• Helena 1985

När började ni ge era barn MAT?

Jag har en kille som är 4månader, ja egentligen snart 3 månader. Undrar just hur andra har gjort med smakportioner och gröt och så? BVC ger mig lite olika svar. Skönt att höra era kommentarer också! Hur la ni upp matningen under dagen, min son äter bara ersättning.

• Svar på tråden När började ni ge era barn MAT?
  • Kazeer

Sonens BVC-sköterska föreslog att jag skulle skjuta upp smakisstarten med halva den tiden han var för tidigt född. Han föddes en månad för tidigt och alltså skulle jag vänta med smakisar tills han var 4 mån + 0,5 månad.

När jag började med smakisar vid 4,5 månads ålder var han totalt ointresserad och blev bara väldigt upprörd. Så det projektet lade jag ner. Nu är han 5,5 månad och är mer intresserad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Written Fiction

Man behöver inte korrigera maten om inte barnen "vill" Sedan har barnen olika förutsättningar och på tok för individuella behov för att man ska säga rakt av om det skall korrigeras eller inte.

Vi korrigerade inte men över huvud taget så var vår son krånglig att lära äta. Han hade/har rejält taskiga lungor också så det påverkade givetvis honom. Magen var det inget fel på dock så allt eftersom man gav det tid så lossnade det endå.

Tro på er magkänsla. Visar barnet intresse så kör på okorr, verkar det som att försöka mata en vägg så vänta lite.
    Vi började med gröt. Egen hemmakokad havregryns. Men han kunde inte sitta ens med stöd så vi hade honom i famnen när han fick prova. Någon sked om dagen. Resten ammade jag. Ammar än och han är okorr 18månader. 

Vad gäller mat och korrigering så tror jag det var runt 2008 som dom officiellt ändrade råden i sverige om att mat inte skall korrigeras. Oavsett så blir det förhoppningsvis bra tillslut.

Tror dom flesta barn i sverige börjar runt 6 månader och uppåt. Långt ifrån dom flesta barnen är intresserade av mat innan dess så känn ingen press :) Ersättning är fullt nog näring ett bra tag till.

• La Lola

Alma var 4½ mån.
    Hedda var 3½ mån.

Har aldrig rådfrågat BVC utan kört på min egna känsla.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pre mamma

Har börjat prova med mat, Ante är ca 4,5mån korrigerat, men han är måttligt intresserad. Potatismos går ok, banan och morotspure hostar/kräks han ut så jag tar det lite lugnt och provar någongång ibland. Finns så mycket olika råd, är inte så nervös längre..
    Written fiction: Ändrade de från att man skull korrigera till att man inte skulle göra det eller?

• Pre mamma

Här i schweiz tyckter läkarna att man ska korrigera och se hur pass intresserade de är. De är lite mer flexibla här känns det som, när jag frågade när jag skulle börja så frågade inte läkaren hur gammal han var, utan mer om han hade börjat dregla stoppa saker i munnen och om han var intresserad när vi åt..

• Helena 1985
    sahara sahara skrev 2010-06-24 21:16:00 följande:
    Vi fick höra att man inte korrigerar åldern när det gäller mat, så vi började med smakisar vid 3,5 månader (cirka 2 mån korrigerat). Först med små teskedar av potatis och/eller palsternacka mosat med ersättning, sen gröt. Därefter avocado och banan. Min dotter visade sig älska mat, så vi trappade upp rätt snabbt. I början fick hon ersättning efter varje smakismål (oftast lunchen), men snart behövdes inte det längre, utan vi bytte ut ett mål helt och hållet. Sen fick hon ersättning till frukost och kvällsmat, och riktig mat på dagen, och efter det bytte vi ut ersättningen mot välling.
    Min son visade sig ÄLSKA mat! Han äter som en häst, älskar allt vi introducerar och han äter massor. Tänkte på det med en tesked och sedan trappa upp men det gick inte. Han vart så arg så det var bara att fortsätta ge han gröt eller puré. Nu vill jag bara fråga när man vågar börja med lite mer "riktig mat" fast i puré form så klart!
  • La Lola
    Helena 1985 skrev 2010-07-30 21:56:52 följande:
    Min son visade sig ÄLSKA mat! Han äter som en häst, älskar allt vi introducerar och han äter massor. Tänkte på det med en tesked och sedan trappa upp men det gick inte. Han vart så arg så det var bara att fortsätta ge han gröt eller puré. Nu vill jag bara fråga när man vågar börja med lite mer "riktig mat" fast i puré form så klart!
    Vad är riktig mat då?
  • MiloLK

han var helt ointresserad av mat fram till ja sltade amma vid 8½ månader. då började han ge maten en chans:)

• Helena 1985
    La Lola skrev 2010-07-30 21:59:42 följande:
    Vad är riktig mat då?
    Fisk, Kött, andra grönsaker...
  • Tokstolla

Det finns ju viss mat som är mer allergent än annat.

Men majs, potatis och rotfrukter ges väl från 4 mån...

Kolla in burkutbudet från 4-5 mån så får du en uppfattning på vad man kan ge  

• La Lola
    Helena 1985 skrev 2010-07-30 22:17:36 följande:
    Fisk, Kött, andra grönsaker...
    Mina barn har bara käkat smakisar i nån vecka o sen har jag matat på o gett hela maträtter.....
  • Tokstolla

Jo, varje gång jag provar ngt nytt har jag alltid bara gett ngn sked för att kolla om han reagerar på födoämnet (både jag och fadern har allergier) och han mådde inte jättebra på t.ex morot men det har han nu vuxit ifrån =)

Svar på tråden När började ni ge era barn MAT?