• Anonym (Orolig mamma)

Har du blivit avstängd ifrån a-kassan pga att du inte kan ta arbete kväll och helg pga av barntillsyn?

Finns det någon eller har du hört om någon som blivit avstängd från a-kassan pga av att man inte kan ta/söka arbete kväll och helg. Att man bara kan ta/söka arbete förlagt under kontorstid pga av barntillsyn?

Talade med en handläggare på AMS i dag som sa att det var mycket allvarligt och att jag är skyldig att ordna barntillsyn så jag kan ta lämpligt arbete alla tider på dygnet.

Man får en viss tid på sig att ordna det sedan kan man bli avstängd, sa hon. Hon skulle anmäla detta till min personliga handläggare så jag kommer bli kallad för samtal om detta.

Jag är ensamstående med tre små barn och jag kan inte ordna hjälp. Har inte råd att anställa någon barnflicka heller och kommunen erbjuder bara dagis/fritids under kontorstider vardagar.

Vad är det för samhälle vi lever i?

Söker, söker och söker men jobb finns ju inga. Blir inte ens kallad på några intervjuer.

• Svar på tråden Har du blivit avstängd ifrån a-kassan pga att du inte kan ta arbete kväll och helg pga av barntillsyn?
  • Anonym

" Begränsning av familjeskäl

Du kan av familjeskäl ha rätt att begränsa ditt sökområde under en skälig övergångsperiod.

Med familjeskäl avses följande
    a) ett barn eller någon annan medlem som ingår i hushållsgemenskapen är beroende av den sökandes tillsyn och stöd och kräver därför den sökandens dagliga närvaro, samt att hushållet inte kan flyttas.

b) den andre makens eller makans eller därmed jämställd persons arbetsförhållanden medför att denne inte ensam kan sköta det gemensamma hushållet eller flytta med till en annan bostadsort.

c) den sökande är ensamstående förälder och är beroende av stöd från någon annan på bostadsorten för att kunna klara ett arbete.

• Baloo81

Jag var nära på att bli avstäng ifrån akassa fär några år sen. Jag var ensamstående mamma och kunde inte fixa barnvakt på något annat håll förutom dagis då. men dom hade bara öppet dagtid. Men jag fick veta att det fanns kvälls och natt dagis här. Men när jag räknade på det så skulle jag bara kunna umgås med min dotter 1-2 timmar per dag om jag tog det jobbet så jag valde att tacka nej för jag tyckte inte det var rimligt att ett sånt litet barn ska vara borta idfrån sitt hem. Först vart jag avstängd men dom ändrade sig och gav mig ett strafgf att minska akassa pengar till hälften i 3 månader.
    Jag överklagade men förlorade.

• Dizzykitty

Dom får göra så!

Har varit ensamstående och är bartender.Så för mig var det bara att ta såna jobb och ordna barnvakt.Tyvärr är det bara att gilla läget.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-06-14 17:44:35 följande:
    " Begränsning av familjeskäl

Du kan av familjeskäl ha rätt att begränsa ditt sökområde under en skälig övergångsperiod.

Med familjeskäl avses följande
    a) ett barn eller någon annan medlem som ingår i hushållsgemenskapen är beroende av den sökandes tillsyn och stöd och kräver därför den sökandens dagliga närvaro, samt att hushållet inte kan flyttas.

b) den andre makens eller makans eller därmed jämställd persons arbetsförhållanden medför att denne inte ensam kan sköta det gemensamma hushållet eller flytta med till en annan bostadsort.

c) den sökande är ensamstående förälder och är beroende av stöd från någon annan på bostadsorten för att kunna klara ett arbete.

Vad är då skälig övergångsperiod? Bestämms det godtyckligt och från fall till fall.

Kan tänka mig att om man bor på en bruksort och bruket har lagts ner att man faktiskt är tvungen att utöka sitt sökområde, rent geografiskt i alla fall.

