• Mandarina

Vad menas med att "vara mogen"?

Vad menas med att "vara mogen"? Vad innebär det egentligen? Förstår att det har med att "tänka vuxet och förståndigt" och inte bete sig som en 5-åring men vad innebär det egenligen?Innebär det att hjärnan faktiskt kan komma till en punkt där den är mogen, typ som en frukt...där man kommer till ett stadie där man så att säga är mogen och klar att ätas, eller kanske "klar med att tänka kring livet och klara av livet" - förstår ni min metafor?

Berätta - vad innebär uttrycket "att vara mogen" för dig?

• Svar på tråden Vad menas med att "vara mogen"?
  • JenLyckan

mogen, det är en stor del i att kunna ta ansvar iaf. stå för sina handlingar och tänka efter före. lite åt de hållet. 

• katjasruta

Mogen för mig är att kunna se på situationer ur annan människas perspektiv, därmed kunna glädjas med andra, be om ursäkt, ändra sitt eget uppförande om det behövs mm. Kunna se sina egna fördelar och nackdelar, ja helt enkelt reflektera över sig själv.

• KristenTjej84

Det som jag har uppfattat som omogenhet,  är att visa tungan till någon annan fast man är vuxen, att bara tänka på sig själv och ingen annan, något som är fullständigt normalt o vanligt bland barn på dagis, men borde ha växt bort när man är vuxen.
    Samt att ta till nävar så fort orden tar slut, samt kalla andra för öknamn, typ fitta, hora, bögjävel osv.
    Eller att håna andra bara för att de inte tycker precis som en själv.
    ¨
    Samt att hålla på som en 50 åring gjorde på amerikanska idol, när hon inte kom med så drog hon ner byxorna o moonade till kamera männen då hon blev sur.

Motsatsen till det är att kunna diskutera saker med andra, som två vuxna, utan att blanda in glåpord o diverse öknamn eller ta till våld.
    Och att respektera andra människor, trots att man inte tycker alltid likadant om allt.

• cirpen

Mogen är att ta ansvar för sina handlingar och stå för dem.
    Man kan vara mogen men samtidgt barnslig tycker jag. Dvs räcka ut tungan eller så .

• hugskott

Om man skall prata ren psykologi så innebär mogenhet att man kan hantera problem och svårigheter på ett adekvat sätt. I Freuds teorier pratar man om mogenhet tex i fråga om vilka försvarsmekanismer man använder sig av. Mental mognad handlar också om empati.

• Mandarina
    hugskott skrev 2010-07-11 23:11:36 följande:
    Om man skall prata ren psykologi så innebär mogenhet att man kan hantera problem och svårigheter på ett adekvat sätt. I Freuds teorier pratar man om mogenhet tex i fråga om vilka försvarsmekanismer man använder sig av. Mental mognad handlar också om empati.
    Ja det var lite det jag var ute efter...

Det är som att hjärnan, om den får utvecklas "Rätt", når ett tillstånd/läge av mogenhet i form av att hantera sig själv i olika situationer på ett sätt som är konstruktivt för en.

För att hjärnan ska utvcklas rätt och normalt så krävs det att man fått mycket trygghet och kärlek i barndomen samt någon som har varit vägledare. Har man inte fått dessa saker så tror jag livet kan bli svårare för en hantera.
  • Mummyfied

Att vara mogen är att:

-kunna ansvara för sig själv och sina handlinger samt stå för dem
    -ha självinsikt
    -inse att alla inte resonerar likadant som en själv
    - inte agera efter känsla utan efter förnuft (i så stor mån det går)

• idiblon yes

Intressant frågeställning, jag har också finurlat en del på det där. Tycker begreppet används lite underligt ibland. Ibland tycker jag onekligen att det är mer moget att vara omogen, så att säga.

FL är guld.
  • snuppis

mogenhet för mig är att ta ansvar för allt i sitt liv. sköta sitt hem sitt jobb sina barn sin ekonomi, sedan kan man fortfarande skoja stimma vara barnslig eller vad som helst..men för mig är mogenhet ansvar

Svar på tråden Vad menas med att "vara mogen"?