• Linnea och Hillevi

Svärmor vill ha dottern i 1 vecka

Svärmor vill "låna" våran dotter på drygt 3 år i en hel vecka i sommar...

Problemet är först och främst att de inte har byggt upp någon relation stark till varandra då vi bor flera mil ifrån varandra, lilltjejen börjar nästan gråta varje gång de ses och hon verkar lite rädd för henne då hon är väldigt rättfram i sättet. Så jag vet att dottern inte skulle trivas där ensam en hel vecka utan mig och hennes far. Dottern har aldrig ens sovit borta från oss en endast natt så det skulle bli ren katastrof och jag skulle aldrig vilja var borta från henne så länge som en hel vecka.. usch det längsta jag varit borta från henne var i drygt ett dygn, en natt och då var hon hemma med sin far. Svärmor verkade förvånad över att vi sa nej och kunde tydligen inte förstå varför... Tycker ni att jag reagerat fel och att hon borde få ha henne en hel vecka när omständigheter är så som de är i vårat fall ?

• Svar på tråden Svärmor vill ha dottern i 1 vecka
  • Vickan I

Nej absolut inte. Ni agerade helt rätt tycker jag. Inte lämnar bort sitt lilla barn i en hel vecka till en person som barnet inte känner så väl. Skulle jag inte vilja göra endast en natt heller och def inte en vecka. Särskilt inte när barnet aldrig sovit utan både mamma och pappa förrut.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • SunnyBunny

Nej jag hade gjort samma sak! Kanske åkt ner en vecka tillsammans med min dotter så de fick lära känna varandra? Min dotter ska vara borta ju en vecka hos farmor/farfar i sommar, men hon älskar dem jätte mycket så det är ju helt annorlunda..

• muffin

Nej efter de omständigheter du beskriver så tycker jag att ni absolut gjorde rätt som tackade nej.

• Lilly mama

Ni känner er dotter bäst och det känns väldigt lång tid att hon ska vara där ensam en hel vecka. Särskilt som de inte hunnit bli så nära varandra. En helg möjligtvis, men det låter också tveksamt som situationen är nu.

• Linnea och Hillevi

Tack för era svar, skönt att jag inte är ensam att tycka som jag gör. Sambon däremot tycker inte om mig, han ser tydligen inget fel i att hans mamma ska ha dottern under dessa premisser som råder. Men han har dock gått med på att det blir som jag vill, tack och lov.

• Linnea och Hillevi
    Linnea och Hillevi skrev 2010-06-19 13:34:08 följande:
    Tack för era svar, skönt att jag inte är ensam att tycka som jag gör. Sambon däremot tycker inte om mig, han ser tydligen inget fel i att hans mamma ska ha dottern under dessa premisser som råder. Men han har dock gått med på att det blir som jag vill, tack och lov.
    ha ´ha ha vad stavfel ..skulle såklart stå ; "Sambon däremot tycker inte Som mig"
  • matte för 3

Jag är en svärmor/farmor som fick chansen, att ha barnbarnet i 3 veckor i den åldern. Vi bor 150mil från varandra, så jag tyckte, det var underbart, att få ha honom så länge. Visserligen var jag lite rädd också, för tidigare har bara träffat honom tillsammans med någon av föräldrarna. Efteråt har jag sagt, att jag älskar honom, men vill inte ha honom flera gånger innan han blir tonåring!
    Jag kunde trösta honom, om han var ledsen, men jag visste inte exakt hur hans matvanor var, hur de gjorde ute, i affärer lekparker... Jag blev av med honom på ett ögonblick i ett stort varuhus, sen hittade jag honom vid leksaker, för i den lilla stan där de bor brukar han få titta på leksaker tills hans mamma handlar. Nästa gång stack han från lekparken medan jag plockade ihop leksakerna i sandlådan...för så brukar de göra med mamma, att han börjar knalla hemåt. Skillnaden var bara, att det var en storstad o ingen kännde honom o det var ganska trafikerade gator hemåt!
    Så jag var mer eller mindre skräckslagen de veckorna! Fasade för, att han försvinner eller blir skadad...
    Så även om man älskar o längtar efter sitt barnbarn, nog är det bäst att någon av föräldrarna är med , när barnet är så litet o  man inte känner varann så bra.