Men om man har små barn så är det inte mycket man kan göra mer än att vänta på att dom ska bli stora. Kan inte ordna varaktig barnomsorg på kvällar och helger. Varken privat eller i kommunal regi i min kommun.

Jag bor för övrigt inom pendlingsavstånd till Stockholm så mitt geografiska sökområde är väldigt stort idag.
  • Flygfotogen
    Anonym skrev 2010-06-14 17:37:41 följande:
    Jo, de får dom och jag VET det med 100% säkerhet...

Nu diskuterar jag inte mer med dig eftersom du är helt okunnig...
    Varför inte komma med något matnyttigt som visar din säkra kunskap istället? Jag är genuint intresserad.
  • MickeN1973
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-06-14 18:14:10 följande:
    Vad är då skälig övergångsperiod? Bestämms det godtyckligt och från fall till fall.

Kan tänka mig att om man bor på en bruksort och bruket har lagts ner att man faktiskt är tvungen att utöka sitt sökområde, rent geografiskt i alla fall.

Men om man har små barn så är det inte mycket man kan göra mer än att vänta på att dom ska bli stora. Kan inte ordna varaktig barnomsorg på kvällar och helger. Varken privat eller i kommunal regi i min kommun.

Jag bor för övrigt inom pendlingsavstånd till Stockholm så mitt geografiska sökområde är väldigt stort idag.
    problemet opstår först när du blir rapporterad till a-kassan

Vad har din handläggare på arbetsförmedligen sagt?
  • Anonym (Orolig mamma)
    MickeN1973 skrev 2010-06-14 18:19:47 följande:
    problemet opstår först när du blir rapporterad till a-kassan

Vad har din handläggare på arbetsförmedligen sagt?
    Väntar på att bli kallad.

När blir man anmäld? Är det när man tackar nej till anvisad/erbjudet arbete eller är det för att jag säger att jag inte söker sådant arbete?

(I sånt fall så får jag väl ljuga och säga att jag gör det, ska kanske ljuga och säga att jag har körkort också när jag ändå är i farten. Söka jobben kan man ju göra ganska riskfritt idag. Chansen att få ett jobb är i stort lika med noll)
  • MickeN1973
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-06-14 18:24:56 följande:
    Väntar på att bli kallad.

När blir man anmäld? Är det när man tackar nej till anvisad/erbjudet arbete eller är det för att jag säger att jag inte söker sådant arbete?

(I sånt fall så får jag väl ljuga och säga att jag gör det, ska kanske ljuga och säga att jag har körkort också när jag ändå är i farten. Söka jobben kan man ju göra ganska riskfritt idag. Chansen att få ett jobb är i stort lika med noll)
    Det blir du när arbetsförmedligen ifrågasätter om du är aktivt arbetssökande.

Men det är a-kassan som fattar beslutet.
  • Anonym
    Dizzykitty skrev 2010-06-14 18:10:59 följande:

Dom får göra så!

Har varit ensamstående och är bartender.Så för mig var det bara att ta såna jobb och ordna barnvakt.Tyvärr är det bara att gilla läget.

Men du hade sådant jobb INNAN du blev arbetslös. Det har inte TS haft och  har heller ingen beredskap för detta. Om du klarade av att ha barnomsorg när du jobbade tidigare så förutsätter man väl att du kan fixa det nu också.

Det är ju skillnad för ts som inte har jobbat natt/helg tidigare.
  • Dizzykitty
    Anonym skrev 2010-06-14 18:55:18 följande:
    Men du hade sådant jobb INNAN du blev arbetslös. Det har inte TS haft och  har heller ingen beredskap för detta. Om du klarade av att ha barnomsorg när du jobbade tidigare så förutsätter man väl att du kan fixa det nu också.

