• RockingSkåne

Epidural/ eller inget?

Hallå, 
    fick mitt första barn i augusti och det var en låååång förlossning som slutade med att jag fick krysta ut min son med hjälp av värkstimulerande. Mina krystvärkar kom tidigt och avtog för att så småningom försvinna helt. Jag använde massor med lustgas men ingen epidural.
    Inför baby nr 2 är jag otroligt rädd för denna smärta jag kände under hela förlossningen. Har tom funderat på att inte skaffa fler barn pga av det. Men nu undrar jag.... ni som fött med epidural. Vad kände ni?
    Det är min väg ut hoppas jag!

• Svar på tråden Epidural/ eller inget?
  • gbgumman

Jag har också bara possitiva erfarenheter av EDA. Fick det vid min första förlossning. Det var inget jag bestämt innan utan jag best. mig för att inte bestämma mig alls utan ta förlossningen som den kom. När de erbjöd mig EDA så antog jag det var för att jag såg ut att behöva det. Andra förlossningen var jag inne på samma tanke att ta det som det kom. Den förlossnignen tog tre timmar och jag han inte ens dricka ett glas vatten. Var på förlossningen i hela 9 min innan bebisen var ute.

Mamma till Eskil och Sonja
  • gbgumman
    jenny1217 skrev 2010-06-25 21:45:31 följande:
    Hallå alla gravida eller redan lyckliga mammor Glad
    Det är såhär att jag har en liten fundering...
    Jag hade helst av allt inte velat ha någon bedövning alls. Finns det någon som delar denna tanken eller har genomgått något sådant?
    Låter det helt omöjligt?
    Kramar Jenny
    Det är klart att det går. Jag gjorde det andra gången men alla förlossnignar är olika och alla har olika sätt att hantera smärta. Jag tycker man ska ta det som det kommer. Innan förlossnig 1 så best. jag mig som sagt för att lyssna på kloppen, men tanken på att göra det utan EDA fanns som för så många andra. Men jag slog bort den tanken. Det är lätt att man känner att man misslyckats om man har en klar bild och sedan går inget som man tänkt. Jag är stolt över båda mina förlossnignar. Nummer 1 var helt klart jobbiare fast jag tog EDA.
    Mamma till Eskil och Sonja
  • LiVM

Jag tog endast lustgas med första barnet men just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ta EDA eller inte,har hört att den kan ta helt fel så benen försvinner och massa hemska berättelser men jag kommer nog att ta EDA denna gång för så ont som jag hade vill jag helst inta uppleva nå mer så om EDA:n tar bort lite av smärtan så tackar jag och bockar Skrattande

Leo 060220 Knappen BF 100915
  • Vaniljkex

Hade epidural med forsta barnet fran ca 7-8 cm, det var super. Gjorde inte ont alls forran precis i slutet av krystningen, och jag krystade i hela 1h45min, da dottern inte ville vrida sig den sista lilla biten, och jag "bara" tog i 100% till en borjan, och senare 200% nar de hotade med operation (inte epiduralens fel alltsa). Sa det gar att bli helt smartfri, och det ska inte fordroja processen om man far den i slutet av oppningsskedet, kan aven bidra till att man spricker mindre, da det ar lattare att halla emot lite precis innan huvudet kommer ut. Jag tror faktiskt att den enda nackdelen numera ar att det verkar finnas en hel del ganska sa klantiga narkoslakare, iaf om man ska tro det man laser har pa FL. Kan tillagga att jag var ganska skeptisk till den innan forsta forlossningen,  men ska definitivt ha en vid nasta.

• LyckligaJag83

Jag tog också EDA men på mig fungerade det inte överhuvudtaget, jag kände allt. Fick även lokalbedövning eftersom att de blev tvugna att klippa och det var skönt, kände inget där nereGlad

När jag ska föda mitt andra barn i Januari så kommer jag att välja bort EDA, jag vet ju redan att den inte fungerar och nu vet jag ju hur ont det gör. Så nu kan jag vara förberedd på den smärtan.
    Fick också världens huvudvärk efter EDAn. Den gav sig inte på 2 veckor och inga tabletter fungerade. Inte så kul när man är nybliven mamma...

Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • SretnaJa
    LyckligaJag83 skrev 2010-07-01 22:06:38 följande:
    Jag tog också EDA men på mig fungerade det inte överhuvudtaget, jag kände allt. Fick även lokalbedövning eftersom att de blev tvugna att klippa och det var skönt, kände inget där nereGlad

När jag ska föda mitt andra barn i Januari så kommer jag att välja bort EDA, jag vet ju redan att den inte fungerar och nu vet jag ju hur ont det gör. Så nu kan jag vara förberedd på den smärtan.
    Fick också världens huvudvärk efter EDAn. Den gav sig inte på 2 veckor och inga tabletter fungerade. Inte så kul när man är nybliven mamma...
    Så olika det kan vara! Förstår att du inte vill ha EDA då.

För mig tog den bort nästan all smärta. Som sagt, fram till 8 cm kände jag inget och det sista kändes men inte så hemskt farligt att jag inte kunde hantera det. 
  • LyckligaJag83
    SretnaJa skrev 2010-07-02 00:40:57 följande:
    Så olika det kan vara! Förstår att du inte vill ha EDA då.

För mig tog den bort nästan all smärta. Som sagt, fram till 8 cm kände jag inget och det sista kändes men inte så hemskt farligt att jag inte kunde hantera det. 
    Jag var så inställd på att det skulle fungera och att jag inte skulle känna någon smärta, blev väldigt överaskad när den inte fungerade. Men jag har tydligen en sned rygg efter ett tungt arbete, så det är väl därför den inte tog...
    Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • lillifi

men min första födde jag utan smärtstillande...jag hann inget annat. och nu med andra vill jag föröska utan smärtstillande igen även om jag inte vill begränsa mig.
    Jag vill ta förlossningen som den är och kommer och kan jag inte hantera smärtan är ju smärtlindring ett bra alternativ.

lycka till!!!

• Konvaljen

Jag tog EDA och det var ljuvligt. Blev dock bortdomnad i benet vilket var obehagligt. Dock kom narkosläkaren snabbt ned och drog ut nålen ett stycke och domningarna försvann på en gång. kände ingenting när de satte den heller.

• mariaheterjag

Jag tycker EDAn var grym. Tog den när jag var öppen ganska mycket men kände sen att jag ville vila. Värkarna kändes då mest som vanlig mensvärk. Jag låg där och åt godis och pratade Tycker det var underbart att få vila och samla krafter inför krystvärkarna. Enda var att värkarna stannade av lite av EDAn men jag fick värkstimulernade dropp.

• robinsmamm

På mig hjälpte den bra först, men den tog bort värkarna lite för mycket och då fick jag värkstimulerande dropp. Och det vill jag ALDRIG ha igen, fy vilka fruktansvärda värkar det gav!! Hellre kroppens egna. Och sen blev jag bortdomnad i ena benet och kunde inte ta mig in på toa så jag fick kateter. Så till nästa fl ska jag försöka klara mig utan den! Tacka vet jag lustgasen.
    Någon som tagit bäckenbotten bedövning i utdrivningsskedet?
    Funderar på det då mina krystvärkar varade i flera timmar sist och jag är livrädd att det ska bli samma nu. Är i v 37+1 idag.

• Rebecca89

Ni vet väl att när man får ryggbedövning så är det tekniskt sätt att dem sprutar in en drog i bebisen och bebisen kan få lägre hjärtpuls. Och ibland får man göra akut kejsarsnitt också. Jag är helt emot ryggbedövning. Det gör ju bara ont en dag i hela ditt just då, skulle aldrig riskera mitt barns säkerhet för att jag ska slippa ha ont.

