• Newbride2008

Fler än jag som stör mig på glassbilen?

Jag kan förstå att glassbilen fyller en funktion i samhället, men måste de åka och köra sin jävla signal halv nio på kvällen när i princip alla spädbarn somnat? Nu när det är så varmt också så måste man ha öppet fönstret annars kvävs sonen i värmen och som ett brev på posten vaknar han varje tisdag när glassbilen åker förbi *muttrar*

Inte nog med det så är det något annat geni som fått för sig att börja arbeta med en motorsåg i grannskapet... Finns det inga oskrivna regler om sånt här? Själv skulle jag aldrig få för mig att sätta igång motorgräsklipparen den här tiden på kvällen, vardag eller helg!

• Svar på tråden Fler än jag som stör mig på glassbilen?
  • Newbride2008
    idiblon yes skrev 2010-06-23 21:40:06 följande:
    Min son sov alltid i oljud. Men när glassbilen stannade precis utanför fönstret i ett i övrigt tyst område och körde igång a la Blixten skrämmer traktorer, då jävlar var det inte bara jag som hoppade högt.
    Precis. Sixten sover också i "normalt" oväsen.
  • Miss Cee

Jag stör mig mest på att sökningen på deras förbannade sida inte funkar och att det är omöjligt att få reda på när bil **%¤ kommer...

• skorpionen80
    Newbride2008 skrev 2010-06-23 22:06:28 följande:
    Precis. Sixten sover också i "normalt" oväsen.
    Ven är Sixten? Eller menar du Blixten?

Ja, jag tycker volymen är OK tror jag, har aldrig reflekterat över det. Hör den så sällan...
  • Newbride2008
    skorpionen80 skrev 2010-06-24 07:35:32 följande:
    Ven är Sixten? Eller menar du Blixten?

Ja, jag tycker volymen är OK tror jag, har aldrig reflekterat över det. Hör den så sällan...
    Hehe, Sixten är min son
    Tänk på det nästa gång bilen kommer, och öppna ett fönster och var sedan ärlig och säg om du tycker att volymen behöver vara så hög.
  • Habaladabala
    Newbride2008 skrev 2010-06-23 21:30:56 följande:
    Vilket bra förslag!! Hur gör man det experten?
    Nä nån expert skulle jag inte kalla mig....
    Men vaknar man av glassbilen kan man väl inte vara så van att sova i oljud?
    Om man lever om när barnen sover lär de ju till slut lära sig sova trots oljud? Men jag kanske bara har TUR som fått två små som sover trots glassbilens högljuda signaler.  
  • Habaladabala
    Newbride2008 skrev 2010-06-24 08:26:52 följande:
    Hehe, Sixten är min son
    Tänk på det nästa gång bilen kommer, och öppna ett fönster och var sedan ärlig och säg om du tycker att volymen behöver vara så hög.
    Men eftersom glassbilen har bestämda tider den kommer borde det väl inte vara såå svårt att stänga fönstret innan och sen öppna det igen när glassbilen åkt förbi?
  • ondar
    Habaladabala skrev 2010-06-24 16:46:36 följande:
    Nä nån expert skulle jag inte kalla mig....
    Men vaknar man av glassbilen kan man väl inte vara så van att sova i oljud?
    Om man lever om när barnen sover lär de ju till slut lära sig sova trots oljud? Men jag kanske bara har TUR som fått två små som sover trots glassbilens högljuda signaler.  
    Så du vaknar inte av väckarklockan?
    Jag sover igenom i princip allt men väckarklockan och min mobiltelefon väcker mig, något som faktiskt låter lägre än vad glassbilen gör.
    Så självklart är det inte konstigt att ett barn vaknar av världens bröl på utsidan av huset hur mkt normalt väsen det brukar vara inne i huset annars.

Min brorsdotter är väldigt van vid ljud men när de borrar på utsidan så hela huset skakar kan hon inte sova. Tycker inte jag är minsta konstigt och hade inte ifrågasatt om det var glassbilen som väckte henne heller.
  • Habaladabala
    ondar skrev 2010-06-24 16:55:56 följande:
    Så du vaknar inte av väckarklockan?
    Jag sover igenom i princip allt men väckarklockan och min mobiltelefon väcker mig, något som faktiskt låter lägre än vad glassbilen gör.
    Så självklart är det inte konstigt att ett barn vaknar av världens bröl på utsidan av huset hur mkt normalt väsen det brukar vara inne i huset annars.