Efter den sommaren har jag träffat honom flera gånger i föräldrarnas sällskap, någon gång sov han också ensam hos mig, men då visste han att mamma pappa kommer nästa morgon. När han blev 5,5 år fick jag ha honom igen , men  då stannade hans mamma  i 2 veckor innan vi blev ensamma. Han var äldre o han kunde tala om vad han tyckte om o hur de brukade göra saker hemma. Samtidigt förstod han , att han fick vara försiktigare hos farmor o inte försvinna...

Nu är det sommar o han kommer snart till mig med sin pappa, att hälsa på. Tyvärr, tar det alltid några dagar, innan vi vänjer oss vid varandra. De bor fortfarande långt borta...

• Linnea och Hillevi
    matte för 3 skrev 2010-06-26 22:10:26 följande:
    Jag är en svärmor/farmor som fick chansen, att ha barnbarnet i 3 veckor i den åldern. Vi bor 150mil från varandra, så jag tyckte, det var underbart, att få ha honom så länge. Visserligen var jag lite rädd också, för tidigare har bara träffat honom tillsammans med någon av föräldrarna. Efteråt har jag sagt, att jag älskar honom, men vill inte ha honom flera gånger innan han blir tonåring!
    Jag kunde trösta honom, om han var ledsen, men jag visste inte exakt hur hans matvanor var, hur de gjorde ute, i affärer lekparker... Jag blev av med honom på ett ögonblick i ett stort varuhus, sen hittade jag honom vid leksaker, för i den lilla stan där de bor brukar han få titta på leksaker tills hans mamma handlar. Nästa gång stack han från lekparken medan jag plockade ihop leksakerna i sandlådan...för så brukar de göra med mamma, att han börjar knalla hemåt. Skillnaden var bara, att det var en storstad o ingen kännde honom o det var ganska trafikerade gator hemåt!
    Så jag var mer eller mindre skräckslagen de veckorna! Fasade för, att han försvinner eller blir skadad...
    Så även om man älskar o längtar efter sitt barnbarn, nog är det bäst att någon av föräldrarna är med , när barnet är så litet o  man inte känner varann så bra.

Efter den sommaren har jag träffat honom flera gånger i föräldrarnas sällskap, någon gång sov han också ensam hos mig, men då visste han att mamma pappa kommer nästa morgon. När han blev 5,5 år fick jag ha honom igen , men  då stannade hans mamma  i 2 veckor innan vi blev ensamma. Han var äldre o han kunde tala om vad han tyckte om o hur de brukade göra saker hemma. Samtidigt förstod han , att han fick vara försiktigare hos farmor o inte försvinna...

Nu är det sommar o han kommer snart till mig med sin pappa, att hälsa på. Tyvärr, tar det alltid några dagar, innan vi vänjer oss vid varandra. De bor fortfarande långt borta...
    Tack för ditt svar, intressant att höra från "den andra sidan". Vi verkar vara ense kring detta, och jag är själv livrädd att svärmor inte skulle ha den koll på dottern som krävs. Dels för att de inte känner varandra så hon inte vet hennes behov och dels för att hon inte är så mobil av sig och kan "jaga" dotter om hon springer iväg. Dottern är dessutom extremt aktiv av sig, hyperaktiv, och har svårt får att lyssna på tillsägelser. Ber man henne te x. att komma så springer hon åt motsatt håll så man måste springa efter henne oavsett om det är mitt i stan bland trafik eller liknande. Så för min del är det främst en säkerhetsfråga, faktiskt kring liv eller död känns det som, och jag vill inte ta några sådana risker alls när det gäller min dotter. Att dottern skulle sakna oss och så hade jag kunnat köpa på ett sätt men just när det kommer till säkerheten så finns det inget alternativ än att vänta tills dottern har blivit äldre och förstår och lyssnar bättre
  • Sar

Jag hade absolut inte velat vara borta så länge från barnen och speciellt inte när barnet ifråga bara är 3 år. Kan ni inte åka hela familjen och umgås istället så får de chans att bygga relation.

Svar på tråden Svärmor vill ha dottern i 1 vecka