• litetpyre

är min gynekolog galen?

för en vecka sen så var jag hos gynekologen och fick då pergotime utskriven. nu har ma haft lite tid att googla och läsa på om detta och jag blir lite fundersam.

det verkar som om vissa läkare är jätte noga med att följa upp, att man ska gå och få ultraljud vid varje kur för att se hur många ägg som är mogna. är det för många så kan man få sexförbud. detta låter ju rätt allvarligt.

hon som skrev ut mitt recept nämde inget om detta. jag fick tabletter så det räcker i ett halvår frammåt. för tre enkel kurer och för tre dubbelkurer... dessutom några andra tabeltter som jag inte kommer ihåg vad de heter men de börjar på P som jag ska börja med ifall 6 mån av pergo inte fungerar....

jag vet inte... låter inte det konstigt? hon har skrivit ut tabeltter till mig som jag ska hålla på och ta i över ett halvår utan någon uppföljning av läkare?

hur har det varit för er som haft pergotime?

• Svar på tråden är min gynekolog galen?
  • litetpyre

jag har nu pratat med dem på mittagningen där jag går. dock inte samma som jag var hos på besök.
    men hon jag pratade med sa att UL är inget man behöver göra så här tidigt i behandligen. utan jag ska äta dem i 6 mån (förhoppningsvis bara 1 mån...peppar, peppar, ta i trä). om jag ska fortsätta så kommer jag få gå på UL efter det... jag skulle inte oroa mig ett dugg!

tycker fortfarande det låter helt knas. men vi får väl hoppas att de inte kommer upptäcka sex små befruktade ägg i min livmoder...

• carolina36

Jag fick mitt recept på provera och pergotime förra veckan men tänkte vänta till efter midsommar med behandlingen eftersom vi ska iväg i helgen och vill inte må dåligt (förstått att vissa gjort det av tabletterna). Min gynläkare sa iaf att jag ska boka tid för ultraljud mellan dag 11-14 för att kolla äggblåsor. Får inte mer än tre kurer av pergo så jag hoppas verkligen det lyckas.

• kroppknopp

Jag hade en lika galen gynekolog. När jag läst om hur andra blev kollade under cykel då de åt Pergo så kontaktade jag en annan gyn. De kollade med VUL och såg då att jag hade flera äggblåsor på gång varje gång jag åt Pergo. Jag vill inte ha tvillingar så jag valde att inte "köra" i den cykeln. För övrigt fungerar inte Pergo för mig av en annan anledning, nämligen att jag får tunn slemhinna. Men hur som haver så tycker jag att man inte ska ta Pergo på eget bevåg utan kontroller med VUL. Lycka till!

• irre85

Jösses va olika det är..vi gjorde UL vid varje ÄL och fick bara en dos itaget..o vi fick bara ta 3 doser sen ville dom se om dom skulle testa något annat...verkar lite oangagerat dedär..=)

• Embla82
    irre85 skrev 2010-06-21 22:29:23 följande:
    Jösses va olika det är..vi gjorde UL vid varje ÄL och fick bara en dos itaget..o vi fick bara ta 3 doser sen ville dom se om dom skulle testa något annat...verkar lite oangagerat dedär..=)
    Konstigt egentligen att dom bara vill att man ska prova tre gånger. Om jag inte minns fel är ju genomsittet för en kvinna att bli gravid 12 ägglossning. Om man då bara får 3 kurer pergo motsvarar ju det tre ägglossningar vilket inte är mycket alls när man försöker få barn.
  • Stella Kardunn

Det finns lika många varianter på hur man får sin pergotimekur distribuerad som det finns läkare, vilket som är rätt eller fel tycker jag man ska vara lite försiktig att uttala sig om.

Mirva skrev 2010-06-16 15:21:57 följande:
    Ja gynekologen är galen, det är sådana gynekologer som medverkar till att det föds femligar, sexlingar och åttlingar.
    T ex en sån här kommentar, menar du att vi brukar ha många sådana födslar i Sverige? Känns som det borde vara hett stoff för tidningarna i sådana fall och jag kan inte minnas att jag läst om något sånt fall i Sverige alls i princip, eller har jag fel?

Det är förövrigt inte heller helt ovanligt att en kvinna med normal ägglossning har fler ägg på gång varje månad, men att det ändå bara är ett som släpper i slutändan, så bara för att man ser fler blåsor betyder det inte fler ägg i slutändan. Men visst risken/chansen för tvillinggraviditet i ostimulerad cykel är 1 på 100 och med Pergotime 1 på 10.
  • NKPGbrud

jag kör med pergo trippeldos nu, efter totalt 5 försök med enkel och dubbeldoser, va inne på sjukan o tog blodprov dag 23, egentligen ska det ju va på dag 25 men det va en lördag och dan innan det råka va midsommarafton när ingen jobbar så fick göra det i torsdags istället men det går lika bra.  har testat mig hemma innan o sett om jag fått ägglossning och det fick jag dag 20 enligt mina beräkningar. så nu håller vi tummarna :)

• Lalie

Det är ju annat som kan hända av pergo också. Jag utvecklade cystor, så jag hade fyra stycken totalt i storlek av en handboll i magen, så det var ju jättetur att jag blev kollad med UL.

Min älskling är hemma igen!
  • Mirva
    Stella Kardunn skrev 2010-06-23 10:22:43 följande:
    Det finns lika många varianter på hur man får sin pergotimekur distribuerad som det finns läkare, vilket som är rätt eller fel tycker jag man ska vara lite försiktig att uttala sig om.T ex en sån här kommentar, menar du att vi brukar ha många sådana födslar i Sverige? Känns som det borde vara hett stoff för tidningarna i sådana fall och jag kan inte minnas att jag läst om något sånt fall i Sverige alls i princip, eller har jag fel?

Det är förövrigt inte heller helt ovanligt att en kvinna med normal ägglossning har fler ägg på gång varje månad, men att det ändå bara är ett som släpper i slutändan, så bara för att man ser fler blåsor betyder det inte fler ägg i slutändan. Men visst risken/chansen för tvillinggraviditet i ostimulerad cykel är 1 på 100 och med Pergotime 1 på 10.
    Eh? Har jag påstått att vi har flera sådana födslar i Sverige? Det finns väl galna och oansvariga gynekologer i hela världen.
  • namera

Ja, man ska bli kollad. Inte bara för att ha koll på antalet äggblåsor utan även eventuella biverkningar. Jag skulle ha bytt gynekolog direkt. Hoppas hur som helst att behandlingen hjälper!

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • Stella Kardunn
    Mirva skrev 2010-07-09 14:59:26 följande:
    Eh? Har jag påstått att vi har flera sådana födslar i Sverige? Det finns väl galna och oansvariga gynekologer i hela världen.
    Uppenbarligen misstolkade jag ditt svar, ber om ursäkt för det.

Min utgångspunkt för svaret var att du på en fråga om en svensk gynekolog som inte gör VUL under pergotimebehandling var galen svarade "Ja gynekologen är galen, det är sådana gynekologer som medverkar till att det föds femligar, sexlingar och åttlingar." men men så var icke fallet.

Att det finns "galna" gynekologer som sätter in i princip hur många ägg som helst vid IVF utomlands eftersom deras lagstiftning tillåter det vet jag också. Men men det finns säkert någon annan tråd som diskuterar det.

Tack och hej för mig.
Svar på tråden är min gynekolog galen?