• Weird One

Fet? Sluta äta så förbannat mycket då!

Javisst är rubriken provocerande?
    Man innnan du kastar dig på tangenterna och spyr galla över hur oförstående jag är över de överviktigas situation, läs varför jag väljer denna rubrik.

Folksjukdomar:
    Alkoholism
    Fetma

De som dricker för att de inte kan sluta av olika anledningar får samhällets sympatier, för det är ju ärftligt och det är ju en sjukdom.
    En sjukdom, alltså ingenting man kan rå för.
    Stackare...
    Alla förstår och vill hjälpa den som kommit till insikt med sitt missbruk.

De som äter sig till en övervikt av olika anledningar får även de folkets sympatier.
    Det är ett matmissbruk och ofta är maten en substitut för något annat.
    Stackare...
    All förstår och vill hjälpa den som kommit till insikt med sitt missbruk.

Nu ska jag ju passa på att säga att detta är bra.
    Alltså att båda dessa grupper kan få hjälp.
    Det är fantastiskt att många är villiga att ställa upp på sina medmänniskor när de som mest behöver det.

Men,
    En drogmissbrukare ses som en patetisk varelse som får skylla sig själv.
    Hans eller hennes missbruk kan inte skyllas på ärflighet eller sjukdom.
    Pucko...
    Det är väl bara att sluta knarka?

En rökare är en idiot som inte vet sitt eget bästa.
    Det är ingen sjukdom och kan inte skyllas på vare sig sjukdom eller ärftlighet.
    Pucko...
    Det är väl bara att sluta röka?

Hmmm...
    Vad är skillnaden mellan dessa missbruk?
    Ingen alls i mina ögon.
    Olika personer tar till olika medel för att stilla ett begär.
    Ändå ser samhället så olika på dessa missbruk.
    Varför är det ok att säga till en rökare att "bara" sluta röka, det kan ju inte vara så jäkla svårt.
    Men säger man till en överviktig att "bara" sluta äta så in i helvete med mat och röra sig mera, ja då jävlar i min låda blir man lynchad.
    Det är alltså ok att trivialisera ett missbruk, medans man måste vara respektfull mot ett annat.

Lustigt.
    Nu blir jag nog lynchad av många överviktiga och många alkoholister eller anhöriga till sådana.
    Men jag förstår inte skillnaden, så kanske kan någon förklara.

• Svar på tråden Fet? Sluta äta så förbannat mycket då!
  • Päron1986
    idiblon yes skrev 2010-06-23 11:14:32 följande:
    Jag har varit både sockermissbrukare, alkoholist, rökare, narkoman och anser att de olika är fullt jämförbara.

Precis som du säger, det är ju sockret som triggar, precis som alkohol triggar. Då ser du precis vad jag menar? Man kan undvika mat som innehåller ämnet som triggar, precis som man kan undvika dryck som innehåller ämnet som triggar.
    Då har du mer "kött på benen", måste ha varit tufft men skönt, att du är ute ur det :)

För mig, som problemet (tror jag?) är sockret.
    Men för den som har problemet mat då, all mat, oavsett hur den ser ut och smakar?
  • Cocarola
    idiblon yes skrev 2010-06-21 13:10:39 följande:
    Ursäkter, ursäkter.
    Vilar vid denna källa...
    Då har du valt att missförstå. Det är en förklaring, som omfattar både psykologiska och fysiska faktorer som påverkar vid kända matmissbruksformer som tex bulimi. Men någon ursäkt är det inte, särskilt inte som de flesta överviktiga inte är matmissbrukare: de har bara överkonsumerat. Vill man ha en ursäkt kan man naturligtvis använda sig av den, likväl som att man hade en taskig barndom, ens man förstår en inte, dåligt pottränad, whatever. Tyvärr hjälper det inte med ursäkter, oavsett vilket missbruk personen är fast i, ansvaret ligger ändå i slutänden hos den personen.
  • idiblon yes
    Päron1986 skrev 2010-06-23 11:21:48 följande:
    Då har du mer "kött på benen", måste ha varit tufft men skönt, att du är ute ur det :)

