• Anonym (Frida)

Orsak till mina spottings!!!

Har i flera år haft mer eller mindre spottings innan mens. Dessa började då jag slutade med p-piller efter flera års använande. Jag trodde att det var för att kroppen behövde lite tid för att ställa om sig men spottingsen fortsatte år ut och år in. Gjorde en utredning (snäll och förstående gyn) för ca 6 år sedan som visade på bra progesteronvärde, ingen endometrios (har inga symptom på det heller) inga cellförändringar, inte PCO osv. Började försöka bli gravid för ca tre år sedan. inget hände. Utredning visar att allt är bra med både mig och mannen. Fortfarande högt och bra progesteronvärde och alla andra värden oklanderliga.

Fick tillslut göra IVF. Har gjort tre försök varav två har blivit graviditeter som slutat i missfall i
    v 6. Har under perioder mått dåligt, dålig mage, enorm trötthet, yrsel osv. Detta har pågått lika länge som spottingens och symptomen har kommit och gått. Men jag har aldrig kopplat samman det med mina spottings. Jag uppsöker nu i början av året en vanlig läkare på grund av mina magproblem och hon tar blodprover på mig.
    Det visar sig att jag (antagligen under många )år gått runt med b-vitaminbrist. Orsaken vet vi inte men hormonmediciner såsom p-piller och IVF-mediciner kan ge brist.  Hon berättar för mig att med mina värden är det i princip omöjligt att föda fram ett friskt barn. Jag har nu fått vitaminpiller, vilat upp mig och är i gravid i 12 veckan med ett barn som gjordes hemma på vanligt vis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-22 10:30
    Så min poäng är alltså. Att trots att gyn säger att det är normalt med spottings och att allt ser bra ut så kan det finnas problem som det inte upptäcker. En så "liten" sak som vitaminbrist kan påverka en hel kropp på det här viset. Många skriver och oroar sig för sina spottings, med all rätt!! Så lyssna på kroppen och gå vidare med era frågor när gyn och fertilitetsexperter säger att allt ser så himla fint och bra ut. För de kan ha fel!

• Svar på tråden Orsak till mina spottings!!!
  • isis bianco
    Anonym (Anna) skrev 2010-12-23 11:31:09 följande:
    Jag är gravid! Fick inga spottings så i måndags testade jag, det blev ett snabbt och tydligt plus! Varför började jag inte med B50 komplex tidigare!?

Hoppas alla ni andra också blir hjälpta av B-vitaminerna!

GOD JUL! 
    Hur länge åt du b-vitaminerna innan du plussade?
  • Anonym (Anna)

10 dagar före mens och under den mensen i november hade nästa ÄL runt 4-5 december och blev gravid. Äter fortfarande en B50 om dagen, vågar inte sluta!

• vinterbebis12

Grattis Anna! Jag blir så j-a illamående av b-vitaminerna (tydligen öljästen enligt hälsokosten) men tvingar i mig dem ändå...när man hör om ditt pluss är det ju helt klart värt det :)

• Anonym (Anna)

Ja, hoppas det kan funka för fler! 

• TrueMeaning

Vart får man tag på B50 komplex? Eller finns det något annat med B-vitaminer i?
    Jag äter Mitt Val kvinna, en tablett om dagen där det står: (kanske skulle öka till 2 tab/dagen??)

B1    54% av RDI
    B2    50% av RDI
    B5    38% av RDI
    B12  150% av RDI 

Jag har problem med bruna flytningar som börjar vid ägglossningstiden och sen inte ger sig (Jag får med andra ord ingen egen mens utan måste få Primolut Nor utskrivet)
    Den 11 april började dessa flytningar och håller i sig än.

Jag och sambon går på Fert.utr då vi försökt fått barn i snart 2 år men inget sker. Han har relativt lågt antal spermier per ml men de simmar och rör sig bra. 
    Mitt Prolaktinvärde är lite högt enl läkare men ett nytt prov är taget (inte fått svar än). Läkaren säger att det är normalt att ha mellanblödningar och vill inte undersöka mig eller flytningar. Han säger att det ingår inte i fert.utr....

Funderar därför på att prova att äta lite mer B-vitamin. Jag är dessutom trött hela tiden, orkeslös, ingen aptit och blir lätt irriterad. Tappar hår hela tiden så jag är värre än katterna snart :-P
    Vore kanon om någon ville berätta vad man ska inhandla!! 

Väntan har blivit en del av våra liv
  • Anonym (Anna)

Jag köpte mina på nätet, kanske bodystore? Googla... Nu är min lille kille 8 månader! Hoppas ni andra blivit av med era spottings och blivit gravida!

• TrueMeaning

Jag såg på Coop att B-komplex fanns... Kan man ta en sån tablett samtidigt som man äter Mitt Val Kvinna? Borde ju bli stora doser av B-Vitamin då?

Grattis till lillkillen! Hoppas jag också får uppleva samma lycka som dig :)

• Asko

En annan vanlig orsak till spottings är progesteronbrist. Det åtgärdas lätt genom att man smörjer sig med naturlig progesteronkräm Glad

Läs gärna om naturlig progesteronkräm och progesteronbrist här www.whiteday.se/progesteron.html

• TrueMeaning

Jag har ätit B-komplex nu i lite mer än en månad. Mina bruna flytningar har slutat och prick på dag 28 förra månaden kom min mens! Helt av sig själv för första gången på flera månader!

Jag blev så glad att jag grät hahahaha

Jag är säker på att det var B-komplexet som har gjort sitt... Jag kommer fortsätta äta tabletterna... Nästa månad ska sambon lämna nytt spermaprov, hoppas det visar bättre resultat denna gång eftersom han äter vitaminer, zink och Folsyra. Men förhoppningsvis får vi hjälp i september/oktober.

• Xweroniqa

Här är en till som kommer rusa ut på stan imorgon för att få tag på b-vitamin.

• TrueMeaning
    Xweroniqa skrev 2012-07-18 23:57:17 följande:
    Här är en till som kommer rusa ut på stan imorgon för att få tag på b-vitamin.

Finns på Coop för ca 40 :-

En kantig burk som det står B-Komplex på
  • Anonym (Anna)

Vad roligt, True Meaning! Håller tummarna nu!

• Xweroniqa

Började med b-vitamin när jag fick mens sist. Hade (enligt "almanackan") ägglossning för cirka 1 vecka sen. Jag brukar ha vändans ont från "ägglossning" fram till mens med alla graviditetssymptom som finns. :( Brukar få spottings cirka en vecka efter äl. Men hör och häpna denna månaden har jag inte känt av mer runt äl än lite lite smärta i ena äggstocken, jag har inte ont någonstans nu och inga konstiga gravsymptom och spottings lyser med sin frånvaro. :) Im Happy Happy Happy!!!

• Anonym (Anna)
    Xweroniqa skrev 2012-08-14 21:08:11 följande:
    Började med b-vitamin när jag fick mens sist. Hade (enligt "almanackan") ägglossning för cirka 1 vecka sen. Jag brukar ha vändans ont från "ägglossning" fram till mens med alla graviditetssymptom som finns. :( Brukar få spottings cirka en vecka efter äl. Men hör och häpna denna månaden har jag inte känt av mer runt äl än lite lite smärta i ena äggstocken, jag har inte ont någonstans nu och inga konstiga gravsymptom och spottings lyser med sin frånvaro. :) Im Happy Happy Happy!!!
    Så roligt! Hoppas detta kan hjälpa många!
Svar på tråden Orsak till mina spottings!!!