• Ishari

Var på intervju idag..är i vecka 7+2, ska man berätta om man får jobbet?

Var på intervju idag på en restaurang (jobbar som kock/kallskänka).
    Ska provjobba två dagar i början på juli och det verkar verkligen som jag kommer få jobbet. Kommer dock inte börja förrens den 9 augusti om jobbet blir mitt. och då är jag i vecka 15 ca..då kommer det synas en del.( är andra barnet)
    Ska jag  berätta redan från början? Det är en tillsvidare anställning på heltid!
    De verkar verkligen jätte gulliga där, så känner mig kluven om man ska vara ärlig direkt, men då kommer jag förmodligen inte få jobbet. *gaaah*

Tips? Råd?

• Svar på tråden Var på intervju idag..är i vecka 7+2, ska man berätta om man får jobbet?
  • rosendal

Jag skulle inte berättat iom att det är så tidigt nu. Jag berättar inte för någon mer än min sambo innan vecka 12. Álltså inte heller för ett blivande jobb. Men det är ju bara min åsikt! =)
    Lycka till hur du än gör!

• Ishari

tackför ditt svar.

nej ahde väl inte tänkt berätt innan vecka 12 iaf.. men när jag ska börja jobba sen(om jag får det) då e jag i vecka 15+ ...och med förra barnet syntes det ganska mkt redan i vecka 15...borde jag inte berätta då innan man skriver på pappren?

hmm får väl vänta och se...kan juh försöka dölja det tills det inte går...men då känns det som man lurar dem..

• snarthoppasjag

Hmm, svårt det där. Jag är i liknande sits men inte riktigt, men jag fick reda på min graviditet dagen innan första dan på nytt jobb men hade ju redan skrivit papper och allt. Jag berättade nu i vecka 12 och de tog det förhållandevis bra, de vart glada att jag berättade så tidigt men självklart lite chockade.

Kan nog vara bra att vara så ärlig som möjligt så det inte blir konstig stämning om dom känner sig lurade.

• Miang

Jag hade påbörjat diskussioner med min nya chef när jag plussade så jag valde att berätta för honom direkt (i v 6). Jag tyckte det var bäst att vara ärlig. Men i min bransch (konsult) behövs inte ett specifikt antal resurser jämt och man ersätter inte folk med vikarier så på sätt och vis är det lättare att hantera föräldraledighet - även om det givetvis innebär ett intäktsbortfall. Det kanske är svårare i restaurangbranchen.

Jag ville berätta för att låta honom ta ställning. Jag satt redan på ett ok jobb och hade kunnat pausa diskussionerna tills efter barnet var fött. Han ville dock att jag skulle komma över direkt ändå och det kändes givetvis bra.

Jag tror jag skulle berätta i samband med att jag fick ett fast erbjudande om jag var du. Det ska mycket till om man som arbetsgivare backar i ett sånt läge, då har de ju bestämt sig för att de vill ha dig.

• Silverälvan
    Ishari skrev 2010-06-21 20:39:43 följande:
    Var på intervju idag på en restaurang (jobbar som kock/kallskänka).
    Ska provjobba två dagar i början på juli och det verkar verkligen som jag kommer få jobbet. Kommer dock inte börja förrens den 9 augusti om jobbet blir mitt. och då är jag i vecka 15 ca..då kommer det synas en del.( är andra barnet)
    Ska jag  berätta redan från början? Det är en tillsvidare anställning på heltid!
    De verkar verkligen jätte gulliga där, så känner mig kluven om man ska vara ärlig direkt, men då kommer jag förmodligen inte få jobbet. *gaaah*

Tips? Råd?
    Om jag va du skulle jag vänta tills jag passerat vecka 12. De flesta brukar göra det och jag tror inte att chefen skulle tycka att det va kostigt om du väntade tills dess. Det är de nog vana vid.

Jag har själv bara jobbat på mitt nya jobb drygt en månad och är gravid i vecka 7 och tänker vänta just till vecka 12. Min barnmorska tyckte också att jag skulle vänta lite.
  • systersandra

Skulle väntat,du har skyldighet att berätta senast två månader innan du ska ta ut ledighet och är det så tidigt så vet man ju aldrig.Skulle inte riskera att inte få jobbet,man vet ju hur vissa arbetsgivare kan vara.

• t0va

Jag skulle väntat. Sambon fick praktik i 3månader på ett företag och då visste vi att vi väntade barn, men han sa inget. Sen blev det prat om ev. anställning, så 1månad innan praktiken tog slut så berättade han. Var efter att vi varit på RUL och sett att allt såg bra ut. 

Chefen tog det jättebra och ansåg att det var helt ok, men han har sagt i efterhand att det oftast är bättre att vänta med att berätta för många chefer anställer inte om man säger en sån sak, inte ens om det är partnerns som inte bär barnet det handlar om. Så jag skulle väntat ett tag.  

• fröken argbigga

Om det inte är provanställning skulle jag vänta med att berätta till efter att papprena är skrivna. Är det provanställning så skulle jag berättat om de ville anställa mig, iallfall om jag redan hade jobb. Det ska ju inte spela någon roll att man är gravid men många i restaurangbranchen är tyvärr väldigt oseriösa. 

Risken med provanställning är ju att du får sluta efter att du berättat, dom behöver inte ange orsak och du får ingen hjälp av facket. Vet jag av egen erfarenhet. Då är det bättre att stanna på det jobb man redan har(om man har nått) och slippa söka nytt efter föräldraledigheten eller som höggravid.

• Ishari

Hej och tack för alla svar

Behöver inte längre ta ställning till det.
    Fick missfall nu i midsommar-helgen..

Så nu e det bara att satsa på jobbet och blir jag gravid igen inom ett halvår så tänker jag vänta tills v 12-15 iaf..

//Christina

• t0va
    Ishari skrev 2010-06-28 21:41:56 följande:
    Hej och tack för alla svar

Behöver inte längre ta ställning till det.
    Fick missfall nu i midsommar-helgen..

Så nu e det bara att satsa på jobbet och blir jag gravid igen inom ett halvår så tänker jag vänta tills v 12-15 iaf..

//Christina
    Tråkigt att höra om MF, hoppas att du får ditt plus och bebis när det känns rätt. :) 
Svar på tråden Var på intervju idag..är i vecka 7+2, ska man berätta om man får jobbet?