• Anonym

Hur hantera familjerna?

Jag och min sambo fick en lite dotter för 5 veckor sedan och jag kunde aldrig föreställa mig att det skulle bli så jobbigt att hantera våra familjer... Båda våra föräldrar är skilda och alla vill komma och hälsa på stup i kvarten. det kan vi såklart förstå men de har ingen känsla för vår integritet och blir sura när vi säfer att vi vill ha tid tillsammans bara vi...Vi vill inte att vårt  liv ska gå ut på att få besök av våra familjer varenda dag, vilket de inte har någon förståelse för!!! Hur ska vi hantera detta????? Är det rimligt att våra föräldrar hälsar på 1 dag/ vecka (vilket för oss innebär 4 besök/vecka då de är skilda...) jag orkar inte med detta :(

• Svar på tråden Hur hantera familjerna?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Vad som är rimligt är något ni bör bestämma. Ni har ett litet barn som också behöver ert fokus och ni behöver både tid och ork för detta. Det är inte lätt att både ha fokus på både gäster och barn. Ni skulle kunna försöka att både glesa ut besöken och kanske ha några besök där de kommer flera samtidigt. Om någon blir besviken för att de inte kan komma så ofta är det inte farligt. Om ni har en bra kontakt kommer de över detta och förhoppningsvis kan de se att ni behöver vara själva också.
    Hälsningar
    Tommy 

• För evigt

Tack för ditt svar! Vi känner också att det är upp till oss! Tydligen har vi inte så bra kontakt med våra familjer eftersom de inte förstår hur vi har det och blir sura när vi inte ringer varje dag eller låter dem komma hur ofta de vill :( nä det får vara nog nu känner vi, dax att tuffa till sig och lägga energin på vår lilla familj istället - så får de bli sura då ;)

Svar på tråden Hur hantera familjerna?