• Superbia

Blir pojkar blöjfria senare?

Jag tycker mig ofta läsa/höra att pojkar ofta är senare med att bli blöjfria än vad flickor är. Är det så, eller är det bara en dålig ursäkt? Varför är det så om det nu skulle vara sant? Jag får ju för mig att det är upp till föräldrarna, men jag kan ju ha fel..

Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Blir pojkar blöjfria senare?
  • Waersta

Tror det handlar om när barnen är mogna för det..
    Mina pojkar har blivit helt blöjfria när det varit 2 år.

• fruis

Upp till föräldrarna är det ju inte annat än att erbjuda tillfällen att träna och att lyssna in barnets signaler men det är ändå barnet som måste vara redo. Att kunna hålla sig är en kroppslig funktion som delvis är hormonstyrd och det skiljer sig från individ.

Jag har också hört att pojkar generellt är senare och också i högre grad är sängvätare upp i tonåren men jag vet inte om det är faktaunderbyggt eller bara en "skröna". Jag känner till tjejer som också blev nattorra väldigt sena och i  vår familj blev sonen torr ett helt år innan dottern blev det. Det är en mognadsfråga och därmed finns ett visst individuellt element.

• Jo  anna

Tror det beror på hur man "tränar" dom. Min son blev blöjfri vid två, både dag och natt. En kompis dotter var över tre år och har fortfarande på natten, och hon är fyra nu.

• Kickans mamma

Min son var blöjfri dag o natt vid 16 mån

Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • ploten

Vår son var blöjfri dagtid när han var 2 år och 5 månader. Vi får alltid höra "Åh vad tidigt för att vara pojke!". Hans kusin, som är lika gammal och tjej, börjar först nu gå mer regelbundet på pottan, och de har precis fyllt 3 år.

Vet inte vad som är vetenskapligt belagt och inte. Vi föräldrar har inte varit särskilt "på" för att han skulle bli blöjfri tidigt, utan bara följt signalerna från honom själv och passat på när han visat intresse.

• EL I

Inte upp till föräldrarna är jag rädd Vi försökte med vår stora kille redan från att han var 10 månader, han blev blöjfri när han var 2 år och 10 månader...han hade såna problem med förstoppning så det var svårt att få bort blöjan.

Nu är lillebror 18 månader och pottränas och han är jätteintresserad så jag tror han är blöjfri dagtid inom någon månad...

Tror som med det mesta, att det handlar om intresse från barnets sida..

• Miu

Jag tror att det ofta är lathet från föräldrarnas sida. Våran kille blev torr vid 2 år. Och vi får jämt höra att han är tidig. Men när man pratar om potträning med andra så har många inte ens börjat potträna vid 2,5. Då är det väl klart att dom inte blir blöjfria om man inte ens låter dom försöka

• Kickans mamma
    EL I skrev 2010-06-28 18:53:36 följande:
    Inte upp till föräldrarna är jag rädd Vi försökte med vår stora kille redan från att han var 10 månader, han blev blöjfri när han var 2 år och 10 månader...han hade såna problem med förstoppning så det var svårt att få bort blöjan.

Nu är lillebror 18 månader och pottränas och han är jätteintresserad så jag tror han är blöjfri dagtid inom någon månad...

Tror som med det mesta, att det handlar om intresse från barnets sida..
    min tjej var jätte förstoppad med vilket ledde till akutenbesök en gång i veckan ett tag men för henne blev toan en dröm när vi började med det vid 6 mån.
    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • EL I
    Kickans mamma skrev 2010-06-28 19:11:41 följande:
    min tjej var jätte förstoppad med vilket ledde till akutenbesök en gång i veckan ett tag men för henne blev toan en dröm när vi började med det vid 6 mån.
    Ja det är så olika det där. Vi försökte verkligen men han totalvägrade MEN när han sedan blev blöjfri så blev magen bättre! Hade vi börjat tidigare än vi gjorde så kanske det hade funkat men nu väntade vi ju tills han var 10 månader, men han var inte heller intresserad av att kissa på pottan så jag tror inte det är hela sanningen att det berodde på hans förstoppade mage att han inte blev torr förrän han var 2 år och 10 månader, utan jag tror som sagt det har med intresse att göra!
Svar på tråden Blir pojkar blöjfria senare?