Olika efternamn, får man ha dubbelnamn?
Någon som vet om man kan ge barnet bådas efternamn? försökte kolla på skatteverkets hemsida och där blev jag inte klok på om det va ok eller ej.
Någon som vet om man kan ge barnet bådas efternamn? försökte kolla på skatteverkets hemsida och där blev jag inte klok på om det va ok eller ej.
Nej, det går inte. Du kan ta ett som mellannamn.
vad jag vet så kan man INTE det. utan ett av era efternamn blir mellannamn och det andra blir efternamn. tex om barnet heter sara, du heter karlsson och din man johansson. det skulle då bli sara=förnamn, karlsson=mellannamn och johansson=efternamn. de brukar dock skriva ut båda namnen, men det ena räknas dock fortfarande som mellannamn.
Det va så jag fick för mig att det va också men då får barnet inte ha något annat mellan namn, eller får man ha hur många mellan namn man vill?
man får ha flera. så ditt barn skulle kunna heta (med mitt tidigare exempel): sara linnea matilda karlsson johansson
Tack för hjälpen
så lite så
Fast de andra förnamnen räknas inte som mellannamn, mellannamn är endast ett "efternamn".
De andra är förnamn de med, men det som barnet ska kallas är tilltalsnamn.
Är man gift får barnet inte ta mammans eller pappans mellannamn om denne har ett sådant, har jag lärt mig. Har nämligen nyligen skickat in en överklagan om det ( de lät min äldsta dotter heta så men min yngst får inte...). Är man inte gift så kan barnet heta bådas efternamn med den ena som mellannamn.
Här är det lite bättre förklarat
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html
De tre äldsta av mina barn har vardera tre förnamn, ett mellannamn (mitt) och ett efternamn (pappans)
De använder sig av mitt efternamn enbart.. deras "riktiga" efternamn, ett vanligt "-son"-namn gillar de inte.. En av dem fick till och med ut sina betyg med det som efternamn, hur nu det gick till.. tur det står personnumme rpå betygen också, så ingen kan klaga på den biten.
Helloj!
jag undrar hur det blir i mitt fall Jag har två efternamn. Lang Andersson. Lang står före Andersson, vilket betyder att det är ett mellannamn, right? Det betyder då att jag inte kan använda det namnet när jag gifter mig. Jag kan alltså inte välja att heta exempel, Sara Lang Nilsson om min man skulle heta nilsson? eller hur går det då?