• Dunderklumpen

Föräldraledig utan ersättning

Föräldraledig utan ersättning

Jag har BF den 8/8 och har sedan tidigare planerat att ha semester från den 28/6 - 28/7 (semestern är redan beviljad och direkt därefter går jag på förädlar ledighet) men har börjat tänka i banorna om att spara lite semesterdagar för senare bruk.

Nu hr jag frågat min chef om jag istället kan ha semester under perioden 28/6 - 23/7 och därför påbörja föräldraledigheten redan den 26/7 men även ha fl på måndagar (28/6, 5/7, 12/7, 19/7) under de veckor jag har semester.

Nu kommer min fråga till er.
    - Kan jag vara föräldraledig de dagarna men välja att inte ta ut ngn föräldrarpenning?
    - Hur redovisar jag det till FK?
    Och hur är det, är de 480 dagarna som det ständigt pratas om eg bara de dagar som FK ger dig ersättning för? Kan jag vara Föräldraledig längre än så men utan ersättning?

Väntar på Dunderklumpen med BF 100808
  • Svar på tråden Föräldraledig utan ersättning
  • Anne69

Vad har du att vinna på att sprida ut dina föräldralediga dagar så där? Det blir bara krångligt...... det är enklast om du håller ihop det som är semester o det som är föräldraledig. Och visst kan du vara ledig utan att ta ut föräldrapenning. Det är så de flesta som vill ha lite längre föräldraledighet löser det! Så länge det är mindre än 6 mån kvar till bf finns ingen risk med att gå ner i tid (för det är egentligen det du gör). Och om ni vill vara hemma lite längre så försök snåla på dagar första året och satsa på att skydda sgi genom att ta ut fem dagar per vecka efter barnets ettårsdag.

• Dunderklumpen
    Anne69 skrev 2010-06-16 22:05:51 följande:
    Vad har du att vinna på att sprida ut dina föräldralediga dagar så där? Det blir bara krångligt...... det är enklast om du håller ihop det som är semester o det som är föräldraledig. Och visst kan du vara ledig utan att ta ut föräldrapenning. Det är så de flesta som vill ha lite längre föräldraledighet löser det! Så länge det är mindre än 6 mån kvar till bf finns ingen risk med att gå ner i tid (för det är egentligen det du gör). Och om ni vill vara hemma lite längre så försök snåla på dagar första året och satsa på att skydda sgi genom att ta ut fem dagar per vecka efter barnets ettårsdag.
    Min tanke är att jag ska blanda de resterande semesterdagarna med de dagar jag tar ut på lägsta beloppet med föräldrapenningen.

Och att jag sprider ut dem på detta sättet beror på att jag vill åt den föräldralön som mitt företag ska betala ut så snart som möjligt
    Väntar på Dunderklumpen med BF 100808
Svar på tråden Föräldraledig utan ersättning