• Verkligen

Kalla sitt barn unge, ungjäkel...

Vad tycker ni om att man som förälder kallar sitt egna barn för unge eller ungjäkel. Eller jäkla unge för den delen?

Jag säger så ganska ofta men med kärlek och glimten i ögat. Typ om min dotter river ner nåt när hon glider runt i gåstolen så kan jag säga "Men unge då att vara busig, eller jäkla unge vad du är busig"..

Men jag har sett på en del internetsidor/bloggar att folk tycker att det är fult & negativt att säga så.

Vad tycker ni?

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 22:41
    Frågan är alltså om man tycker att det är okej att kalla sina barn det?
    Såg att det var lite otydligt i texten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kalla sitt barn unge, ungjäkel...
  • Hercule

Ja, det är inte orden utan tonen som avgör.  

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Vila

Unge säger jag ofta, jag tycker att det är gulligt. Ungjäkel säger jag aldrig, men det är för att jag inte är bekväm med det ordet. Men det är ju innebörden man lägger i ordet som har betydelse. Man kan ju säga "barn" med äckel, avsky och då är det mycket värre än ordet unge.

• idisb

jadå jäkla skitunge du e ser jag inte som något fult :) om man inte säkert det elakt då. tycker heller inte det är elakt om ens kille kallar en för sin lilla slampa heller på busigt sätt

• Tygtiiger

Unge är för mig naturligt, ungefär som kattunge. "Skitunge" brukade min far kalla mig med mycket kärlek, men det får man vara försiktig med tycker jag.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Samsmamma
    Me o Mike skrev 2010-06-23 09:45:33 följande:
    Tokfrans?!?

:) Ja, något som används flitigt i min familj i alla fall. Tok-Frans.
  • LillaMe

Ja, jag säger jäkla unge och ungsate med kärlek i rösten. Precis som min sambo kallar sonen för råttpenis. Helt sjukt men det blir okej när man hör att det är med kärlek det sägs...

• Lady Gogo

Unge är helt okej, ungjäkel vette sjutton.. busunge/skitunge kan man väl säga istället med glimten i ögat.

i'm not a slave to a god that doesn't exist..
  • Taurus

jag säger jäkla unge för mig själv elelr så tänker jag det, skulle aldrig säga det så sonen hör..

• HonSomHarDetLångaStörigaNicket

Joo men jag har nu börjat  tänka mig för vad jag kallar monstret efter att jänta inne på ICA ropade sajko sajko efter folk. Råkade några timmar innan kalla henne för mitt lilla psyko.

• VirrigaVerna
    Hercule skrev 2010-06-23 20:38:11 följande:
    Ja, det är inte orden utan tonen som avgör.  
    Det här.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Isnogood

Attans.... "host harkel"

Mina barn brukar BLA kallas=

Snorunge
    Skitunge
    Slemmo
    Slaim
    Ungjäkel
    Psyko
    Djävla skitunge
    Mm mm mm

"Ring soc"

Mina barn växer upp i ett hem drypandes av sarkasm o grova skämt o inte alltid med de finaste ord... ( Skäms )
    Fast...de verkar klara sig ganska bra i livet i alla fall Drömmer

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
Svar på tråden Kalla sitt barn unge, ungjäkel...