• Johans Pillerill

Fästingen gick sönder...

Skulle plocka en fästing på hunden... Använde "fästingpennan" som vi använt så många gånger innan utan problem...

Men idag gick det käpprätt åt skogen... Först exploderade fästingens bakkropp när jag skulle lyfta loss den... skitskumt, det har jag aldrig sett innan, de små äcklena brukar ju vara odödliga!!

Sen fick jag hämta en pincett istället för att plocka huvudet och benen som satt kvar och insåg ju rätt snabbt att det var en dum idé, för huvudet blev helt mosat när jag klämde tag för att få grepp om det lilla monstret... Och sen när jag drog så lossnade halva huvudet också!

Så nu har jag suttit och grävt på min stackars vovve för att få bort hela, men "snabeln" som de suger med sitter fast värre än något jag varit med om... Ska jag fortsätta gräva för att få ut den sista biten eller ska jag låta den sitta?? Har aldrig varit med om att en fästing har suttit så här hårt innan!!! Tur hon är tålig och snäll, våran "kamphund", för jag har verkligen grävt in i hennes huvud med pincetter nu!

Hade fästingen sjukdom så har hon garanterat redan fått den iom att den gick sönder. När märker man på en hund om den fått nåt?

Åhhh, jag HATAR fästingar!!! Kan de inte bara utrotas från jordens yta illa kvickt!! De uppfyller ju INGEN funktion i ekosystemet... Parasiter... BLÄÄÄÄ

• Svar på tråden Fästingen gick sönder...
  • LyckligtSlut

Hatar dem också så hemskt mycket. Vidriga äckliga saker! Ryser när man klappar hunden och så känner man en äcklig klump. Jag spyr nästan.

Hände mig för någon vecka sedan (el min hund). Blev precis sådär. För mig kunde jag få ut resterna några timmar senare, när blodet runt torkat, då följde det som var kvar av huvudet med och jag kunde spraya med desinfektionssprayen (från veterinären alltså, inte köksgrejer_))

Vet inte om det är den ultimata metoden för att undvika sjukdomarna, ville bara få ut resterna och det gick lätt på det sättet när blodet torkat.

Till och med sambon har haft en... BLÄ

PMS året runt :(
  • parvati

Ingen fara så du kan sluta försöka få ut allt. Det blir som en sårskorpa som du sedan kan pilla bort. Kroppar stöter bort främmande föremål, får man en sticka som försvinner så brukarv den titta ut efter en vecka, är samma princip med fästingar antar jag.

Så sluta gräv! Gör mer skada än nytta. Håll koll på såret så att det inte blir infekterat har du någon sprittvätt så kan du ju badda lite.
    Detta har hänt mig massor med gånger när jag har försökt ta bort fästingar som nyss satt sig fast.

• MaNiMi

Förra året köpte vi  små gröna "kofötter" att ta hundens fästingar med, såklart fick hon inte någon mer fästing efter det, men fick testa dem på grannens hund då ist och funkade jättebra, likaså använde jag en sån för att ta en fästing från mig själv för ett par veckor sedan.
    Ingen risk man klämmer sönder fästingen med dem!
    Om huvudet blir kvar så ska det inte vara någon fara, vilket man förr trodde.
    Tvätta rent ordentligt bara och håll koll på stället och hundens allmäntillstånd.

• Johans Pillerill
    MaNiMi skrev 2010-06-12 16:08:31 följande:
    Förra året köpte vi  små gröna "kofötter" att ta hundens fästingar med, såklart fick hon inte någon mer fästing efter det, men fick testa dem på grannens hund då ist och funkade jättebra, likaså använde jag en sån för att ta en fästing från mig själv för ett par veckor sedan.
    Ingen risk man klämmer sönder fästingen med dem!
    Om huvudet blir kvar så ska det inte vara någon fara, vilket man förr trodde.
    Tvätta rent ordentligt bara och håll koll på stället och hundens allmäntillstånd.
    Har testat dem förut, men fastnade mer för pennan :) Men tack för tips ändå!
  • Tant Herta

Det är bara om fästingen får sitta ngr dagar som den kan överföra smitta, tar man dom första dygnet så är det ingen fara!

Delar som blir kvar stöter kroppen bort som ngn annan åxå skrev!

• af malmo

Har själv en grön "kofot". Använde denna och fick troligen ut allt (såg ben eller vad det än är) och slabbade på bakteriedödande.
    Fästingens kropp/bakparti var gråbrunt och inte röd så inte så färsk gissar jag. Bor i Skåne så det var hans första fästing någonsin. Han är snart 4 år gammal.
    MEN under huden på det stället har han en blåsa/svullnad/knuta stor som en ärta.

Förslag? allergi/infektion eller klantig husse:( ...
    PS: han kliar inte på det och är inte slö...

• Corre53

Min bror har fästing på huvudet men själva huvudet på fästingen är kvar å de är en lite bit vad ska jag göra?

Svar på tråden Fästingen gick sönder...