• Sassa82

Olika efternamn, får man ha dubbelnamn?

Någon som vet om man kan ge barnet bådas efternamn? försökte kolla på skatteverkets hemsida och där blev jag inte klok på om det va ok eller ej.

• Svar på tråden Olika efternamn, får man ha dubbelnamn?
  • Zelmilainen

vad jag vet så kan man INTE det. utan ett av era efternamn blir mellannamn och det andra blir efternamn. tex om barnet heter sara, du heter karlsson och din man johansson. det skulle då bli sara=förnamn, karlsson=mellannamn och johansson=efternamn. de brukar dock skriva ut båda namnen, men det ena räknas dock fortfarande som mellannamn.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Sassa82

Det va så jag fick för mig att det va också men då får barnet inte ha något annat mellan namn, eller får man ha hur många mellan namn man vill?

• Zelmilainen

man får ha flera. så ditt barn skulle kunna heta (med mitt tidigare exempel): sara linnea matilda karlsson johansson

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

så lite så

Vill ha bebis nuuu!!!
  • AkoKola

Fast de andra förnamnen räknas inte som mellannamn, mellannamn är endast ett "efternamn".
    De andra är förnamn de med, men det som barnet ska kallas är tilltalsnamn.

• Zelmilainen
    AkoKola skrev 2010-06-18 22:30:05 följande:
    Fast de andra förnamnen räknas inte som mellannamn, mellannamn är endast ett "efternamn".
    De andra är förnamn de med, men det som barnet ska kallas är tilltalsnamn.
    inte när jag kollade upp det för ett tag sen. men, men. det kan ju vara samma sak bara att man benämner de olika. 
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Ängelii

Är man gift får barnet inte ta mammans eller pappans mellannamn om denne har ett sådant, har jag lärt mig. Har nämligen nyligen skickat in en överklagan om det ( de lät min äldsta dotter heta så men min yngst får inte...). Är man inte gift så kan barnet heta bådas efternamn med den ena som mellannamn.

• Piii
    Zelmilainen skrev 2010-06-18 22:31:00 följande:
    inte när jag kollade upp det för ett tag sen. men, men. det kan ju vara samma sak bara att man benämner de olika. 
    Jo det är så det är, exempel:

Lina (tilltalsnamn) Anna (förnamn) Sofia (förnamn) Eriksson (mellannamn) Lundgren (efternamn). Bindestreck är inte tillåtet mellan mellannamn och efternamn.

Likaså om man gifter sig kan bara ena parten behålla efternamn som mellannamn, exmpelvis Jonna Nilsson och Per Nykvist gifter sig, Per behåller sitt namn som det är, Jonna heter Jonna Nilsson Nykvist.

De kan inte heta Jonna Nilsson Nykvist och Per Nykvist Nilsson. Man måste alltså välja vilket namn som ska vara efternamn, är du den som byter kan du behålla ditt tidigare efternamn som mellannamn.

Eller så behåller man bara sina ursprungliga efternamn ;)
  • Licens To Kiss
    Ängelii skrev 2010-06-18 22:31:11 följande:
    Är man gift får barnet inte ta mammans eller pappans mellannamn om denne har ett sådant, har jag lärt mig. Har nämligen nyligen skickat in en överklagan om det ( de lät min äldsta dotter heta så men min yngst får inte...). Är man inte gift så kan barnet heta bådas efternamn med den ena som mellannamn.
    Precis. De stod i pappret jag fick hem om namnanmälan. De barnet som tar bådas efternamn är det endabarnet som får heta just så i mellannamn. Exempel, jag heter Örjansson och min partner Kristiansson och vårat första barn heter Örjansson i mellannamn får inte barn nr 2 heta Örjansson i mellannamn.
    Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • Piii
    Licens To Kiss skrev 2010-06-18 22:43:12 följande:
    Precis. De stod i pappret jag fick hem om namnanmälan. De barnet som tar bådas efternamn är det endabarnet som får heta just så i mellannamn. Exempel, jag heter Örjansson och min partner Kristiansson och vårat första barn heter Örjansson i mellannamn får inte barn nr 2 heta Örjansson i mellannamn.
    Mycket märklig regel Förvånad
  • Blgebo
    Konstigt..
    Jag har nära bekanta där alla tre barnen har samma mellannamn och efternamn, har inte varit några problem för dem.
  • anne h

