• LisaKaijsa

Planerar att inte amma - hur går det till på BB då ?

Jag är gravid i V20, och har planerat att inte amma mitt barn. Ingen direkt anledning - men känner att det inte känns rätt för oss.

Vad händer rent praktiskt på BB ? Har förstått att barnmorskorna kommer att försöka få igång amningen, vänner har berättat att de kommer och drar och sliter i brösten på en....

Jag kommer att ta med flaskor och ersättning hemifrån. Men finns det Micro på BB? Eller måste jag be BM om att de ordnar med flaskorna ? Vill helst bara sköta oss själva och inte göra en "stor grej" utav det här. (Vi kommer troligen föda med planerat snitt på BB Stockholm - där får man ju familjerum och då kan man väl hoppas på micro där ?)

Hur har ni andra gjort som valt att inte amma ?

• Svar på tråden Planerar att inte amma - hur går det till på BB då ?
  • Helene70
    HJ83 skrev 2010-07-06 23:47:02 följande:
    Varför vill/ville ni inte amma?

Beslutet är ens eget och det respekterar jag helt och hållet.
    Är mest nyfiken.
    Av samma anledning som man vill amma. Man VILL helt enkeltFlört
  • hannis

Är mest nyfiken.
    Jag är också nyfiken.
  • Mariohn
    systersandra skrev 2010-06-23 10:45:22 följande:
    Ska du ge ersättning tycker jag definitivt inte du ska använda micro,det gör att farliga ämnen läcker ut i nappflaskorna. Koka vatten som du har i termos,häll i nappflaskan,häll i pulver och skaka och kyl till ättemperatur alt vispa kokt vatten och pulver,häll i nappflaskan och kyl. Detta brukar faktiskt personalen sköta på BB,de använder inte micro.
    Iallafall så har du rätt att säga att du inte tänker amma,det är ju din kropp och så får de acceptera det.
    Men kom igen....Sluta nu!  De använder micro på neonatal, på fl och på patienthotellet. En neonatal-läkare värmde min sons mat en gång. 
  • Helene70
    Mariohn skrev 2010-07-07 10:27:24 följande:
    Men kom igen....Sluta nu!  De använder micro på neonatal, på fl och på patienthotellet. En neonatal-läkare värmde min sons mat en gång. 
    Håller med!
    Det är klart att man kan använda mikro för att värma ersättning.
  • Modgun

Antingen så ber du din bm att skriva in det i din journal eller så säger du det till dem på BB. INGEN kan tvinga dig att amma, vill du inte så ska du inte behöva det heller.
    Micro finns på bb (brukar finnas i lunchrummet) Hur dte är med flaskor vet jag inte, men du kan ju alltid ringa och fråga hur det ligger till medd et. Då får du nog ett bättre svar på den frågan.

• Psykologstudenten

Är mest nyfiken.
    För att jag inte ville helt enkelt.
  • Miss Lau

Är mest nyfiken.
    Jag ville helt enkelt inte. Antar att du ville amma och det är väl samma sak fast tvärtom
  • HJ83
    Miss Lau skrev 2010-07-07 21:12:45 följande:
    Jag ville helt enkelt inte. Antar att du ville amma och det är väl samma sak fast tvärtom
    Ok. Jo, jag ville amma. Va mest nyfiken om det fanns nån annan bakomliggande orsak till varför.
    Men det e ju helt ok att inte amma. Det e väl som med allt annat. Vill man inte så ska man inte behöva heller Glad
  • Helene70
    HJ83 skrev 2010-07-08 10:51:47 följande:
    Ok. Jo, jag ville amma. Va mest nyfiken om det fanns nån annan bakomliggande orsak till varför.
    Men det e ju helt ok att inte amma. Det e väl som med allt annat. Vill man inte så ska man inte behöva heller Glad
    Håller med! Alla gör dom dom villGlad

Själv är jag mer förundrad över alla de kvinnor som VILL amma trots extrema problem, ångest och tårar (och de är inte få). Men de har säkert sina anledningar och då ska även de respekteras.
  • HJ83
    Helene70 skrev 2010-07-08 11:11:56 följande:
    Håller med! Alla gör dom dom villGlad

Själv är jag mer förundrad över alla de kvinnor som VILL amma trots extrema problem, ångest och tårar (och de är inte få). Men de har säkert sina anledningar och då ska även de respekteras.
    Precis.
  • Julia08

När jag fick min son för 10 år sen så var de väldigt "gåpåiga" om amning!
    Men när jag nu fick mitt andra barn så jag bara ifrån om att jag inte skulle amma och till min stora förvåning så ifrågasattes det inte ens! Dom respekterade mitt val och tillgodo såg oss med ersättning i stället! :)

• HJ83
    Julia08 skrev 2010-07-08 16:28:51 följande:

