• midnightmoon

Teckenspråkiga hörande barn

Pappan till mina barn är barndomsdöv, vi lever inte tillsammans då jag är gift med en annan kvinna och han således är donator men vi umgås några veckor per år.

Någon mer som har hörande barn med en eller båda döva föräldrar?
    Hur fort har ert barn lärt sig teckenspråket?
    Hur är era resurser för ert barn på förskolan/skolan?

Skulle vara intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter Flört

Michelle 20070621 Joline 20090217
  • Svar på tråden Teckenspråkiga hörande barn
  • Zharmy

Hej.. Nu är således jag döv och mina barn döv men jag har en bror som är hörande och mina föräldrar är döva....

Ja, tsp lär man sig snabbare ju mer man använder det :) precis som engelskan.
    Har man fått tidigt tillgång till tsp så finns det kvar i hjärnan upp i vuxen ålder, bättre ge tidigt
    .
    Tips: gå på babytecken som dövföreningar ordnar!

KODA barn (jag vet inte om ditt barn kan kallas för det för barnet träffar sällan pappan men ja det är ju ändå så att barnets pappa är döv) (kids of deaf adults) har mycket gemensamt med varandra, så det är bra om du försöker träffa coda/koda barn kanske på teckenspråkiga öppna förskolan om det finns...

Googla fram "kan din mamma lukta" ? för mer info om personliga erfarenheter av coda barnen (de skrev boken)....

kram

• midnightmoon
    Zharmy skrev 2010-06-23 08:37:13 följande:
    Hej.. Nu är således jag döv och mina barn döv men jag har en bror som är hörande och mina föräldrar är döva....

Ja, tsp lär man sig snabbare ju mer man använder det :) precis som engelskan.
    Har man fått tidigt tillgång till tsp så finns det kvar i hjärnan upp i vuxen ålder, bättre ge tidigt
    .
    Tips: gå på babytecken som dövföreningar ordnar!

KODA barn (jag vet inte om ditt barn kan kallas för det för barnet träffar sällan pappan men ja det är ju ändå så att barnets pappa är döv) (kids of deaf adults) har mycket gemensamt med varandra, så det är bra om du försöker träffa coda/koda barn kanske på teckenspråkiga öppna förskolan om det finns...

Googla fram "kan din mamma lukta" ? för mer info om personliga erfarenheter av coda barnen (de skrev boken)....

kram
    Jo hon räknas som CODA barn... har fått lite utbildning själv genom landstinget.. väldigt dåligt med tsp utbildningar här och då får man åka långt och vara borta i veckor för att utbilda sig och det funkar ju inte heller kollar lite på nätet efter bra litteratur och barnböcker men hittar inget speciellt..
    Har du nå tips?
    Michelle 20070621 Joline 20090217
  • BebbeIda

Min sons pappa är döv. Så han lever med teckenspråket varje dag.
    Han är nu 1 år gammal och kan ett tecken "Lampa"
    När vi talar med varanda på teckenspråk, eller när Pappan pratar med sonen
    så brukar han ofta vinka med händerna och fingrarna och sitta
    och vifta med armar. Oftast då han ska "prata" med pappan så är han då också
    helt tyst hehe.

Tycker det är super kul att min son får med sig teckenspråket från
    födseln. Och att få följa hans kunskaper.

Vi har inte börjat gå någon kurs eller något.
    Skulle vilja det med finns inget här vi bor, utan 3 mil ifrån.
    Har inte blivit så mycket informerad av hur han kommer få lära sig det.
    Antar att man får lära han själv, eller leta efter hjälp själv.

• delih

Jag är 22 och är uppvuxen med 2 helt döva föräldrar och alla mina 3 syskon är helt hörande.  Mitt första språk var teckenspråket, även fast jag själv är hörande. Dvs, jag kommunicerade via tps innan jag började tala verbalt.

Egentligen så tror jag att alla små barn är positiva till teckenspråk, för alla småbarn som mina föräldrar möter upptäcker att de pratar med händerna och försöker då göra desamma tillbaka.

Det är otroligt nyttigt och önskar nästan att teckenspråk skulle vara lika självklart att lära sig i skolan så som svenska och engelska. Tänk vad vi skulle göra samhället en tjänst, för just nu tycker jag det är "dövas värld"  och "hörandes värld".

