• maar79

Vad händer om pappan inte skriver på flyttanmälan?

Behöver lite råd. Har funderat i ett par månader och har nu bestämt mig för att flytta till min hemort där jag har min familj och vänner. Barnens pappa tycker såklart inte att det är så jättekul men har inte sagt nått om att jag inte får flytta. Undrar ändå vad som händer om han inte skriver på flyttanmälan? Nån som vet?

• Svar på tråden Vad händer om pappan inte skriver på flyttanmälan?
  • Philippa

Då kommer skatteverket gör en utredning vart barnet bor och sedan görs adressändringen.

Hur långt bort ska du flytta?

• maar79
    Curlingmorsan skrev 2010-06-21 20:36:03 följande:

Bor barnet hos er båda?

Hej. Jag har fått råd i en annan tråd men nej, barnen bor hos mig. En 2-åring som han har varannan helg samt en 6 månaders som han såklart inte alls har.
  • k girl

En närstående till mig flyttade mot faderns vilja. Det som hände var att Skatteverket gjorde en utredning om var barnet bodde. Det blev en lite tuff tid utan  plats på förskola.  Försäkringskassan drog in underhållet då de ansåg att barnet inte bodde hos henne under denna tid (det överklagades dock och hon fick rätt). Struligare process med förskolan (de måste skicka skrivelse till barnafadern etc). Hon har varit i kontakt med tre olika jurister som samtliga säger samma sak; hon har rätt att flytta.

• maar79
    k girl skrev 2010-06-22 10:16:48 följande:
    En närstående till mig flyttade mot faderns vilja. Det som hände var att Skatteverket gjorde en utredning om var barnet bodde. Det blev en lite tuff tid utan  plats på förskola.  Försäkringskassan drog in underhållet då de ansåg att barnet inte bodde hos henne under denna tid (det överklagades dock och hon fick rätt). Struligare process med förskolan (de måste skicka skrivelse till barnafadern etc). Hon har varit i kontakt med tre olika jurister som samtliga säger samma sak; hon har rätt att flytta.
    Ja, det känns faktiskt lite konstigt att han skulle kunna hindra mig. Jag hoppas iallafall att han skriver på för jag vill helst inte behöva gå den juridiska vägen, tror inte att det kan ha nått gott med sig alls.. Han kommer imorgon så jag håller tummarna att han skriver på.
  • Curlingmorsan

Lite problematiskt att bo långt ifrån varandra om han på sikt skulle vilja ha barnen varannan vecka....

Ebba & Felix mamma
  • mamma hampus

Jag har samma problem här,jag och sonen skall flytta 3 mil ifrån hans pappa och han vill skriva på först när han har fått tillbaka våra förlovningsringar eller om jag betalar honom 1400 kr.Men innan han började prata om det så var det inga problem om att han skulle skriva på när jag berättade att vi hade varit och tittat på ett nytt boende då var det inte ett prat eller diskussion om ringarna.

Vår pojk är nu 7 år och bor varann helg hos sin pappa det har han gjort sedan han var 4 år men nu har de inte träffats sedan innan påsklovet.Och vi har gemensam vårdnad,jag gick till skattemyndigheten idag och pratade med dem vad jag skulle göra och hon sa till mig att jag skulle skicka de pappren till hans pappa och så får han 2-3 veckor på sig att skriva under och skicka tillbaka till mig.Och om han inte gör det så skulle jag komma tillbaka till skattemyndigheten och då skulle de hjälpa mig.Vi skall ju flytta nu den 1 aug är det bestämt men vi kan få nykeln tidigare om allt går bra.

Visst det kanske låter enkelt och bara ge honom pengar eller ringarna men det är ju inte så lätt som en del tror,jag har inte så mycket pengar och ringarna är helt spårlöst borta även om jag håller på att packar,städar och rensar nu så hittar jag inga ringar.Men det är tråkigt att han vill ha dem nu efter 8 år..

Svar på tråden Vad händer om pappan inte skriver på flyttanmälan?