• pluppfamiljen

Kan man döda en flicka till Huldra?

Jag satt just och drämde mig bort smekte mig över magen och namnet Huldra kom fram... Tänkte nästan om jag någonsin får en till flicka ska hon heta Huldra? och får man döpa ett barn till det och kan hon bli retad?

5 barns mamma
  • Svar på tråden Kan man döda en flicka till Huldra?
  • Pormoicheia

Jag gillar det!

Jag hade velat döpa/namnge en dotter till Bo eller Torkla. Men det är få som gillat det lika mycket som jag själv

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • EmelieStockholm

Klart man kan. Frågar du mig är det däremot en dålig idé. 

• LyckligtSlut

Nej, alltså huldran är ju en läskig varelse. När jag läste om huldran som barn kunde jag inte ens sova...

PMS året runt :(
  • silvermåne

Tycker inte alls om det namnet, men smaken är ju olika.

• wappiz

Hildra skulle isf vara ett bättre alternativ tycker jag.

• arkeologitjejen

Tycker inte att det är särskilt snällt mot barnet i fråga, dessutom är jag tveksam till om Skatteverket skulle godkänna det. Huldran är som många andra här skrivit en rätt gräslig figur i vår gamla folktro. Tror att det namnet kan väcka anstöt och bli rätt jobbigt för barnet. Tänk på att hon ska leva med det resten av sitt liv också.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Hahaha

• skoladan

Jag tror inte hon skulle bli retad av andra barn. Inga barn nu för tiden vet vad en huldra är, eller i alla fall mycket få. Dessutom tycker jag inte det verkar som att någon blir retad för namn numera. Det finns ju så många ovanliga namn: Nattapong och Kilkil t.ex.
    Men däremot håller jag med många som skrivit här, att Huldra inte är ett egennamn , utan ett ett sorts trolldomsväsen som inte har någon positiv klang i sig. Ta Hulda istället. Annars kan ju låta flickor heta Häxa, Skogsrå, Vildvittra. Näcken skulle ju kunna bli ett pojknamn i så fall.

• EliLeoMa

Hulda, Hilda, Hilma  eller liknande isf. Tycker Huldra låter hemskt och inte alls som ett litet barn.

• Pormoicheia
    skoladan skrev 2010-06-27 10:26:11 följande:
    Jag tror inte hon skulle bli retad av andra barn. Inga barn nu för tiden vet vad en huldra är, eller i alla fall mycket få. Dessutom tycker jag inte det verkar som att någon blir retad för namn numera. Det finns ju så många ovanliga namn: Nattapong och Kilkil t.ex.
    Men däremot håller jag med många som skrivit här, att Huldra inte är ett egennamn , utan ett ett sorts trolldomsväsen som inte har någon positiv klang i sig. Ta Hulda istället. Annars kan ju låta flickor heta Häxa, Skogsrå, Vildvittra. Näcken skulle ju kunna bli ett pojknamn i så fall.
    Fast Loke är det ju många som namnger barnen idag, och det har ju inte heller någon vacker grund egentligen.

Så nog skulle namn som Vittra eller Huldra kunna bli accepterade om folk bara vögade gå emot strömmen.
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • pluppfamiljen

kanske är ett ganska fult barn ? Nä jag skojade bara jag har nog tappat förståndet jag har gått och tänkt så mycket på det att jag gått och blivit skengravid. Min Farmor hette Hildur kanske hon som vill säga något... jag har ju tänkt en pojke får heta Birk en flicka Birka Sista Barnet heter Ronja så självklart är det ju Birk. 

5 barns mamma
  • pluppfamiljen

Moahahahaha DÖDA asg 

5 barns mamma
Svar på tråden Kan man döda en flicka till Huldra?