• LykkeLee

Hur mycket skjutsar ni era tonåringar?

Tycker vi typ bor i bilen. Det skjutsas än hit än dit.. Men jag vill ju inte heller att dom ska vara ute och gå sent på kvällen och nu när det är sommarlov så blir det ju mycket sena kvällar.. Har ni någon gräns för hur mycket ni skjutsar era tonåringar?

• Svar på tråden Hur mycket skjutsar ni era tonåringar?
  • Majsan70

Skjutsar inte alls! Vi har ingen egen bil. Bra för dem att sköta sig själva på det planet.  Sonen som är 18 har ju inga begränsningar, men dottern som är 15 får inte ha senare kvällar ute nu än om det inte är sommarlov. Varför springa ute lix?

• LykkeLee

Ja har man ingen bil blir det ju svårt att skjutsa såklart.. Men deras kompisar får ju vara ute och dom hittar ju inte på något dumt.. dom är ute vid grillplatsen, spelar kubb och sånt.. Vi hämtar dom ju så vi ser ju att dom sköter sig..

• Majsan70
    LykkeLee skrev 2010-06-18 20:19:14 följande:
    Ja har man ingen bil blir det ju svårt att skjutsa såklart.. Men deras kompisar får ju vara ute och dom hittar ju inte på något dumt.. dom är ute vid grillplatsen, spelar kubb och sånt.. Vi hämtar dom ju så vi ser ju att dom sköter sig..
    Olika syn på saken helt enkelt. Är de hemma hos någon får de vara ute sent. Är de bara ute så skall de vara hemma i tid. Jag hade inte skjutsat runt mina ungar även om vi hade bil, vilket vi har haft i många år innan vi valde att bilpoola.
    Enda undantaget är om de var inne i stan på bio på kvällen. Då hämtade vi. Nu har vi valt att ha telefonkontakt istället.
  • Storbarnsmamman

Vi låter de ta sig dit de kan själva, men då vi bor "ute i skogen" så blir det en hel del skjutsande. Nu har min äldsta son körkort och han hämtar och lämnar gärna sina syskon någonstans (då får han ju låna bilen! ) så det har blivit lite mindre skjutsande det senaste året

~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07, Lillebror BF 2010 ~
  • Waldo

Jag bedriver ingen taxiverksamhet och skjutsar inte runt min tonåring någonstans
    Vill hon till en aktivitet eller till stan så får hon cykla eller åka buss

Nu är dottern 15 och jag tillåter inte att hon är ute på stan sent på kvällarna så det blir inget problem.
    Hennes kompisar bor i vår närhet vilket betyder gång eller cýkelavstånd. Vill hon vara hos dem till senare på kvällen är det ok, men då kan hon ta sig hem själv också

• Guldrosen

Vi skjutsar och hämtar våra tonåringar om det behövs. Vår dotter har körkort. Hon hämtar och skjutsar oss och/eller sin bror om det behövs. Tjänster och gentjänster...

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • FrökenKanSjälv

Jag skjutsar barnen på kvällarna. De är tjejer allihop och vi bor i en förort till Stockholm. Jag känner mig själv otrygg om jag går/cyklar vid vissa tider på dygnet och därför skjutsar jag döttrarna om det behövs.

Till/från aktiviteter försöker vi samåka med kompisar så att man bara behöver skjutsa åt ena hållet. Kollektivt är svårt för man måste alltid byta minst en gång och då blir restiden så lång att barnen inte hinner äta middag.

• Modesty Blaise

Jag skjutsar dem hur mycket som helst. Både mina egna (bonus och bio)  och andras (kompisar). Jag både hämtar och lämnar, och det gör jag så gärna. Jag vill veta att de är trygga. Och jag vill att de ska ha roligt. Tonåren ska man kunna se tillbaka på och minnas med glädje resten av livet. 

• sänka

Jag skjutsar och hämtar till så gott som allt dom vill. Vi bor ganska långt från civilisationen, och jag vill gärna att dom ska känna sig trygga. Sedan är det ju faktiskt så att det är jag som förälder som valt att bo på landet långt från kompisar. Då får man ta med lite bilåkning i beräkningen. Körde ca. 4000 mil om året när jag var arbetslös Nu har mellan killen skaffat lätt mc, så nu har det minskat betydligt.

• sextiotalist

Här skjutsats det så lite som möjligt, vi bor centralt med bra bussförbindelser så jag ser ingen anledning till att skjutsa. Skall jag möta upp så går jag eller cyklar.

• Lindzie

Jag skjutsar mina barn överallt  ... om dem ber mig. Det är en trygghet för mig och dem att veta att jag alltid ställer upp å skjutsar.

• sextiotalist

Jag har sedan mitt barn var litet, haft kollektivtrafik som första alternativ. Nej, här skjutsas det inte, i första hand kollektivt/cykel/gå, bilen bara om dessa alternativ inte fungerar.

Men så har jag en tonåring som inte har några problem med att resa kollektivt.

• LykkeLee
    Lindzie skrev 2011-05-20 14:01:23 följande:
    Jag skjutsar mina barn överallt  ... om dem ber mig. Det är en trygghet för mig och dem att veta att jag alltid ställer upp å skjutsar.
  • LillaTanten

Två av mina är ju inte tonåringar längre men under många år skjutsade jag MYCKET på dem alla tre.

Dels för att det var vi vuxna som hade bestämt var vi skulle bo - mao för långt från kompisar och aktiviteter för att det skulle funka att alltid cykla/köra moped och med väääldigt dålig, för att inte säga obefintlig kollektivtrafik och dels för att jag hellre såg till att de (och deras kompisar) kom dit och hem tryggt än grubblade över hur de hade det och om allt var bra med dem. En positivt bieffekt blev ju också den att det i stort sett var jag som bestämde när det var hemdags och därmed kunde styra lite över deras utetider på det viset.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Lindzie
    sextiotalist skrev 2011-05-20 14:09:14 följande:

Jag har sedan mitt barn var litet, haft kollektivtrafik som första alternativ. Nej, här skjutsas det inte, i första hand kollektivt/cykel/gå, bilen bara om dessa alternativ inte fungerar.

Men så har jag en tonåring som inte har några problem med att resa kollektivt.

Som jag skrev innan så skjutsar jag min barn överallt om dem ber mig MEN min tonåring har inte heller några problem med att åka kollektivt !!

Däremot anser jag inte att min son ska behöva åka kollektiv om han inte vill på kvällarna ..
  • sextiotalist
    Lindzie skrev 2011-06-17 14:51:53 följande:
    Som jag skrev innan så skjutsar jag min barn överallt om dem ber mig MEN min tonåring har inte heller några problem med att åka kollektivt !!

Däremot anser jag inte att min son ska behöva åka kollektiv om han inte vill på kvällarna ..
    Jag tar hellre bussen och för att möta upp min tonåring än ta bilen, för jag är av den åsikten att bil, det använder man när något annat inte finns.
Svar på tråden Hur mycket skjutsar ni era tonåringar?