Hur ska jag stå ut med min mamma/trolig narcissist?? Långt...
Vet inte om det hamnar på rätt ämne det här men jag gör ett försök...
Jag är 35 år och har en skitdålig relation med min mamma. Jag kan inte minnas att vi någonsin varit nära eller att hon på något sätt gett mig trygghet eller stöd. När jag tittar på mitt liv idag så "behöver" jag henne inte alls, saknar henne inte eller känner behov av att prata etc så som jag förstår att många andra har det med sina mammor. Jag känner inte samma sak med min pappa eller andra ur min föräldrageneration - så jag är inte helt störd - men någon form av "band" mellan mamma och mig verkar saknas. Jag har lite olika gissningar kring orsaken till detta, men det spelar kanske ingen roll nu.
Som situationen är nu pratar vi på telefon en gång i veckan (jag har förbjudit henne att ringa oftare) om allmäna saker som hennes grannar och mina barn. Vi bor 30 mil från varandra och träffas kanske ett par gånger om året. Detta är jag "nöjd" med, eller det är så mycket som jag orkar och vill ha kontakt med henne.
"Problemet" är att min mamma är missnöjd med vår relation. Sen cirka 10 år tillbaka har hon börjat jämföra vår mamma-dotter-relation med en väninna och hennes dotter, som ringer flera gånger i veckan, pratar känslor och kroppsligt, de träffas och hittar på saker ihop, och har roligt ihop. Mamma vill ha det likadant med mig! MEN jag har aldrig haft henne nära och när hon försöker komma nära (prata känslor eller plötsligt låtsas bry sig om hur jag mår) gör hon mig förbannad. Jag känner mig utnyttjad och jagad, mår nästan fysiskt illa!
Min upplevelse är att hon inte är intresserad av mig som person, utan hon ska bara ha en bra relation med mig för att "tävla" med sin väninna (+ kunna "visa upp" oss/mig för andra vänner som hon vill vara bra inför). Det vill säga att jag inte upplever henne som ärligt intresserad plus att det är väldigt onaturligt för mig att plötsligt påtvingas en nära relation med någon som jag inte har mer känslor för än för tjejen i kassan på Ica... Jag vill alltså inte ändra vår "ett-samtal-i-veckan"-relation. Har inget behov av det och ser ingen anledning att ställa upp som "trofé" för min mamma.
Men i perioder (bla nu, därav inlägget) så skiter mamma i att jag inte vill prata med henne oftare än en gång i veckan och hittar plötsligt på något skitärende* som hon måste ringa mig om - och som hon ringer! Hon kan ringa EN GÅNG I TIMMEN en hel dag (jag svarar inte eftersom jag redan pratat med henne tex dagen innan) och sen fortsätta i flera dagar. Hon ringer då enbart på min mobil och min jobbmobil, inte hem (eftersom hon inte vill prata med min fru, som hon vet kommer skälla ut henne) och hon lämnar aldrig meddelande om vad hon vill, hon MÅSTE komma fram till mig och min röst innan hon ger sig.
Jag har pratat med en vän som är psykolog, och hon tror att det handlar om någon form av kontrollbehov - mamma MÅSTE veta var jag är, vad jag gör och kan inte hantera att hon inte får veta. Men resultatet av hennes beteende är att jag undviker att ge henne minsta lilla bit av information om mig eftersom hon då hittar fler chanser att ringa (typ, jag råkar säga under "veckorsamtalet" att jag är lite förkyld, då måste hon ringa måndag, onsdag och fredag "för att höra hur förkylningen artar sig". Men det är ju inte det hon vill egentligen)
Så, för mina barns skull vill jag inte utesluta henne helt ur mitt liv, utan för mig skulle det vara ok att träffa henne ett par gånger om året - men HUR ska jag får henne att förstå att jag inte är hennes egendom/trofé? Hur når man fram till en narcissist (där kom orsaken ändå) och ger henne ett lillfinger utan att hon tar hela handen för egen vinning?
Jag vore oerhört tacksam om någon (orkade läsa allt och) kommer med råd. Eller är det bara att klippa banden helt som funkar?
* Senast smsade hon om att hon skulle få besök av min bror i helgen och skrev att vi också kunde komma om vi ville träffa honom, när jag inte svarade (vad skulle jag svara, det var dagen innan helgen och vi hade planer) blev hon "knäpp" och började ringa-ringa-ringa.