De tre äldsta av mina barn har vardera tre förnamn, ett mellannamn (mitt) och ett efternamn (pappans)

De använder sig av mitt efternamn enbart.. deras "riktiga" efternamn, ett vanligt "-son"-namn gillar de inte.. En av dem fick till och med ut sina betyg med det som efternamn, hur nu det gick till.. tur det står personnumme rpå betygen också, så ingen kan klaga på den biten.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Licens To Kiss
    Sorry, de var om föräldrarna tar ett gemensamt namn EFTER att barn nr 1 fått ett efternamn som mellannamn.
  • anne h
    samtliga syskon får samma efternamn som den första. (gäller helsyskon)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ploten
    Ängelii skrev 2010-06-18 22:31:11 följande:
    Det har ju inte med giftermålet att göra utan vilket efternamn man bestämmer sig för att ha när man gift sig. Om båda väljer att ha kvar sitt eget efternamn även efter vigseln kan barnet få den ena förälderns efternamn som mellannamn och det andra som efternamn. (Ena föräldern heter Nilsson och den andra Karlsson, då kan barnet heta Nilsson Karlsson (eller tvärtom). Spelar alltså ingen roll om föräldrarna är gifta eller inte.)

Om den ena föräldern väljer att göra sitt eget efternamn till mellannamn vid vigseln kan inte barnet få det som mellannamn. (T ex den ena föräldern heter Karlsson och den andra Nilsson Karlsson, då kan inte också barnet heta Nilsson Karlsson, utan bara Karlsson, som är föräldrarnas gemensamma efternamn.)

Om föräldrarna har gett sitt första barn både ett mellannamn och ett efternamn, och den ena föräldern därefter tar den andres efternamn och gör sitt eget till mellannamn, då kan inte efterföljande barn få både mellannamn och efternamn, eftersom båda föräldrarna då har samma efternamn. (Först heter ena föräldern Nilsson och den andra Karlsson, och första barnet heter Nilsson Karlsson. Sen gifter de sig och den ena föräldern ändrar namn till Nilsson Karlsson, då får efterföljande barn bara heta Karlsson, som då är föräldrarnas gemensamma efternamn.)

Om den ena föräldern vid namnbyte väljer att ta den andres efternamn som mellannamn och behålla sitt eget som efternamn, kan barnen få både mellannamn och efternamn, eftersom föräldrarna då fortfarande har olika efternamn - och det spelar alltså ingen roll att de är gifta, det är valet av efternamn som avgör. (T ex den som heter Nilsson väljer att behålla det som efternamn men sätter Karlsson som mellannamn (alltså Karlsson Nilsson), då har föräldrarna fortfarande olika efternamn, vilket gör att barnet kan få båda namnen, Nilsson Karlsson eller Karlsson Nilsson, det ena som mellannamn och det andra som efternamn.)

Summa summarum - så länge föräldrarna har olika efternamn kan barnen få det ena som mellannamn och det andra som efternamn, även om den ena föräldern redan har ett mellannamn.
  • Mycket fundersam Tjej

Helloj! 
    jag undrar hur det blir i mitt fall Jag har två efternamn. Lang Andersson. Lang står före Andersson, vilket betyder att det är ett mellannamn, right? Det betyder då att jag inte kan använda det namnet när jag gifter mig. Jag kan alltså inte välja att heta exempel, Sara Lang Nilsson om min man skulle heta nilsson? eller hur går det då?

• Dixie
    Mycket fundersam Tjej skrev 2013-12-21 16:16:04 följande:
    Helloj!  jag undrar hur det blir i mitt fall Jag har två efternamn. Lang Andersson. Lang står före Andersson, vilket betyder att det är ett mellannamn, right? Det betyder då att jag inte kan använda det namnet när jag gifter mig. Jag kan alltså inte välja att heta exempel, Sara Lang Nilsson om min man skulle heta nilsson? eller hur går det då?

Jo, du kan behålla ditt mellannamn och byta ditt efternamn till din mans namn.
Svar på tråden Olika efternamn, får man ha dubbelnamn?