• Natalie77

Är det normalt att min partner pratar med sin "väninna" nästan varje dag??

Hej!

Är bara tvungen att höra era synpunkter angående denna komplicerade situationen med min partner. Jag och min pojkkvän har varit förlovade i 3 år varit tillsammans i 4 år och har en son som nu är 17 månader. Det hela började under tiden jag var gravid med min son då min partner helt plötsligt började få samtal ifrån en yngre tjej som är 22 år gammal, glömde kanske nämna att jag är 32 och han är 30 år gammal. Jag frågade vem den här tjejen var som hela tiden ringde hem till oss, han svarade då att det var en gammal brevkompis ifrån skolan. Dem har alltid haft konktakt via brev och internet sen dem var 12-13 år gamla. Men jag tycker att bara på grund av att man har har varit brev kompisar för flera år sedan så betyder det inte att man måste fortsätta vara vännner, eller?? I alla fall hon fortsatte att ringa och han upppmuntrade hela situationen genom att ringa henne tillbaka. Hon bor utomlands och har alltså aldrig träffat min partner personligen, och eftersom min partner ursprungligen är ifrån England så åker han hem till familjen varje sommar och hälsar på. 2 månader efter att min son föddes så åkte han till London och , några dagar senare så åkte han till Paris där den här så kallade väninnan bor. Dem träffades för första gången och kom väl överens och hade mycket gemensamt enligt min partner. Efter hans återkomst till sverige så fortsatte samtalen och hon bara ringde och ringde hon till och med skickade sms, jag har gått igenom hans mobil ett antal gånger bara för att få det bekräftat att det bara är ett vänskapligt förhållande. Jag har tagit upp detta med min partner och sagt att jag inte tycker det är ok att han har kontakt med henne dagligen om dem bara är vänner. Jag menar jag har ju själv manliga vänner men det finns ju en gräns på hur mycket man umgås och hur mycket man pratar med sina vänner, jag hade lätt kunnat gör detsamma genom att sitta i telefon med mina manliga vänner varje dag, men jag gör inte det eftersom gränsen måste ju gå någonstans. När min son fyllde 1 år så bestämde sig hans väninna för att komma och hälsa på , allt gick bra och hon var trevlig, men jag kände verkligen att hon kände sig attraherad av min partner , min partner har inte visat något intresse, och han säger till mig att han bara ser henne som en lilla syster, men det är väldigt svårt att tro på när dem jämt och ständigt snackar i telefon eller chattar över nätet.

Är jag knäpp eller?? men är detta normalt?? Jag har alltid haft ett bra självförtroende och skulle aldrig tro något om min partner eftersom jag älskar honom och litar på honom , men ända sen han och hans väninna har börjat umgås så känns det som om vårt kärleksliv har nått botten. Jag är den människan som älskar närhet och gillar att kramas och pussas och bara visa att man älskar varandra. Men nuförtiden så känner jag mig så fruktansvärt ensam , jag måste alltid be honom om en puss eller en kram, han kommer inte till mig frivilligt längre vilket han annars brukade göra innan hans väninna kom in i bilden. Jag tycker att detta är jätte jobbigt och snart så kommer jag inte att orka med detta längre , har även pratat med min partners mamma om detta , men hon ser det inte ur min synvinkel utan säger att jag bara oroar mig i onödan och att hennes son älskar mig över allt annat och skulle aldig göra något för att såra mig. Men jag tycker att hans mamma är lika naiv som han själv , dem inser inte att den här väninnan är ute efter min partner. Det verkar som om det bara är jag som har insett detta eller är jag bara paranoid? Snälla säg vad ni tycker om detta behöver höra lite råd om den här situationen. Vad ska jag göra ?? Väninnan ringer även mig på hemtelefonen för att prata , men jag vet att det egentligen inte är mig hon vill prata med , utan hon försöker hela tiden köra en så kallad cover up, låtsas vara trevlig mot mig så att jag inte ska tycka illa om henne osv. Usch orkar inte mer , mår dåligt och jag vill heller inte att väninnan ska veta hur jag känner för då kommer hon verkligen att utnyttja situationen till maximum. Snälla vad tycks, uppskattar även åsikter ifrån er killar här på familjeliv som kanske har lite mer vett i huvudet att ge mig en mans synvikel på det hela.

TACKAR FÖR SVAR !!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 01:01
    Hej!

Tack för ditt svar det värmer. Jo svaret på din fråga är att han var runt 20 år och hon var runt 12 när dem började att brevväxla, jag vet att hon ser det hela på ett helt annat sätt än hon gör, jag menar man har ju själv varit en ung tjej och jag vet att i den unga åldern så blir man lätt attaherad av män som visar vänlighet och ödmjukhet, min partner har alltid varit den personen som är snäll och trevlig mot folk, och ibland så kan folk tolka det på fel sätt. Känns jobbigt, vet inte riktigt hur jag ska hantera detta , försöker att spela att jag inte bryr mig, men mår dåliga utav detta.

