• Dissan

Fick 50 % Hp och ska överklaga, men vad sjutton skriver jag som jag redan inte skrivit?

Hej
    Behöver hjälp, fick bara 50 hp men sökte hel... Arbetar som förskollärare i barngrupp med 28 barn. Tycker att jag beskrev mina arbetsuppgifter bra, men behöver nu tips på vad jag kan skrivar mer...

Är det någon här som har fått beviljat mer efter först bara fått 50?

Hoppas ni kan hjälp  mig

• Svar på tråden Fick 50 % Hp och ska överklaga, men vad sjutton skriver jag som jag redan inte skrivit?
  • Philippa

Kan du inte prova jobba 50% först och se hur det går?

• smultrons

Är också förskollärare och fick svar idag, hel HP.
    I mitt beslut skrev de att pga mina särskilda besvär i samband med grav är beviljad 100%.
    I min ansökan hade jag ett läkarintyg... tror de var de som gjorde att jag fick 100.

har du några särskilda besvär? hade du intyg?

lycka till! :)

• camillaoadde

Jag har för mig att det är rätt ovanligt att dom beviljar HP till förskolellärare. Om du inte har några särskilda problem så tycker jag nog du ska vara nöjd att ändå fått 50%. Du kan ju komplettera med 50%föräldrardagar så kan du vara ledig helt. Du har ju rätt att ta ut dagar 60 dagar innan BF.

• Dissan
    smultrons skrev 2010-06-16 18:26:47 följande:

Är också förskollärare och fick svar idag, hel HP.
    I mitt beslut skrev de att pga mina särskilda besvär i samband med grav är beviljad 100%.
    I min ansökan hade jag ett läkarintyg... tror de var de som gjorde att jag fick 100.

har du några särskilda besvär? hade du intyg?

lycka till! :)

Jag skickade med läkarintyg på att jag har prematura sammandragningar, men det verkade inte hjälpa... Är just nu sjukskriven. Får man fråga vad du har för särskilda besvär?
     Har du några tips på vad du skrev i din ansökan, om du hellre vill kan du väl inboxa mig.
    Tack på förhan
  • smultrons
    Dissan skrev 2010-06-16 18:40:42 följande:
    Jag skickade med läkarintyg på att jag har prematura sammandragningar, men det verkade inte hjälpa... Är just nu sjukskriven. Får man fråga vad du har för särskilda besvär?
     Har du några tips på vad du skrev i din ansökan, om du hellre vill kan du väl inboxa mig.
    Tack på förhan
    I läkarintyget har min läkare skrivit att jag är sned i ryggen på höger sida samt att jag har  vilande smärta i rygg och klinkor. Måste bruka värktabletter för att klara av mitt arbete. Samt att jag har fått ytliga blodproppar i benen. Sen förklarade jag för honom, (vilket han skrev i intyget) att jag inte kan garantera barnens säkerhet då jag har sån smärta i rygg och klinkor etc.....

under rubriken "såhär ser min arbetsdag" så skrev jag bara på ansökan dvs 3-4 rader om att det är tunga lygt, blöjbyten etc. Väldigt kort.

Hoppas att de är till ngn hjälp! Trodde aldrig jag skulle få... men min läkare sa det.....att om jag inte skulle få hel HP så skulle han sjukskriva mig, han ville sjukskriva mig direkt pga min rygg och blodpropparna. Men jag ville prova med att söka HP först...
  • Mysfröken

Det verkar vara ett lotteri för oss förskollärare. Har en kollega som fick full beviljad och en som fick avslag helt trots att de har exakt samma arbetsuppgifter. Tror inte att någon av dem hade läkarintyg heller. Jag har skickat in min ansökan idag och har beskrivit min arbetsdag i en bilaga på 2,5 sida. Har försökt att skriva riktigt detaljerat så att vilken idiot som helst ska förstå hur det är att jobba på förskola som gravid.

Jag kan prova att inboxa den till dig om du vill, men jag vet ju inte om den är till någon hjälp eftersom jag inte fått besked ännu.