För mig, som problemet (tror jag?) är sockret.
    Men för den som har problemet mat då, all mat, oavsett hur den ser ut och smakar?
    För mig är maten just nu det största problemet, men det p.g.a tillgängligheten, att mat är laglig (även sådana tillsatser som inte borde vara det) och matkulturen. Inte för att jag måste äta...
    Vilar vid denna källa...
  • idiblon yes
    Cocarola skrev 2010-06-23 11:22:32 följande:
    Då har du valt att missförstå. Det är en förklaring, som omfattar både psykologiska och fysiska faktorer som påverkar vid kända matmissbruksformer som tex bulimi. Men någon ursäkt är det inte, särskilt inte som de flesta överviktiga inte är matmissbrukare: de har bara överkonsumerat. Vill man ha en ursäkt kan man naturligtvis använda sig av den, likväl som att man hade en taskig barndom, ens man förstår en inte, dåligt pottränad, whatever. Tyvärr hjälper det inte med ursäkter, oavsett vilket missbruk personen är fast i, ansvaret ligger ändå i slutänden hos den personen.
    Överkonsumtion är ju egentligen missbruk.
    Vilar vid denna källa...
  • E M M

Skillnaden är den att det enda man MÅSTE, det enda missbruksbara (av ovanstående) som man inte helt kan välja bort för att skydda sig från missbruk, det är mat.

Äta måste man.
    Ingen MÅSTE röka, dricka eller knarka.
    Inte i någon som helst omfattning.

Vill man försöka sluta med det så behöver man inte lära sig "vara måttlig" utan kan välja att rensa sin tillvaro från dessa substanser helt och hållet, välja att aldrig mera uppleva smaken eller sensationen av det man så lätt råkar trilla dit med...

Visst, ex-rökare får stå ut med rökiga miljöer men det är ändå inte jämförbart med att själv ha en cigg i mungipan. Det frestar, men det är ju långt svårare att hålla sig när man redan har första tuggan i munnen.

Det enda som inte erbjuder total avhållsamhet som möjlighet är matmissbruk.
    (Av ovanstående, shoppingmissbruk är väl lite liknande kan jag tänka mig...)

• idiblon yes
    E M M skrev 2010-06-23 16:44:19 följande:
    Skillnaden är den att det enda man MÅSTE, det enda missbruksbara (av ovanstående) som man inte helt kan välja bort för att skydda sig från missbruk, det är mat.

Äta måste man.

Vill man försöka sluta med det så behöver man inte lära sig "vara måttlig" utan kan välja att rensa sin tillvaro från dessa substanser helt och hållet, välja att aldrig mera uppleva smaken eller sensationen av det man så lätt råkar trilla dit med...

Visst, ex-rökare får stå ut med rökiga miljöer men det är ändå inte jämförbart med att själv ha en cigg i mungipan. Det frestar, men det är ju långt svårare att hålla sig när man redan har första tuggan i munnen.