Min brorsdotter är väldigt van vid ljud men när de borrar på utsidan så hela huset skakar kan hon inte sova. Tycker inte jag är minsta konstigt och hade inte ifrågasatt om det var glassbilen som väckte henne heller.
    Jo jag vaknar av väckarklockan, telefoner som ringer, dörrklockan och säkert även av glassbilen, men inte barnen.
    Jag är van att sova på natten när det är tyst medans tjejerna är vana att sova både dagtid och nattetid och då även vana att sova när telefoner ringer, dammsugaren brummar, syrran skriker eller ja vad som nu låter.
  • alvaereva

Halvnio är väl inget, jag hörde den tio i ELVA på kvällen!! En signal bara, men herregud.. Jag trodde inte dom jobbade så sent? Eller så råkade nån bara trycka på knappen så det lät.
    Iallafall, min dotter sover sig igenom åskoväder, när studenterna festar, fiskmåsskrik och diverse, men glassbilen vaknar hon av. Hon är ett glassmonster av rang och vet ju såklart hur glassbilen låter. Själv HATAR jag glassbilen!

• MLT

Jag stör mig på att glassbilen inte kommer till oss! Skicka hit den till mig istället så blir alla glada och nöjda =)

• Solrosenz

det är väl ganska viktigt att barnen får vänja sig vid att somna vid lite oväsen,annars blir det jobbigt!!

• SilverEmma

Ang diskussionen med att barn ska lära sig sova till ljud är egentligen löjlig. Alla ungar är olika. Min äldsta har alltid kunnat sova sig igenom jordbävningar men glassbilen vaknade hon av och även hundens tassande...och hunden var inte så högljudd av sig direkt. Det gick inte att träna bort på något sätt.

Själv har jag alltid vaknat av hundskall...spelar ingen roll om hunden skäller mig rakt i örat eller en halvmil bort...är den inom hörhåll så vaknar jag.

Så ungar som sover som stockar till alla möjliga ljud kan ändå vakna av glassbilen, inget konstigt med det.

TS - Har du ringt & kollat?

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Newbride2008
    Habaladabala skrev 2010-06-24 17:05:31 följande:
    Jo jag vaknar av väckarklockan, telefoner som ringer, dörrklockan och säkert även av glassbilen, men inte barnen.
    Jag är van att sova på natten när det är tyst medans tjejerna är vana att sova både dagtid och nattetid och då även vana att sova när telefoner ringer, dammsugaren brummar, syrran skriker eller ja vad som nu låter.
    Alla barn är olika och alla kan de inte sova i vilket oljud som helst, någonstans går gränsen och för min son är det glassbilen.

Återigen, signalen behöver inte vara så hög.
  • Newbride2008
    SilverEmma skrev 2010-06-24 21:59:44 följande:

Ang diskussionen med att barn ska lära sig sova till ljud är egentligen löjlig. Alla ungar är olika. Min äldsta har alltid kunnat sova sig igenom jordbävningar men glassbilen vaknade hon av och även hundens tassande...och hunden var inte så högljudd av sig direkt. Det gick inte att träna bort på något sätt.

Själv har jag alltid vaknat av hundskall...spelar ingen roll om hunden skäller mig rakt i örat eller en halvmil bort...är den inom hörhåll så vaknar jag.

Så ungar som sover som stockar till alla möjliga ljud kan ändå vakna av glassbilen, inget konstigt med det.

TS - Har du ringt & kollat?

Du har så rätt!
    Jag har skickat iväg frågan, väntar på svar!
  • ALY538
    Skogsflickan skrev 2010-06-22 21:17:19 följande:

japp här är en till! jag hatar den musiken! Dom hade jämfört det för ngt år sen med tortyr...

Här åker den två gånger...En gång vid fyra och en gång när jag ska natta lillen...

brukar sjunga: "nu lurar vi barn,nu lurar vi barn, på deras veckopeng! (sätt dit melodin)

Två gånger på samma dag?
Svar på tråden Fler än jag som stör mig på glassbilen?