• Miss Dee

Hur uppfostrar man en 1-åring? Har ni även tips på böcker?

Min dotter är snart 13 månader, hennes ett-års utvecklingsperiod är nu äntligen över ,då hon varit otroligt jobbig.
    Nu undrar jag hur man får sina barn väluppfostrade? Själv så var jag väluppfostrad som barn. Tyvärr har jag ingen att fråga då både min mormor och mor är borta!

Har ni några tips? Vilka böcker kan man läsa som tar upp dessa ämnen?

• Svar på tråden Hur uppfostrar man en 1-åring? Har ni även tips på böcker?
  • Lady Dahmer

lead by example.

Var en bra förebild. Barnet tar efter.
    Uppmuntra det som är bra/rätt - ignorera det som är fel/"dåligt".

En ettåring kan inte uppfostras i den meningen, de saknar impulskontroll och konsekvenstänkande.

En bra bok skulle vara: "växa - inte lyda" av Lars H Gustavsson eller något med Jesper Juul.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • kråkanbråkan

ja tycker "små barn fostras" "Om barns fostran och behov av gränser 0-4år av Anna Kreutz Wirfelt är bra :0)

• pojkens

det beror väl på vad man menar med väluppfostrad. Barn är ju olika aktiva och närde är små så testar de allting. Jag tycker inte min son är ouppfostrad för att han slänger gaffeln på golvet. Däremot kan jag bli irriterad och säga till honom. Men han är liten. Han lyssnar och lär fortfarande (19 mån) och vet egentligen vad han får göra men måste ju utforska allting. Ibland mot min vilja, ibland nya saker somjag inte hunnit lära honom om han får eller inte. 

Jag ser det som det viktigaste att lära min son respekt för andra människor och saker. Att han itne får slåss, bitas eller rivas. Sen räknar jag kallt med att han inte kommer sitta och slänga gaffeln i golvet om 2 år även om han gör det nu.  

Svar på tråden Hur uppfostrar man en 1-åring? Har ni även tips på böcker?