• Här och nu

Hade du sagt till grannarna att sköta trädgården?

Bor i radhus som vi kämpat mycket för att få och vi håller fint i trädgården. Mina 2 grannar struntar blankt i sina. Gräset har varit nästan 1 meter, maskrosorna nästan lika höga o ena grannen klipper ibland en stig i sin gräsdjungel för att kunna komma fram till grinden. Jag har sagt till vaktmästaren flera ggr o då har deras gräs snabbt klippts. Jag har fått klara besked på att nästan 1 meter gräs o ogräs inte är ok. Frågan jag vill ställa är om ni hade sagt till själva? Till grannarna eller vaktmästaren? Jag hade visst kunnat säga åt dem själv, men anser inte att det ska behövas och då fick de ta tillsägelsen från hyresbolaget istället. Påhopp undanbedes!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 17:36
    Tramsiga svar besvaras inte.

• Svar på tråden Hade du sagt till grannarna att sköta trädgården?
  • cornelia90

Jag håller med många andra kloka här, låt dina grannar för fan ha sina gräsmattor ifred! Dom har köpt sin mark/hus/radhus och ska då få göra som dom vill.

Tur att du inte är min granne, jag skulle fan flyttat i så fall.

Alla människor som är som dig borde köpa husen bredvid, eller väldigt stor mark, också! Så kan ni göra vad ni vill på dom gräsmattorna och låta vanligt folk vara ifred.

• Maskot

Jag skulle aldrig ha sagt till grannen och skulle nog inte ens reta mig på hur hans trädgård såg ut. Det spelar ingen roll för mig.

Min kompis är lite i din sits- hon älskar att pyssla i trädgården, medans grannens trädgård förfaller. Hon frågade vid lämpligt tillfälle om hon fick ge grannens rabatter lite kärlek när hon ändå höll på- och det fick hon självklart! Tror att det blev bra för alla!

• trolltotten
    Shelti skrev 2010-06-16 18:46:00 följande:
    Håller med de flesta, att du int har att göra med deras gräs. O är väldigt tacksam över att inte bo granne med dig! Inte för att du skulle störa dig på vårt gräs men för att jag har lite svårt med folk som lägger sig i andras angelägenheter. Små "minipoliser" som lägger sig i. Usch, er kunde man deportera nånstans där ni får ha ert välklippta gräs och gå o snoka på varandra.
    Fast det är skillnad på välklippta gräsmattor och hålla efter så det inte blir meterhögt, det tar ett jäkla tag tills det blir det :-P Iaf dom jag sett
  • NKmamma

Personligen så skiter jag i hur grannarna sköter sin trädgård, men å andra sidan så förstör det helhetsintrycket för området.

• Boothwalker

Jag tycker det är fint med högt gräs... Får man inte ha det som man själv vill? Eller anser folk att man är lat? Är det skillnad på om man hyr eller äger huset?

Vet en som inte har gräsmatta alls. Han plöjer typ trädgården istället Så det är jord överallt runt äppelträden och husknuten osv. På våren växer det tulpaner längs med huset. Och det har sett ut så i säkert 5-10 år iallafall...

Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • JuliaåRonjasmammis

Den här tråden gör mig bara ännu mer säker på att jag aldrig vill bo i radhus/villaområde där tomterna är små och insynen total!

Inte för att någon av våra grannar skulle komma på en sånd befängd idé, men om de mot förmodan skulle komma och klaga på hur det såg ut på vår tomt, skulle jag nog bara skratta! Enda chansen att se hur det ser ut är nämligen att antingen gå IN på vår tomt, eller så går man i typ urskog en bit och ser vår tomt från skogssidan.

Vi bor "på landet", och har ingen lust att sitta och klippa rabattkanter med nagelsax bara för någon pedantisk grannes skull.

Huu, tänkt om vi slagit till på det där kedjehuset i Vendelsö för några år sen... *ryser*Spöke

Don't mess with my integrity!
  • Trillian
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-06-17 00:42:28 följande:
    Den här tråden gör mig bara ännu mer säker på att jag aldrig vill bo i radhus/villaområde där tomterna är små och insynen total!

I
    Precis min tanke. Det enda radhusområde jag någonsin hört talas om där man inte jagar varandra angående rabatter, gräsmattor och ogräs är det där mina svärföräldrar bor. Numera vill säga. Det är rätt gammalt, och under årens lopp har alla-precis varenda en-av de ca 200 husägarna har byggt 1,5- 2 meter höga staket runt sina 5 kvm gräsmatta. Under årtiondena innan alla hade byggt sig varsitt fort haglade visst klåpord, anmälningar till kommunen och anonyma brev som spön i backen där också.
    It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • Stealth

Om jag väljer att stenbelägga eller asfaltera hela min trådgård, är det mer elelr mindre okej än meterhögt gräs?

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Mamsie
    trolltotten skrev 2010-06-15 22:20:24 följande:
    Jag skulle prata med fastighetsägaren. Tycker det är så attans tråkigt att bråka med grannar
    Instämmer!
    Det är ju en hyresrätt...
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp i magen! ~
  • Moonis

Kanske skulle erbjuda dig att klippa deras gräs ts
    Vi håller ordning på våran och har en granne bredvid som inte gör det men ärligt så bryr jag mig inte alls om hur det ser ut där. Nu har vi iof. högt staket men ändå.
    Är det så mycket insyn så plantera buskar eller be att få sätta högre staket så du slipper se.

• Arentorpbebis

Nja oklippt gräs struntar ja fullkomligt i men hade de haft en skrotupplaga i trädgården då hade ja nog börjat störa mig såpass så att jag nog skulle påpeka det nån gång

Svar på tråden Hade du sagt till grannarna att sköta trädgården?