• Dissan
    Mysfröken skrev 2010-06-17 20:20:09 följande:
    Det verkar vara ett lotteri för oss förskollärare. Har en kollega som fick full beviljad och en som fick avslag helt trots att de har exakt samma arbetsuppgifter. Tror inte att någon av dem hade läkarintyg heller. Jag har skickat in min ansökan idag och har beskrivit min arbetsdag i en bilaga på 2,5 sida. Har försökt att skriva riktigt detaljerat så att vilken idiot som helst ska förstå hur det är att jobba på förskola som gravid.

Jag kan prova att inboxa den till dig om du vill, men jag vet ju inte om den är till någon hjälp eftersom jag inte fått besked ännu.
    Åhh vill du det, det vore verkligen jättesnällt! Tar gärna emot alla tips jag kan få!!!
  • josen 1

jag tror allt handlar om vem som handlägger ärendet, jag fick uppfattningen att hon inte ens läst igenom mina papper! jag är förskollärare på en småbarnsavdelning och beskrev mina arbetsuppgifter jättenoga i en bilaga. till det bifogade jag papper från arbetsgivaren (som också var tydlig med att det är tungt) samt ett läkarintyg på särskilda bekymmer.. trotts detta fick jag avslag med motiveringen "nej enligt gällande praxis för förskollärare och barnskötare". väntar nu svar på min överklagan!

• Dissan
    josen 1 skrev 2010-06-17 20:32:04 följande:
    jag tror allt handlar om vem som handlägger ärendet, jag fick uppfattningen att hon inte ens läst igenom mina papper! jag är förskollärare på en småbarnsavdelning och beskrev mina arbetsuppgifter jättenoga i en bilaga. till det bifogade jag papper från arbetsgivaren (som också var tydlig med att det är tungt) samt ett läkarintyg på särskilda bekymmer.. trotts detta fick jag avslag med motiveringen "nej enligt gällande praxis för förskollärare och barnskötare". väntar nu svar på min överk
    Fick du helt avslag?
    Berätta gärna hur det gick med överklagan...
  • josen 1
    Dissan skrev 2010-06-17 20:47:35 följande:
    Fick du helt avslag?
    Berätta gärna hur det gick med överklagan...
    jaa.. helt avslag.. väntar på svar om överklagan!
  • Dissan

Hur sjutton kan de skriva "gällande praxis" Jag fick ju 50%!!!

• lillzandra

jag jobbar inte som förskollärare men jag kan bara berätta att jag är nu gravid med nr 2 och jag ansökte om HP förra gången samt denna gång då jag jobbar i en elektronikbutik med tunga lyft och stående arbete, samt i en underklädesbutik med stående och gående heeeeela dagarna.
    Förra gången fick jag 100% och denna gång fick jag bara 75% alltså enbart från elektronikbutiken.
    Då hade jag t.o.m. kvar min ansökan från förra gången så jag ändrade bara datumet.
    Där kan man verkligen säga att det beror på vem som handlägger ärendet.
    Jag överklagade åxå men fick inte mer för d.. så jag blev sjuskriven resterande 25% eftersom jag har en grym foglossning så jag hade aldrig klarat att arbeta.

Hoppas du får igenom din överklagan iaf.. Och grattis till bebben i magen.. :)

**Älskar alla mina barn oändligt mycket**
  • Hjärtegullet

Jag sökte full HP men fick bara halv.. Överklagade men de vägrade ge sig ;( Dom är stenhårda.. Tur att man blev fortsatt sjukskriven!

• Dissan

Jaha, nu har jag postat min överklagan. Bara att vänta och se...
    Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få svar på överklagan?

• josen 1
    Dissan skrev 2010-06-20 18:43:49 följande:
    Jaha, nu har jag postat min överklagan. Bara att vänta och se...
    Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få svar på överklagan?
    sex veckor är handläggningstiden.. sen kan man ju alltid ha tur...
  • Dissan

Varför gäller 6 veckor på överklagan när det är 30 dagar på allt annat?

Svar på tråden Fick 50 % Hp och ska överklaga, men vad sjutton skriver jag som jag redan inte skrivit?