• Anonym (Snart fsk)

Förskolepersonal tystnadsplikt?

Jag har då hela tiden fått höra att förskolepersonal har tystnadsplikt, men detta verkar tydligen inte stämma?

Jag och sambon har vetat om i 1 månad att vårt barn har fått förskoleplats efter mammaledigheten.

Vi valde att inte berätta detta till barnets farmor & farfar eftersom de lägger sig i allt.
    Min svärmor har sagt att när barnet börjar på förskolan ska hon gå dit oanmäld för att titta om personalen sköter sig, att hon litar inte på dem.

Det är en av anledningarna till att vi inte berättat.

I veckan ringer hon och säger att hon träffat en av personalen på förskolan en bit ifrån oss (som hon känner ytligt). Personalen har berättat att hennes barnbarn ska börja där till henne.

Så hon ringer och berättar att vi fått plats dit till vårat barn. Vi var bortresta just då och satt i bilen så vi sa bara "jaha".

Får personalen verkligen berätta en sådan här sak??

• Svar på tråden Förskolepersonal tystnadsplikt?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Nej jag tror inte det enligt lagen men om man går in på kommunernas hemsida kan man, åtminstone där jag ,se i vilken förskola barnen går. Så jag har faktiskt inget bra svar förutom att jag tycker att personalen inte borde berättat.
    Mvh Inger

Svar på tråden Förskolepersonal tystnadsplikt?