Vad tror ni? :)

• Mamma till tre kottar

Som mamma till ett barn som använder TAKK (tecken som alternativ kommunikation)  skulle verkligen önska att det fanns mer tecken i förskolan/skolan. Våra barn skulle få ett otroligt lyft och kunna bli mer delaktiga.

• amalie79
    Mamma till tre kottar skrev 2011-01-03 16:50:07 följande:

Som mamma till ett barn som använder TAKK (tecken som alternativ kommunikation)  skulle verkligen önska att det fanns mer tecken i förskolan/skolan. Våra barn skulle få ett otroligt lyft och kunna bli mer delaktiga.

Jaa och inte bara barn med funktionsnedsättning eller med döva föräldrar, visst är det användbart i flera sammanhang. Vet ställen där man håller på lite lite grann med det eftersom man har många tvåspråkiga barn som börjat tala lite senare....man skulle kunna göra det mycket mer!

• anne h
    delih skrev 2011-01-03 10:35:41 följande:
    Det är otroligt nyttigt och önskar nästan att teckenspråk skulle vara lika självklart att lära sig i skolan så som svenska och engelska. Tänk vad vi skulle göra samhället en tjänst, för just nu tycker jag det är "dövas värld"  och "hörandes värld".
    Det har jag önskat nu i 5 år att det vore så.. för så mycket enklare det vore för oss föräldrar till barn som behöver TSP för sin kommunikation, tänk att slippa tjafsa med rektorer och lärare, de skulle alla få åtminstone lite tecken så de kunde förstå varandra bättre.

-och mina kollegor skulle fatta vad jag säger när jag är upptagen i tfn och de tittar in genom dörren... eller tvärtom; när de är upptagna och jag vill dem bara nåt snabbt.. Undrar när jag lär mig att de inte kan TSP... 
    Så praktiskt genom glasdörrar/väggar.. och chefen hänger inte med alls.. hehe 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Pinje

På förskolan där min dotter med ds går har de anammat TAKK, väldigt bra. Småbarnsavdelningen som hon lämnat kommer fortsätta med tecken, för att de tycker det är så bra för små barn. Rektorn är intresserad, jaa eller rent pådrivande, fascinerad av hur bra det är. Nu förstår de att det är bra för alla barnen, inte bara för mitt som verkligen behövde TAKK. Avdelningen där min dotter går nu har kommit igång riktigt bra, men behöver lära hela tiden för att kunna mer än min tjej. Även tredje nya avdelningen (en tillbyggnad i år) verkar vilja jobba med tecken, de har veckans tecken och kör med teckensånger. Dessutom är specialpedagogen mycket entusiastisk till TAKK och tycker det borde vara obligatoriskt i förskolan. Vi har det vääääldigt bra!

• delih
    Mamma till tre kottar skrev 2011-01-03 16:50:07 följande:

Absolut. Dessutom sägs det att barnen får ett större ordförråd då de blir äldre genom att även lära sig teckenspråk oavsett om man är hörande, döv eller om man har någon utvecklingsstörning. (har ingen källa men dyker säkert upp massa artiklar om det om man googlar, om man är nyfiken på att läsa om det dvs)
  • bbellanilsson

Hej, jag är en tjej på 14 snart 15 år.. Jag vet, vad fan gör denna flickan på en vuxen sida.. men jag gör ett skolarbete om KODA/CODA barn + döva föräldrar eller personer. Och jag har döv mamma och pappa. En hörselskadad bror och lever inom den ¨döva¨ världen. Och om du tecknar med ditt barn så kommer den lära sig.. När den även blir äldre kan du ansöka om att den ska få vara på teckenspråks kurser. Jag sa lampa på teckenspråk innan jag sa något med riktiga ord. Det är riktigt lätt med teckenspråk. Och det kommer vara ett koda barn även om den inte träffar sin pappa. Sök på google ¨dövskolor¨ så kommer du hitta någon och där kan säkert ditt barn ta kurser när den blir äldre. Jag har tagit tuuuusen kurser på 'övervångskolan' i lund och den är super bra. 

hoppas detta KODA barn var till hjälp!!!!

Svar på tråden Teckenspråkiga hörande barn