Det är ju skillnad för ts som inte har jobbat natt/helg tidigare.
    Jaha..trodde att man skulle söka alla jobb man kan.TS sitter i skiten även om hom inte är bartender tyvärr
  • Anonym
    Dizzykitty skrev 2010-06-15 00:44:24 följande:
    Jaha..trodde att man skulle söka alla jobb man kan.TS sitter i skiten även om hom inte är bartender tyvärr
    Nej! Man har laglig rätt att vara ensamstående förälder utan kontaktnät!
  • Amy1983
    Dizzykitty skrev 2010-06-15 00:44:24 följande:
    När jag var arbetslös o gick på a-kassa gick vi (jag och ams) tillsammans igenom vad jag gjort tidigare och inom vilka områden jag skulle söka jobb. Jag har jobbat inom det mesta känns det som men där fanns ändå jobb jag inte behövde söka och fick ändå behålla min a-kassa. Jag hade inte ens några barn som "hindrade" mig och inte heller var jag begränsad på något sätt då jag hade körkort och bil. Så det hela verkar faktiskt handla om hur välvilliga de är och på vilket humör ens handläggare är på
  • P Ch

Hej .
    jag har blivit avstängd från A kassan på grund av obetald avgift till dem, det roliga är att det tog över en månad att få godkänd arbetslöshets ersättning. allt detta för att jag hade öppnad en enskild firma , men stängde den eftersom jag hade en anställning. min sista medlems dag vaden 31/08 2017, men jag fick betald från dem den 21 September  2017, då vart det omöjligt att kunna betala avgiften när jag inte hade ekonomisk möjlighet. Vad gör man då ?

• Tow2Mater

Man ska ju inte bara kunna ploppa ut en unge for att kunna gå på A-kassa i flera år, kan man det är ju reglerna alldeles for slappa.

• Anonym (Pappan dog)
    Tow2Mater skrev 2017-10-03 22:29:42 följande:

Man ska ju inte bara kunna ploppa ut en unge for att kunna gå på A-kassa i flera år, kan man det är ju reglerna alldeles for slappa.

Omständigheterna kan ändra sig. Min bekants man dog och där stod hon arbetslös med 2 små barn. Hon hade blivit uppsagd pga arbetsbrsit när hon gick hem med andra barnet.
    Menar du att man ska adoptera bort barnen då?
  • Tow2Mater
    Anonym (Pappan dog) skrev 2017-10-05 11:36:13 följande:
    Omständigheterna kan ändra sig. Min bekants man dog och där stod hon arbetslös med 2 små barn. Hon hade blivit uppsagd pga arbetsbrsit när hon gick hem med andra barnet.
    Menar du att man ska adoptera bort barnen då?
    Nej, men att man ska vara villig att flytta dit det finns jobb och även natt-fsk om det behovs, om man inte hittar jobb efter en viss tid tycker jag man kan kräva, fast man har småbarn. Att hävda att man inte kan flytta på sig pga småbarn under flera års tid tycker jag inte är acceptabelt.

• Anonym (yes)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-06-14 16:44:01 följande:

Finns det någon eller har du hört om någon som blivit avstängd från a-kassan pga av att man inte kan ta/söka arbete kväll och helg. Att man bara kan ta/söka arbete förlagt under kontorstid pga av barntillsyn?

Talade med en handläggare på AMS i dag som sa att det var mycket allvarligt och att jag är skyldig att ordna barntillsyn så jag kan ta lämpligt arbete alla tider på dygnet.

Man får en viss tid på sig att ordna det sedan kan man bli avstängd, sa hon. Hon skulle anmäla detta till min personliga handläggare så jag kommer bli kallad för samtal om detta.

Jag är ensamstående med tre små barn och jag kan inte ordna hjälp. Har inte råd att anställa någon barnflicka heller och kommunen erbjuder bara dagis/fritids under kontorstider vardagar.

Vad är det för samhälle vi lever i?

Söker, söker och söker men jobb finns ju inga. Blir inte ens kallad på några intervjuer.

Samma sits som dig, jag vägrade arbeta. Nu har jag blivit av med a-kassan! :(
Svar på tråden Har du blivit avstängd ifrån a-kassan pga att du inte kan ta arbete kväll och helg pga av barntillsyn?