Emeli skrev 2010-06-17 00:34:44 följande:
Jag får ändå inte ihop det. Jag vet att pappan lever i ett helt annorlunda land med ett rättssystem som säkerligen på många sätt skiljer sig från vårt, men jag har fram till nu varit helt övertygad om att MIA:s uppgift är att kontrollera att svensk adoptionslagstiftning är någorlunda kompatibel med adoptionslagstiftningen i barnets ursprungsland, åtminstone på de mest väsentliga punkterna. Så är det tydligen inte! Vad gör då MIA egentligen?
Jag har också fram till nu varit av den bestämda uppfattningen att MIA, innan de godkänner auktorisationer, granskar det aktuella landets adoptionslagstiftning för att kontrollera att den är förenlig med vår, att avtal länderna emellan upprättas och att barnets rättssäkerhet och barnets bästa i alla lägen så långt det är möjligt alltid ska säkerställas. Då duger inget "svensk lag gäller i Sverige". Om så vore skulle ju ett utlandsadopterat barn i praktiken kunna vara rättslöst utanför landets gränser.
Jag förväntar mig att MIA är lika noggranna när det gäller granskningen av en ansökan om enskild adoption, som när det gäller adoption genom auktoriserad organisation - på alla punkter. Det räcker så klart inte att slå fast den nära anknytningen mellan barnet och de tilltänkta adoptivföräldrarna. Det är precis lika viktigt att alla inblandade förstår innebörden i en adoption. En adoption är för evigt och innebär att banden till de första föräldrarna klipps. Det måste gälla även i ett fall som detta.
Om uppgifterna i länken ovan stämmer skulle den gifta adoptivmamman ha fått medgivande att adoptera flickan till hälften. OBS att adoptivmamman inte är gift med biopappan, utan med en helt annan man. Biopappan, som inte har adoptierat bort sin dotter, skulle fortsätta vara vårdnadshavare tillsammans med adoptivmamman/mostern. Hur går det ihop? Hur man MIA godkänna något sådant, för att inte tala om Tingsrätten! Såvitt jag vet är det bara gifta personer som kan adoptera tillsammans, och när det gäller närståendeadoptioner måste man vara gift med bioföräldern.
Nej, jag får fortfarande inte ihop detta...
Nej, det är ju inte lätt att få ihop det om man är van att tänka utifrån svenska referensramar. Utan att exakt veta vad som är vad i denna historia så är det ett faktum att enskilda adoptioner sällan med 100 % säkerhet är förenliga med vad vi anser vara barnets bästa. Haagkonventionen är tex emot företeelsen och sedan SVerige anslöt sig dit har det blivit allt svårare att genomföra en enskild adoption i vårt land. I utredningen om "modernare adoptionsregler" förslås det bli ännu svårare...
MIA utreder endast att de som vill adoptera enskilt tänker sig genomföra adoptionen på ett etiskt korrekt och lagligt sätt (inga pengar får förekomma t.ex.). Men hur det vi verkligheten går till tror jag inte de kollar i efterhand ... barnets bästa har inte legat på MIA:s bord att utreda. Det har i slutändan varit upp till den svenska domstolen att avgöra .... i "Modernare adoptionsregler" föreslås det åläggas socialtjänsten i samband med medgivandeutredningen .... att de juridiska banden till de första föräldrarna klipps helt är inte självklart i många länder (=svag adoption) och så var det i Sverige också fram till 1957 ... de sociala banden klipps ännu idag inte i Sverige vid nationell adoption ... man kan ha kontakt, umgänge osv trots adoptionen!
I Sverige finns därmot inga "halva adoptioner" och adoptivmamman kan inte ha delad juridisk vårdnad med den biologiska pappan. Men då flickan återvänt till Gambia kanske det där anses möjligt? Där gäller ju gambiansk lag och ett svenskt adoptionsbeslut går kanske att bortse ifrån? På AC svarar läser jag då och då att adoptivföräldrar uppmanas ta kontakt med ursprungslandets ambassad för att reda ut medborgarskap, värnpliktsbestämmelsser osv för att inte adopterade barn skall hamna i bekymmer vid en återvändarresa ... rättssäkert för barnet? Nej - internationell rätts kompatibilitet är inte lätt att förstå sig på ....