Ensamstående UTAN stort kontaktnät
Jag måste skriva och undra... Ofta när man läser om enamstående föräldrar, frivilligt eller ofrivilligt, så "försvarar" man ofta ensamheten med att man har"ett stort kontaktnät" och därför har barnet/n ändå det bra med många andra vuxna omkring.
Jag lever ensam med en son, pappan bor utomlands. Tanken från början var att det var ok att leva ensam med barnet, funderade på Storkkliniken innan jag träffade "pappan" i fråga.
Jagtycker det är svårt att bygga långvariga relationer, är lite av en ensamvarg men jag tycker mycket om sällskap så jag är ingen kuf heller. I mitt arbete är jag också ensam hela dagarna. Min son och jag har en nära manlig vän/gudfar till sonen men jag har inga nära väninnor och min son träffar mest dagiskompisarna på sin fritid. Skulle gärna vilja utöka vårt kontaktnät men jag abetar mycket, (av lust och av nödvändighet) så det finns inte mycket ork/fantasi/tid kvar att "hitta på", och engagera sig i träffar....
Självklart går vi på museum, lekplatser osv på helgerna så aktiviteter det är det inget fel på : ) man man saknar återkommande perosner att återkommande träffa och umgås med. Att skapa historia tilsammans för sonens skull framför allt så han vet att han har fler vuxna att förlita sig på. Det är en stor sorg för mig att det INTE är så.
Sonens kusiner bor utomlands så vi träffar dem inte så mycket, 1 ggr /år.
Sedan har vi mormor m sambo och morfar ma sambo ca 10 mil från oss som kommer när det behövs och är barnvakt etc.
Vi lever med andra ord ganska ensam som jag ser det...
Skulle gärna vilja få mer sociala kontakter utanför dagis, så sonen ser att det finns andra människor som återkommer mer långsiktigt, förutom gudfadern, som ju kan flytta från orten (om det vill sig illa).
Finns det fler som lever som vi?
PS: Det är ju "fult" att vara just ensam och jag är rädd att min son, som är mycket social och har kompisar på dagis, inte skall få ett tillräckligt stort socialt "skyddsnät"/kontaktnät utöver mig. Jag vill gärna ha en större familj på grund av detta och har haft många funderingar på att åka till Storkkliniken och förslka få ett syskon och barn till.
Hör gärna av er med tankar.
Allt gott!