• Li79
    robinsmamm skrev 2010-08-02 20:31:32 följande:
    På mig hjälpte den bra först, men den tog bort värkarna lite för mycket och då fick jag värkstimulerande dropp. Och det vill jag ALDRIG ha igen, fy vilka fruktansvärda värkar det gav!! Hellre kroppens egna. Och sen blev jag bortdomnad i ena benet och kunde inte ta mig in på toa så jag fick kateter. Så till nästa fl ska jag försöka klara mig utan den! Tacka vet jag lustgasen.
    Funderar på det då mina krystvärkar varade i flera timmar sist och jag är livrädd att det ska bli samma nu. Är i v 37+1 idag.
    Jag har exakt samma erfarenhet!
    Är i 37+2 idag och ska också försöka klara mig utan EDA.
    ¨¨¨¨ August, mitt hjärta.¨¨¨¨
  • versus
    robinsmamm skrev 2010-08-02 20:31:32 följande:
    Jag tänkte vänta med eda in i det längsta (för alla riskers skull...). Då jag och BM tillslut kom fram till att den skulle tas, kanske 7-8 cm så klantade narkosen sig och hade fel saker med

Fick istället bäckenbottenbedövning. Gick bra, ont naturligtvis men var lite oförberedd på att tappa känslan (inte känsel). Blev svårt att att känna då krystvärkarna kom, när jag skulle ta i eller ej...behövde lite värkstimmulerande (märkte inte ngn skillnad) och bra coachning av BM.

Har mycket funderingar med 2:an hur jag ska göra (pga stort barn) men kommer nog att undvika edan tillfördel för en snabb förlossning (från 3 cm till födsel tog det ca 7 h).  Men alla förlossningar är olika...ska kolla med auroraBM och läkare hur det är med bäckenbedövning...
  • versus

Jo ,glömde skriva att jag nyss läste i udrun Abascals bok om att föda att eda tar bort smärtorna av värkarna men att det inte tar bort själva smärtan från utdrivningsskedet...det gör däremot bäckenbottenbedövning. Men åter igen så påverkas kroppens förmåga att arbeta synkat...svårt att beskriva men hoppas ni fattar

• hejsvej

För mig tog EDAN även bort smärtan vid utrdrivningskedet. Kände ingenting i princip, så de fick säga till mig när jag skulle krysta/inte krysta. Gick hur bra som helst iaf och jag fick bara någon liten bristing. Jag tyckte faktiskt att det var en viss fördel att inte känna någon smärta vid utdrivningen eftersom man då kunde förlja deras instruktioner i lugn och ro och utan problem sluta krysta när de bad mig.

Jag hade en mycket långdragen början på förlossningen med en latensfas på 3 dygn och sedan 12 timmar inne på förlossningen, så när jag slutligen fick EDA när jag var öppen 6 cm så hade den en väldigt positiv inverkan på mig eftersom jag verkligen behövde vila och samla lite kraft till att trycka ut ungen Jag kommer att ta EDA nästa gång också om det är möjligt. Är medveten om att det för med sig vissa risker men jag kan säga att om jag inte fått EDA förra gången hade jag nog aldrig vågat föda barn igen :-S

• sininen

Jag ville gifta mig med narkosläkaren efter att jag fick EDA. Jag blev igångsatt pga HF klockan 10 och klockan 4 på natten ylade jag vid varje värk och var väääldigt trött. Det var sambon med för den delen. Så fort jag fick epiduralen somnade jag och den sömnen hjälpte mig att få nya krafter. Dottern föddes sen 09.38 och jag behövde ingen annan smärtlindring. 

Den här gången tänker jag köra så länge jag kan utan epiduralen men jag kommer inte känna samma press att köra det "naturellt" som jag gjorde förra gången. Dessutom lär jag få gå utan lustgas den här gången. 

Svar på tråden Epidural/ eller inget?