• Miracle85

Ger ni ad-droppar till era prematurer eller något annat?

Vi har en prematur född i vecka 32+0 visserligen bor vi i Norge , och vi ahr fått besked om att ge vår son massa extra tillskot 10 ml multivitaminer om dagen, 1 ml tran och 2 ml järn..
    vi ger han absolut inte 13 ml om dagen det är för mycket så vi har halverat de.

det här med järnet vår son gillar inte järnet varken i mjölken eller från sked verkar som han mår dåligt av de med, så kan man strunta i järnet eller måste han ha det för att inte få anemi?

Vad ger ni i sverige?

• Svar på tråden Ger ni ad-droppar till era prematurer eller något annat?
  • Erkens mamma

Elias fick järn och ad-droppar. Han är född v. 29.

Järnet hade han tills han var ett par månader korr.

• Kazeer

Min äldste fick järn i ett halvår parallellt med AD-droppar. Han föddes i vecka 36+3.

Min yngste fick något som heter Protovit (0,5 ml en gång om dagen) i 3,5 månad och därefter började vi med D-droppar. Han är född i vecka 35+3.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • frökenmumin

Mina tvillingpojkar födda i vecka 31+4 äter just nu järn (mängden styrs efter vikt, lika många droppar som hela kilon) plus att dom får extra vitaminer (protovit) 12 droppar. Protoviten ska dom äta tills dom blir 8 månader och järnet tills dom är 6 månader (tror jag det var...kan ha fel där ). Och därefter går vi över till endast D droppar

• cloudberry79

Sonen, född -07, fick Protovit (multivitamin tills han var 5 månader och niferexdroppar lika länge.

If you love me - please don't feed me!
  • Trudel

Min son är född v. 31+3 och får Niferexdroppar (lika många droppar som kilo han väger, två gånger per dag tills han väger åtta kilo), C-vitamin (1 ml dagligen tills sex månader) och D-droppar.

• sofsan

Mina flickor kom i vecka 34+1 och dom har käkat protovit tills dom var 6 veckor sedan blev det ad-droppar.Dom käkar även niferex nu vilket dom kommer göra tills dom passerat 5kg.

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Nova & Nora 100415 ღ ¸.?°´¯)
  • knäppisen

Båda mina (född v 33 o v 29) har fått protovit och järn. Minns inte hur länge men det kände som en evighet. Det är ingen höjdare för deras små magar, men måste man så måste man.

• tjej från landet

min son föddes v 34+1 och han fick aldrig något mer än ad droppar, var aldrig någon som nämde det ens med järn eller multivitamin. Har det med om man ammar eller inte? jag ammade fullt.

• Written Fiction

protovit och niferex samt  natrium(salt) och kajos då han stod på vätskedrivande(impugan) dagligen i nästan 5 månader.

vi gick direkt från protovit till D droppar men när vi bytte kan jag inte riktigt minnas, tror när han var runt 6 månader okorr. Fick aldrig AD droppar då dom bytte till bara D precis när vi gick från neos hemsjukvård till BVC.

• Cocco

Milou hade så högt järnvärde(hb198) att han bedömdes som att han inte behövde järn. Vikten var på gränsen men eftersom han saknar en arm räknades den in och vikten blev på rätt sida så att säga.
    Han är född v33+2 vägde 1450g.
    Han får alltså bara d-droppar

Svar på tråden Ger ni ad-droppar till era prematurer eller något annat?