• skrållan1978

tips på camping mat till storfamilj på cykelsemester =))

Hejsan alla glada=)

Vi ska ut och cykelcampa med vår stora familj(6barn och nummer 7 på väg) Skulle vilja ha lite tips på campingmat, vi ska vara borta i ca 3 dgr har vi tänkt och platsen vi skall vara på är utrustad med stor grillplats och vi har triangiakök oxå, Känns lite trist att bara ha med sig burkmat*ler* barnen är i åldrarna 14,6,5,3½,2 och 10 månader.=)

vad finns det för gott och enkelt att laga i skogen=))???

• Svar på tråden tips på camping mat till storfamilj på cykelsemester =))
  • Ylwis

Frystorkat som man har på fjällvandring, tillagas i  trangiakök.
    det är ju svårt att ta med sig något annat än burk mat och frystorkat. ta med korvbröd och köp korvar på burk, ta med lite mjöl och  gör pinnbröd.
    hur långt har ni till affär från där ni ska vara?
    potatismos är enkelt att ha med, även pasta och  nudlar. gå loss i affärena och kolla, finns ju även köpa hamburgare som frystorkat typ om ni far till en friluftsbutik eller kanske finns att köpa på nätet med.

Mamma till Alvyn 051015
  • saltabanditen

Burkmat är du galen? Det är tungt, åbäkigt och ger fruktansvärt med skräp.

Frystorkat man köper är svindyrt och smakar lika upphetsande som skosulor. Om du funderar på det som alternativ, se till att torka maten själv...

Satsa på rökt mat som tex korv det håller bättre.

Tacos är riktigt bra mat, se till att djupfrysa köttfärsen innan ni ger er iväg. Packar du smart utan att för den delen ha kylväska håller det minst ett dygn, troligast två.

Köp vanlig korv istället för burkar, frys den innan så håller den längre.

Pastaröra med bacon och grönsaker.

Kassler och potatismos

Kycklingwok (frys styckade urbenade bitar äts första dygnet)

Man behöver ingen frysväska för så kort tid, man packar smart och isolerande

• Ylwis

glömde skriva att det finns jättegod frystorkad mat är uppvuxen i fjällena och  fjällvandrar mkt så har testat det mesta inom det.

Mamma till Alvyn 051015
  • saltabanditen
    Ylwis skrev 2010-06-23 17:54:41 följande:
    glömde skriva att det finns jättegod frystorkad mat är uppvuxen i fjällena och  fjällvandrar mkt så har testat det mesta inom det.
    Blörrrk.
    Är du säker på att du har smaklökar?

Torkar inte du mat själv?
  • Ylwis
    saltabanditen skrev 2010-06-23 17:58:14 följande:
    Blörrrk.
    Är du säker på att du har smaklökar?

Torkar inte du mat själv?
    ja jag har smaklökar, gäller att tillaga det noga, sen kan man ha med små burkar med kryddor i. sen i skogen finns det lava från träd, det kan man koka och äta men det tycker jag inte är så gott, sen kan man ju fiska om man bor nära vatten.
    nej torkar inte mat själv, jo kött ich fisk men inte som vi tillagara utan som snacks och till hundarna.
    Mamma till Alvyn 051015
  • skrållan1978

Tack för tipsen men frystorkat e inte min grej, dremot så ska jag stenhårt satsa på att frysa färdig mat o ta med, det var ju ett jättebra tips juh!!!=)) täänkte ta med köttfärssås, det kan man ju ha både pottatismos, pasta o ris till, dessutom tänkte jag att man kanske man marinera lite skivad fläskfile o frysa in o ta med så man kan grilla annat än grillkorv=)?? pastasallad ska vi ta med o äta som lunch på resan dit, har 2 kylväskor med oss så det borde väl få plats lite=)) Till frukost då med hungriga barn, vad är smart frukost i skogen???
     finns ingen affär i närheten, vi ska campa på enliten ö i jämtland som heter andersön=)

• saltabanditen

Har du frysväskor är det ju en baggis! Frysklampar kan du byta "överallt" men jag föreslår att du packar ner iallafall delar av dem ofrysta och istället fryser in färdig juice i 1-liters förpackningar. Är frysväskan full och ni är rädda om kylan håller de uppåt 2 dygn. Iskall juice till frukost är gudomligt gott.

Fläskfilen låter också bra, i princip kan du grilla allt när du har kylmöjligheter och det handlar om så få dagar. Färdig fryst mat brukar också jag ha för att det är så bekvämt och så blir man inte begränsad av en 2-liters kastrull på samma sätt.
    Grillspett är en annan ide.

Det jag tycker om till frukost är bröd man steker, vet inte vad det heter, men man har en anings bakpulver, salt, brödkryddor och blandar mjöl och vatten till degig konsistens. Platta ut tunnt, tunnt (några mm) och grädda en minut på var sida. Just frukost brukar jag lyxa till det med pålägg på tub, det är hållbart och blir inte smetigt och rinnigt. Undantaget är smöret jag har till stekebrödet.

Ett annat tips är att satsa på en efterrätt att överraska familjen med när de är som mest trötta och slitna och griniga. Det brukar kunna vända humöret även på den mest surmulne.
    Grillad banan med choklad är klassiker, muffinsapelsin en annan.
    Eller varför inte en enkel fruktsallad med vaniljsås. (Burkar och tetror)

Lycka till och ha det så jättetrevligt!

• skrållan1978

saltabanditen: tack så jättemkt!!! Nu känner jag mig redo med massor av finfina tips=)))
    hihi ja griniga o trötta blir dom juh, har dessutom köpt en jättestor vattenmelon, på ca 7 kg så den blir god att smaska på=) grillspetten lät ju toppenbra=) och det där med frusen juice var ju ett kanontips, det ska jag tipsa andra om forsättningsvis=) MUMS=)

• saltabanditen

Varsågod, det var så lite så!
    Juicen är som att komma till himmelriket när det enda som finns är halv- eller heljummet vatten.

Vattenmelonen låter som en riktig hit.

En sak bara, se till att alla dricker mycket! Har någon ont i huvudet beror det troligast på vätskebrist, så ta med dig huvudvärkstabletter och tjata om vatten, vatten, vatten...
    Fastän man tror att man tar det lugnt svettas man mer än man tror...

• Mimab

Hej!
    Till frukost kanske havregrynsgröt? Tar ju inte mycket plats, man blir mätt och lätt att koka till många. Ha med lite sylt att blanda ut med, alternativt lite äpplen att riva på plats!

Vi är bara tre i familjen och campar i och för sig på campingplatser, men havregrysngröt brukar vi köra med då också. Får en bra start på dagen på så vis.

• bubblan79

vilka bra tips på mat.. tack så mycket

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden tips på camping mat till storfamilj på cykelsemester =))