• Puma87

Hjälp mig innan paniken bryter ut igen

Hittat massor av trådar om potträning för pojkar men inte många för flickor.
    Tänkte satsa fullt ut på potträning nu till semestern. Men vet inte hur jag ska gå till väga.
    När dotterns faster sätter henne på pottan så går det bra men när jag gör det så skriker och i ren panik. Har låtit henne "leka" med pottan då hon var rädd för den från början. Nu sätter jag henne på den utan blöja när jag går på toa. Sätter henne även där innan sängdags och efter maten. Men det går inte bra alls hära. Jag vill inte tvinga henne att kissa men jag vill att hon iaf ska försöka det viktigaste för mig är att hon är "vän" med pottan och att det inte blir en skräckupplevelse.

Vad har ni för tips? Fungerar det bättre med pottor som spelar musik eller med toaring kanske?

Kitty 081003
  • Svar på tråden Hjälp mig innan paniken bryter ut igen
  • Lady Dahmer

Ha pottan framme i det rum ni är i. Gör ingen big deal av detta. Ha ungen naken HELA tiden. Ingen blöja.

Kissar hon på golvet så gör hon det. Säg bara t.ex "oj var du kissnödig? Kom och sitt på pottan en stund" -liksom uppmärksammat att hon kissar, utan att göra en större grej av det. Vill hon inte så är det ok - då kan du bara berätta att hon kan sitta där om hon vill och när hon vill.

och istället för att se kiss på golvet som ett problem och misslyckande, välj att se det som ett val. Som ett alternativ till pottan. Man kan kissa här eller så kan man kissa där! Inget är fel och därmed så misslyckas barnet aldrig.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Marie1978

Ta bara av blöjan och låt henne kissa på sig så att hon känner när det är dags. Det tar nog ca 1 vecka. Lycka till!

• kaksmulan

Hur gammal är hon?

Om jag var du skulle jag helt ha struntat i potträningen så länge hon är avog till pottan! Låt henne gå utan blöja så fort ni är utomhus men ha gärna på henne småbyxor så att hon känner att det blir vått och ifall hon bajsar så slipper ni plocka upp det. Tids nog kommer hon på att det är rätt härligt att vara utan blöjor och vill vara det inomhus också. Då kan du säga att hon får det om hon kissar på pottan först! På så vis blir det en belöning att vara blöjfri och det blir inget "straff" att sitta på pottan. Små barn kan lätt uppfatta det som det annars.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Puma87
    kaksmulan skrev 2010-06-12 19:30:13 följande:

Hur gammal är hon?

Om jag var du skulle jag helt ha struntat i potträningen så länge hon är avog till pottan! Låt henne gå utan blöja så fort ni är utomhus men ha gärna på henne småbyxor så att hon känner att det blir vått och ifall hon bajsar så slipper ni plocka upp det. Tids nog kommer hon på att det är rätt härligt att vara utan blöjor och vill vara det inomhus också. Då kan du säga att hon får det om hon kissar på pottan först! På så vis blir det en belöning att vara blöjfri och det blir inget "straff" att sitta på pottan. Små barn kan lätt uppfatta det som det annars.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
    Hon är 20månader. Det är bara med mig hon är anti pottan med min mamma, syster, hennes faster osv går det jätte bra. Känns som att hon gör det mot mig i ren trots. Inte för att jag tar åt mig men det är frustrerande att inte veta vad man ska göra =/
    Kitty 081003
  • Sandrakim

I den åldern satt mina flickor på pottan kanske två gånger om dagen. Vid två år så "införde" vi pottsittning på morgonen och efter dagssömnen. I påskas blev det potta före sängdags också. Så nu är vi uppe i tre gånger om dagen plus en hel del spontant. Flickorna är snart 2,5 år.

Vi hade en del trassel med pottan i början, men det släppte genom att jag satt mig på toaletten samtidigt. OCH viktigast av allt så fort de hade suttit på pottan så skröt jag och berättade åt pappan när han kom hem. När min sambo kom hem sa jag typ: "VET du vad som hände idag??? E och F satt på pottan, dom var sååå duktiga!!" Då blev de stolta och ville väldigt gärna sitta igen. Skrattande

Svar på tråden Hjälp mig innan paniken bryter ut igen