Det var väl själve fan, vad svårt det ska vara att begripa att det där inte ens är en förklaring utan en dålig ursäkt.
    Vilar vid denna källa...
  • Cocarola
    idiblon yes skrev 2010-06-23 16:34:49 följande:
    Överkonsumtion är ju egentligen missbruk.
    Vilar vid denna källa...
    Det tycker jag är en dålig ursäkt. Missbruk innebär beroende, ökad toleransnivå, abstinens - saker som de flesta överviktiga inte ens varit i närheten av. Det räcker med ett par mackor för mycket varje dag, eller en extra pizza och några öl i veckan för att på lång sikt ge övervikt . Dvs ingenting som kan anses härstamma från beroende. Men det är klart, är man överviktig så är det säkert bekvämare att anse sig vara missbrukare än att ta ansvar för sina val.
  • idiblon yes
    Cocarola skrev 2010-06-23 20:45:55 följande:
    Det tycker jag är en dålig ursäkt. Missbruk innebär beroende, ökad toleransnivå, abstinens - saker som de flesta överviktiga inte ens varit i närheten av. Det räcker med ett par mackor för mycket varje dag, eller en extra pizza och några öl i veckan för att på lång sikt ge övervikt . Dvs ingenting som kan anses härstamma från beroende. Men det är klart, är man överviktig så är det säkert bekvämare att anse sig vara missbrukare än att ta ansvar för sina val.
    Nej, missbruk är inte lika med substansberoende, men beroende av att missbruka.

Jämför det med att inte motionera, för att det är tråkigt eller jobbigt.

Varför inte äta något nyttigt som inte smakar så bra? För det är tråkigt och jobbigt.

Det är därför liknelsen, där man får matmissbruk (överkonsumtion) till att vara värre än andra missbruk, faller. Och det är den liknelsen/jämförelsen jag protesterar mot.
    Vilar vid denna källa...
  • Päron1986
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-21 17:30:28 följande:
    Hej, du kommer aldrig bli så smal och fin som några månader efter att du slutat äta helt! :P
    Jag kommer vara "smal och fin" som ett skelett i graven också ;)
  • Stealth
    E M M skrev 2010-06-23 16:44:19 följande:

Äta måste man.

Ingen MÅSTE äta för mycket.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Vidarsfarsa

Missbruk tar sig olika former i olika manniskor en del manniskor ater for mkt en del knarkar el super osv.

Grunden till det hela ligger val i psyket antar jag.

Men i dessa upplysta dagar med info om rokningens skadlighet mm sa skall man ju inte behova vara fet heller. Fetma kostar ju samhallet mer an vad rokningen gor o alderdiabetes har gatt ner i aldrarna (tom barn har det nu). Inte bra...

Men det finns ju medicin o ta for att sluta roka, supa och for att ga ner i vikt (tom utan att andra sina kostvanor)...sa egentligen finns det ju inga ursakter.

• Trynträ
    Stealth skrev 2010-06-24 20:19:08 följande:
    Ingen MÅSTE äta för mycket.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    Fast säg till en alkoholist att dricka måttligt. Det blir ju ungefär samma sak.

Nu har ju inte alla feta ett missbruk egentligen. Det räcker ju att man äter lite för mycket mat och en och annan bulle för att öka i vikt. Många tänker nog inte ens på det förrän nån visar hur stor en normalportion är. Ibland ser man ju folk på jobbet som har gigantiska matlådor och då är det ju inte konstigt man ökar i vikt.
  • Päron1986
    Trynträ skrev 2010-06-24 21:29:05 följande:

Nu har ju inte alla feta ett missbruk egentligen. Det räcker ju att man äter lite för mycket mat och en och annan bulle för att öka i vikt. Många tänker nog inte ens på det förrän nån visar hur stor en normalportion är. Ibland ser man ju folk på jobbet som har gigantiska matlådor och då är det ju inte konstigt man ökar i vikt.
    En del äter för lite mat också... faktiskt.
  • Trynträ
    Päron1986 skrev 2010-06-24 21:31:49 följande:
    En del äter för lite mat också... faktiskt.
    Ja och det behöver ju inte heller bero på ett missbruk.
  • Päron1986

Syftade mer på att en del överviktiga blir överviktiga pga fel kost, inte att de äter för mkt men för lite.

Och som d usäger, det behöver ju inte vara missbruk heller.

• idiblon yes
    Trynträ skrev 2010-06-24 21:29:05 följande:

Alkoholisten kan dricka måttligt med vatten.

Matmissbrukaren kan äta måttligt med sallad.
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Fet? Sluta äta så förbannat mycket då!