• Enyahund

Du som flaskmatat 100% sen från dag 1 - hur snabbt blev du av med dina gravid-kilon?

Ja...som rubriken säger så undrar jag hur fort ni som gett ersättning från dag 1 blivit av med era gravidkilon. Har hört att det går fortare om man ammar men jag kommer att flaskmata min kommande bebis 100% från första dagen så jag skulle vilja höra lite om era erfarenheter och hur det varit för er....:)

• Svar på tråden Du som flaskmatat 100% sen från dag 1 - hur snabbt blev du av med dina gravid-kilon?
  • mclo

Jag har inte blivit av med så många kilon, men magen och sånt har minskat.

• Skogsflickan

Jag gick upp 6,5kilo under graviditeten och gick ner 9kilo veckan efter förlossningen (planerat snitt). Ammade inte för det fanns inte tillräckligt med mjölk

• Nillan1985

Jag gick upp runt 14 kg under graviditeten och 4v efter förlossningen hade jag gått ner 16kg.

*Alvar 2010-04-25
  • noraa

Jag påbörjade aldrig någon amning och jag ner nästan alla gravidkilon på en gång. Det är i och för sig svårt att säga hur mycket det var, det var en hel del vätska. Jag gick upp runt 25 kilo.  När vi åkte hem från bb  fem dagar efter förlossningen hade jag gått ner 17 (!) av dem. En vecka efter förlossningen var några till borta. Allt och lite till hade försvunnit efter två månader. Däremot tog det längre tid för magen att slätas ut och plattas till. Efter sex månader såg jag ut som innan igen, då hade allt hunnit dra till sig och musklerna börjat stramas åt igen.

Det är inte amningen som har betydelse, det viktiga om man vill gå ner i vikt är att man gör av med mer energi är man stoppar i sig, oavsett om man ammar eller inte.

• RackarnsMamma

Jag gick upp drygt 20 kg under graviditeten, idagsläget väger jag 2kg mindre än när jag blev gravid. Så lite mer än 20 kg på 3 och en halv månad..

Jag ammade i början, men märkte under perioder att jag gick upp när jag bara ammade.. när jag slutade amma helt så rasade jag i vikt!!

• Snowflakes

gick upp 19 kg totalt under graviditeten. ammade inte. har gått ner alla 19 kg nu och min dotter är 10 veckor. ätit precis som vanligt. promenerat mycket redan första veckan och sen 3 veckor tillbaks har jag sprunigt kortare sträckor och styrketränat lite grann.

• Carisma

Jag födde för 7 dagar sedan och har bara 1.8 kg kvar till vikten jag hade innan graviditeten.
    Gick upp 10.5 kg under graviditeten. Kom hem 4 dagar efter förlossning och hade då gått ner 6 kg. Sen dess har jag minskat ca 1 kg om dagen. Ser lovande ut =)

• MrsEnglund

Jag tror såhär:

Att amma tar mycket energi av mamman för att producera mjölk, dvs hon behöver äta mer. Detta gör att vissa mammor förlorar vikten med den höga förbränningen, men en del mammor gör inte det pga att de äter för mycket eller för onyttigt.

Att inte amma innebär ju att du inte har någon mjölkproduktion som bränner energi. Men det gör också att du inte får någon extra hunger och kanske lättare kan styra över din kost.

Jag ammar inte. Gick upp 17 kilo under graviditeten, efter 2 veckor var 13 kilo borta, resten kämpar jag fortfarande med=) Magen är lite bullig fortfarande också. (födde för 3 månader sedan) Å andra sidan är inte vikten så viktig...jag önskar bara att jag kunde komma i mina gamla jeans.

Svar på tråden Du som flaskmatat 100% sen från dag 1 - hur snabbt blev du av med dina gravid-kilon?