• Annika0314

Mängd och antal mål för en tvåmånaders

Jag helammar sedan två veckor min lilla kille som nu är 7 veckor. Han väger redan 6270 gr men är även läng, 62 cm. Men han går upp i faslig fart och sist på bvc så tittade sköterskan i en tabell från semper där det stod att en två månaders bebis ska äta 5 gånger om dagen och 100-160 ml per gång. Vår kille äter 6-7 gånger per dygn (var tredje timme utom på natten) och 150 ml per gång. Har ni tips på hur man kan få honom att äta mer sällan?

• Svar på tråden Mängd och antal mål för en tvåmånaders
  • SilverEmma

Jag hade låtit grabben äta precis så mycket han ville.

Min tjej är snart tre månader & äter ungefär lika ofta som din, det gjorde stora tjejen också när hon var så liten. Det rättar till sig så småningom!

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Annika0314

Menar så klart inte att jag helammar, jag ger bara ersättning menar jag :)

• SilverEmma
    Annika0314 skrev 2010-06-16 15:32:24 följande:
    Menar så klart inte att jag helammar, jag ger bara ersättning menar jag :)
    Spelar ingen roll, jag har två flaskbarn själv.

Det förespråkas fri amning & borde gälla detsamma för ersättning. Låt grabben äta så mycket han vill, det kommer plana ut så småningom. Äldsta dottern är en fullt normaltjock tjej idag som äter sina 5 mål/dag.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • M  och  M

Min dotter är 2½ månad och hon äter 135ml vid varje måltid (ibland 165ml) och äter ungefär med 3-4 timmars mellanrum på dagen, så det blir 5-7 ggr beroende vilken dag. Har inte vägt henne på länge, men sist då hon var 7 veckor vägde hon 4845g och var 57cm lång.

Min BM har sagt att det är fri tillgång tillmat precis som vid amning. Jag tror det planar ut sedan när han börjar röra sig mer. Oroa dig inte tycker jag, bättre han äter än tvärtom :)

• Vacker Utsikt

Min tjej blir åtta veckor på fredag och äter ca 100-135 ml per mål med ca 3-4 timmars mellanrum på dagarna. På natten går det ca fem timmar emellan. Jag är lite orolig att hon äter för lite för vi får verkligen truga i henne maten. Det är bara på natten när det gått fler timmar som hon är riktigt hungrig och äter effektivt. På dagarna tar matstunden låång tid då man måste truga hela tiden. Hon går upp i vikt men inte så mycket.. Väger nu 4470 gr. På BVC så säger de bara "huvudsaken att hon går upp i vikt" men jag är ändå orolig att hon får i sig för lite.. Någon som har nåt tips?

• nones

vår kille är 8 v, väger 5600g ca och kan enligt bvcsköterskan äta 200 ml,  han får dock ersättning 2 ggr/dygn ca, annars ammas.

• UnderYtan

Så länge barnet inte får ont i magen av att äta ofta så tycker jag du kan ge ditt barn när den är hungrig och inte stirra dig blind på riktlinjerna.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • UnderYtan
    Vacker Utsikt skrev 2010-06-23 11:26:17 följande:
    Min tjej blir åtta veckor på fredag och äter ca 100-135 ml per mål med ca 3-4 timmars mellanrum på dagarna. På natten går det ca fem timmar emellan. Jag är lite orolig att hon äter för lite för vi får verkligen truga i henne maten. Det är bara på natten när det gått fler timmar som hon är riktigt hungrig och äter effektivt. På dagarna tar matstunden låång tid då man måste truga hela tiden. Hon går upp i vikt men inte så mycket.. Väger nu 4470 gr. På BVC så säger de bara "huvudsaken att hon går upp i vikt" men jag är ändå orolig att hon får i sig för lite.. Någon som har nåt tips?
    Hur mycket går hon upp? Min tjej som är 2 månader har hela tiden gått upp ca 150-200 g i vikt per vecka och det anses normalt. Hon äter oftast 3-4 timmars mellanrum förutom på natten då det går 5 timmar :) Så det låter ju ganska likt. Hon äter nästan alltid runt 120 ml.

Hur lång tid tar matstunden på dagen? Hur trugar ni?

Är hon verkligen hungrig efter 3 timmar på dagen? Har ni provat att låta det gå längre? Jag tror inte ni behöver vara oroliga. Ni lär märka om hon inte är nöjd.
    ?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
Svar på tråden Mängd och antal mål för en tvåmånaders