jag och dom hörde ta me fan av sig oxå Förvånad Det skyndade på det hela i slutet =)

• mapo51
    Linnic skrev 2010-06-13 16:36:27 följande:
    okej. får jag besked när de fastställt sgi? Är det först efter fastställd sgi som jag kan fylla i dagar på deras hemsida? När får jag sen pengarna utbetalda?
    Ja du får ett besked hemskickat.

Som Bratty skriver så betalas pengarna ut 25,26 och 27 beroende på när i månaden du är född. Jag är född den 3:e och får min utbetalning den 25:e, maken som är född den 24:e är född får sina pengar den 27:e.

Perioden som utbetalningen gäller är från den 21 i föregående månad till den 20 i innevarande månad.
    Exempel 21/5-20/6 utbetalas för mig den 25/6.

Jag tror att du behöver begära utbetalningen senast den 10:e för att få ut pengar samma månad om du gör det via hemsidan.

Sen är det olika på olika kontor hur lång tid saker och ting tar. Det kontoret som vi tillhör fungerar jättebra både vad gäller föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB) och vi har aldrig behövt vänta på pengar om vi inte har strulat till det med intyg för VAB och att begära utbetalningen.
Svar på tråden Hur tidig till Försäkringskassan??