När jag fick min son för 10 år sen så var de väldigt "gåpåiga" om amning!
    Men när jag nu fick mitt andra barn så jag bara ifrån om att jag inte skulle amma och till min stora förvåning så ifrågasattes det inte ens! Dom respekterade mitt val och tillgodo såg oss med ersättning i stället! :)

Va det inte så förr att de menade på att det va det allra bästa för barnet för att bli skyddade mot sjukdomar och få antikroppar från mamman?
    Jag hörde detta, när jag kollade på Efter tio med Malou (ett av programmen i våras, minns ej vilket dock), att barnet mår precis lika bra om det får ersättning. Det finns inga belägg för att det faktiskt skulle vara bättre att amma.
  • Carisma

Det skrevs tydligt in i min journal att jag inte skulle amma och ingen ifrågasatte det på BB. Vissa frågade av ren nyfikenhet varför bara.
    Jag sa till när de skulle fixa flaskan åt mig och de kom in med den. De frågade om jag ville ha någon inne hos mig i början när vi skulle lära oss. Jag hade med mig egen flaska som de diskade åt mig mellan gångerna:
    Tog aldrig tabletter för att stoppa mjölkproduktionen då jag hörde att det går lika bra ändå och man slipper eventuella biverkningar.
    Hade ont i brösten ca ett dygn när det rann till, kanske dag 3-4. Nu en vecka efter förlossning känns brösten nästan som vanligt igen. De läcker pyttelite bara men minskar hela tiden. Så jag är glad att skippade tabletterna.

• Annamamma 83

Förmodligen stannar du bara på bb en eller två nätter.
    Orkar du inte med tjat,så amma då. Då får bebisen i sig den första råmjölken, vilket är de viktigaste.
    Så fixar du med flaskan hemma.
    Om du nu absolut inte vill försöka, så finns de tabletter för dig o få på bb, då hjälper de att stoppa mjölkproduktionen. De är ditt val och de kan inte tvinga dig! Men de kommer förmodligen va på dig som hökar.

• noraa
    Miss Lau skrev 2010-06-22 23:54:02 följande:
    Det har stått i min journal att jag inte ska amma. Efter förlossningen har personalen frågat om jag fortfarande är säker och sen har jag fått tabletter som stoppar mjölken. Ingen har försökt övertala och absolut ingen har slitit i mina bröst. På patienthotellet (DS) har personalen skött allt kring flaskor och mat, vi har bara matat
    Jag har samma erfarenhet av förlossningen och BB. Det var inga problem överhuvudtaget.
  • noraa

Är mest nyfiken.
    För att man inte vill amma?
  • Jordgubbsmuffins

Jag förstår de som inte vill amma fast jag är tvärtom. Jag VILL amma. Eller inte nu längre men när minstingen var mindre.
    Jag förstår inte nu i efterhand varför jag kämpade på i 4 månader med sån smärta.
    Fick en hel del problem som jag inte hade med de två första.
    När jag slutade amma efter 3 plågsamma månader så sa BVC att nu efter en dag när såren hann läka så snabbt så kan jag ju fortsätta amma igen. Så det gjorde jag. Såren var tillbaka direkt och jag kämpade vidare.
    Jag var inte van vid ersättningsproceduren och kände mig väldigt osäker när det gällde det så det var ju enklare att stå ut. Men tillslut fick han mest blod i sig så jag kände att nej nu får det vara nog.
    Jag gjorde mitt bästa i 4 månader men sen gick det inte längre.
    Jag fick svamp och sår på brösten gång på gång och det läkte aldrig. BVC kunde inte hjälpa mig med det..
    Om det nångång blir ett till barn så är jag nu livrädd för att amma, att jag ska få samma problem igen. Men jag kommer säkert försöka..

Alicia -05, Samuel -07 och Sebastian -09
  • mintur2010

Var inget problem att få ersättning och flaska på BB, är precis hemkommen därifrån och fått ersättning då bröstmjölken inte riktigt ville komma igång.

• Isabelsmamma

jag blev ifråga satt på karolinska efter födseln när jag hade försökt amma i typ 2 dagar/nätter och det gick bara inte, jag fick aldrig sova, jag blev så less, sedan så fick jag i stort sett inget stöd i mitt beslut, den manliga sköterskan på nattetid frågade mig då varför jag ville börja med ersättning, han var väldigt nedlåtande tyckte jag och sa då efter att ha lyssnat på vad jag ville att han ville att jag skulle försöka igen och han ville komma in och kolla hur det gick, fick sitta i stolen i mitt rum och försöka amma, han ville se om jag gjorde rätt, satt där kanske i en 30-40 minuter,dödstrött och kännde mig förjävlig,han sa att det ser ju bra ut, han har bra tag ocksåvidare..men för mig känndes det inte så,det gjorde bara ont

Svar på tråden Planerar att inte amma - hur går det till på BB då ?