• emmeth

En egen "Boken om mig"

Jag har tänkt att göra årsböcker (fotoböcker) om min Anton (som idag är 15 dagar gammal) istället för att köpa en sån där "fylla-i" bok så jag tänkte be om tips på händelser och saker som man kan tänkas ha med :) Vilka första-gången grejer vill man minnas? Vad finns med i de köpta böckerna? Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden En egen "Boken om mig"
  • OHs mamma

Jag har tänkt göra likadant, uppskattar bilder mycket mer än ord

Jag kommer nog ta med någon/några bilder för varje månad tror jag och sen de typiska "första" grejorna, som leende, skratt, ligga på mage/lyfta huvudet, rulla runt, krypa, äta mat etc.

• OHs mamma

I en sån där "Mitt första året bok" så finns det väl med typ hur förlossningen gick, vilka som hälsade på, hur mycket barnet vägde och hur lång den var vid födseln, de första kompisarna, första orden etc.

• Vickanflickan

Jag köpte en "färdig" men som har ringpräm. Så att jag lätt kan sätta in egna sidor. Och helt ärligt kommer jag nog inte använda många av dom färdiga sidorna alls. Det är så mycket finare med egengjorda sidor.
    Det här är lite av det jag har med:

Om ultraljudet, sista bild på magen, När han föddes, vilka som firade, Hans första hem, hur det såg ut. Lite om viktiga personer i hans liv: mamma, pappa, mormor, morfar osv. Första julen och hur vi firade den, Fotavtryck från olika åldrar, födelsefakta som vikt och längd, favoritsaker: sånger, lekar, leksaker.  

• Lily of the Valley

Jag gick i samma tankar när jag var gravid och nu är dottern drygt 1 år och jag har fortfarande inte fått tummen ur :P Tänkte beställa en sån där fotobok där man själv bestämmer bilder och text, en väns son hade fått en sån i doppresent. Så snyggt det blir!

• emmeth

Tack för alla tips!

Ja jag älskar fotoböcker :) vi gjorde en sån efter vårt bröllop/bröllopsresa som blev hur fin som helst. Det funkar så bra för mig som inte är så bra på att hålla ordning och hålla efter fotoalbum.

Har nu tagit hem ett gratisprogram som heter iDailyDiary (ett dagboksprogram alltså) där jag ska försöka att skriva in händelser och annat som vi vill komma ihåg och lägga in bilder så att det bara är att använda sig av den informationen om sisådär ett år när den första boken ska göras :)

• Lily of the Valley

Det där dagboksprogrammet hade jag tyckt varit intressant om det inte vore så att jag bloggade... Kruxet är att det ju finns personliga saker man inte gärna skriver ut i en blogg, så viss information går ju till spillo tyvärr.

Svar på tråden En egen "Boken om mig"