• ungkvinna81

Adoptera barn från Irak!

Hej!

Är det någon här som har lyckats eller intresserad av att adoptera barn från Irak? Det finns 4,5 miljoner föräldrarlösa barn i irak. Är det någon här som vet hur man kan börja med sånt ?

• Svar på tråden Adoptera barn från Irak!
  • en glad
    Smilla75 skrev 2010-06-17 21:02:00 följande:
    Muslimska länder adopterar inte bort barn vad jag känner till.
    Jodå, är man själv rättrogen muslim så går det bra .....
  • en glad
    Loka01 skrev 2010-07-11 22:12:08 följande:
    SJälv är jag irakier men vet inte riktigt hur en adoption fungerar.. irak är sorgligt men sant ett laglöst land utan regler. Det är väll bara åka dit, ta med sig ett föräldrarlöst barn, ordna papper till barnet och ta hit det? eller?:S
    Men vid adoption är det inte bara ursprungslandets (brist på) regelverk som gäller. Det finns även internationell lagstiftning som styr all adoptionsverksamhet ... samt det svenska regelverk som skall uppfyllas för att få ta till sig ett barn som sitt eget!
  • Marianne76

Hej.

Det är inte svårare att få medgivande för adoption oavsett om man planerar genomföra en enskild adoption eller genom förmedling. Det är MIA som beslutar om man får genomföra en enskild adoption efter att man ansökt om att få göra det och då specificera anknytning till det tilltänkta landet.

Hej

• Thi 08

Hur kommer det sig att Irak är extra intressant? Finns en rad andra länder att adoptera ifrån.

• Emeli
    Marianne76 skrev 2010-07-13 15:42:36 följande:
    Hej.

Det är inte svårare att få medgivande för adoption oavsett om man planerar genomföra en enskild adoption eller genom förmedling. Det är MIA som beslutar om man får genomföra en enskild adoption efter att man ansökt om att få göra det och då specificera anknytning till det tilltänkta landet.

Hej
    OM det finns en anknytning till landet som anses vara tillräckligt stark, och OM det finns en lagstiftning i landet som gör att adoptionen kan genomföras på ett tillförlitligt sätt är det så klart inte svårare. Många uppfyller inte dessa krav, och då blir det så klart svårare.
  • VNmamma
    Marianne76 skrev 2010-07-13 15:42:36 följande:
    Hej.

Hej
    Men valet av land och valet av hur man vill adoptera (enskilt eller genom förmedling) är väl något som diskuteras i hemutredningen och som KAN påverka beslutet om medgivande. Om ett par planerar för en enskild adoption på suspekta grunder (t ex att den/de adoptionssökande  bara tänka sig ett barn från ett visst land) så är väl det en försvårande omstndighet?
  • en glad
    VNmamma skrev 2010-07-14 14:25:15 följande:
    Men valet av land och valet av hur man vill adoptera (enskilt eller genom förmedling) är väl något som diskuteras i hemutredningen och som KAN påverka beslutet om medgivande. Om ett par planerar för en enskild adoption på suspekta grunder (t ex att den/de adoptionssökande  bara tänka sig ett barn från ett visst land) så är väl det en försvårande omstndighet?
    Nja, om man adopterar på anknytning är det ju inte särskilt suspekt att bara vilja adoptera från ett visst land? .... men visst finns det, enligt vår kulturs sätt att se, suspekta skäl bland enskilda adoptioner .... släktingadoptioner som mer grundar sig på tradition än på barnets behov t.ex.
  • Utlandssvensk
    Loka01 skrev 2010-07-11 22:12:08 följande:
    SJälv är jag irakier men vet inte riktigt hur en adoption fungerar.. irak är sorgligt men sant ett laglöst land utan regler. Det är väll bara åka dit, ta med sig ett föräldrarlöst barn, ordna papper till barnet och ta hit det? eller?:S
    Kidnappning med andra ord....
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-07-14 15:16:11 följande:
    Nja, om man adopterar på anknytning är det ju inte särskilt suspekt att bara vilja adoptera från ett visst land? .... men visst finns det, enligt vår kulturs sätt att se, suspekta skäl bland enskilda adoptioner .... släktingadoptioner som mer grundar sig på tradition än på barnets behov t.ex.
    Jag tänkte inte särskilt på släktingadoptioner utan på t ex sökande som snöat in på ett visst land (där inga svenska förmedlingar arbetar).

Om man tex som ts vill adoptera från Irak utan att ha ngn anknytning dit och med all säkerhet inte kommer kunna adoptera därifrån...är det då något som försvårar för att få ett medgivande?
  • Utlandssvensk

Om TS är iransk medborgare och muslim kan det vara möjligt. Annars tror jag det är helt uteslutet. 

As of October 2005, there is no adoption under Iraqi law, only guardianship.  As defined by the Iraqi Ministry of Labor and Social Affairs, guardianship is only granted to extended family or friends who can provide for the child in Iraq. Additionally, a family cannot obtain guardianship over a child of a different religious faith. Iraqi law does not permit foreigners to obtain legal guardianship of Iraqi children.

• VNmamma
    Utlandssvensk skrev 2010-07-14 15:53:40 följande:

Om TS är iransk medborgare och muslim kan det vara möjligt. Annars tror jag det är helt uteslutet. 

As of October 2005, there is no adoption under Iraqi law, only guardianship.  As defined by the Iraqi Ministry of Labor and Social Affairs, guardianship is only granted to extended family or friends who can provide for the child in Iraq. Additionally, a family cannot obtain guardianship over a child of a different religious faith. Iraqi law does not permit foreigners to obtain legal guardianship of Iraqi children.

Jag antar att du menar irakisk medborgare
    Dessutom krävs att det finns någon slags anknytning mellan föärldrar och barn, annars tror jag det blir mycket svårt att få adoptionen godkänd i Sverige. 
  • Utlandssvensk
    VNmamma skrev 2010-07-14 18:01:36 följande:
    Jag antar att du menar irakisk medborgare
    Dessutom krävs att det finns någon slags anknytning mellan föärldrar och barn, annars tror jag det blir mycket svårt att få adoptionen godkänd i Sverige. 
    haha, ja självklart!

P.S. Iran har för övrigt samma regler....
Svar på tråden Adoptera barn från Irak!