• Svar på tråden Är det normalt att min partner pratar med sin "väninna" nästan varje dag??
  • Desertchick

Jag tror inte jag skulle kunna acceptera hans beteende......föresten, jag VET att jag inte skulle det. Låter jätteskumt tycker jag. Om jag var du så skulle jag göra allt för att åka med honom till England.

• Idun

Nä, man behöver inte direkt vara den svartsjuka typen för att känna visst obehag av att ens sambo ska fira sin semester med en annan kvinna. Speciellt inte som han vet att du inte tycker att det är okej. Min man har också många kvinnliga väninnor och de flesta är jag helt okej med men sen har det varit några som jag känt varit ute efter annat än vänskap- och min intuition är visat sig vara rätt och min man har fått bryta vänskapsrelationen (på eget bevåg). Jag tycker att du ska ta din oro på allvar. Men sen är det ju upp till din sambo att avgöra hur han vill göra- och ditt beslut om du vill acceptera att leva med hans beslut. 

• LyckligtSlut
    Krätchen skrev 2010-06-26 03:35:37 följande:
    Att gifta sig är ingen lösning på problemet, det är din fästman som omprioritera.

Har du talat om att du känner obehag att de ska träffas?
    Lita på din magkänsla, du verkar vara en sansad och vettig person om jag utgår ifrån dina inlägg.
    Nej, tycker väl inte heller att det är någon lösning att gifta sig i all hast när det känns lite knaggligt, var mer att jag tänkte att hon kunde kolla hans min om hon tar upp det!
    Natalie77 skrev 2010-06-26 03:57:28 följande:
    Oh tack!

Vad skönt att höra era synpunkter, Det han ljög om förr hade att göra om en förra detta tjej och inte den här väninnan. Skulle jag åkt på semester med en killkompis som jag pratar med var kväll så hade min fästman inte alls varit glad. Till den nya tjejen i tråden tack för din synpunkt, uppskattas!! Jo, jag är en väldigt sansad person det håller jag med dig om. och självklart är giftermålet inte en lösning, men vi har trots allt varit förlovade i 3 år och vill han fortfarande gifta sig , så får han ju övertyga mig om att han älskar mig. Men det har han inte gjort på sistone och det oroar mig. Han säger till mig att jag har blivit paranoid, och osäker och att han inte fattar varför. FRUSTRERAD ELLER VAD??????
    Mm, det är mest det där velandet som verkar tråkigt och dåligt. Något rör sig i hans skalle när han inte förstår att du blir svartsjuk och oavsett om den här tjejen är en del av det han känner och gör att han beter sig lite avigt, så är det något iaf. Hoppas någon annan har bättre råd om hur du ska få det ur honom än jag...
    PMS året runt :(
  • livsmedel

Tycker helt klart att det är någonting suspekt med detta.
    Om det hade varit min sambo hade jag satt ner foten, definitivt.
    At han sedan lägger skulden på dig och säger att du blivit osäker och paranoid är ett varningstecken! Då lägger han ju fokus på dig istället för att behöva svara på frågor.

• cruz

Jag håller med livsmedel. Det är inte alls OK att din sambo beter sig sådär. Jag hade aldrig accepterat det och jag är inte särskilt svartsjuk av mig. Det låter inte som enbart en vänskapsrelation om de pratar med varandra så ofta och dessutom ska träffas under semestern när du inte är med.

• sweet saint

Skulle känna mig som du gör om detta gällde min man. Inget konstigt i det.
    Jag skulle be om att de backar lite i sin kontakt. De behöver inte prata hela tiden och det borde inte vara så svårt att förstå.
    Å andra sidan skulle jag tycka samma sak om han hade nära  nära manliga vänner. När man har familj så borde man se till dennna i första hand. Ordna så att man väl kan träffa sina vänner men inte varje dag.

Som sagt, borde inte var så oerhört svårt att förstå.

• Natalie77

Oj vad många svar! Tack all för era synpunkter. Känns så skönt att höra att det inte bara är jag som håller på att bli galen. Jag ska vänta på ett rätt tillfälle och ta upp detta med honom snarast möjligt. Sen så skiter jag i om han blir sur eller irriterad, det här känns inte rätt, och min magkänsla har aldrig svikit mig tidigare, och min magkänsla säger att den här tjejen inte kommer att ge upp förrän hon har åstadkommit det hon vill ha. Ska börja planera nu hur jag ska få ut det på ett bra sätt utan att det ska behöva bli ett problem i vårt förhållande.

• Slagsmålsklubben

Nja, jag vet inte riktigt men jag hade tyckt att det var normalt. Min man pratar med sin bästa vän (tjej) ofta, kanske inte varje dag men iallafall flera gånger i veckan. Men om du känner dig orolig så ta upp det med honom!

Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • UpsyDaisy

Nej det är inte normalt. Och det beror inte på att det är något romantiskt mellan dem eller så...men om man har en partner och ett barn så hinner man helt enkelt inte snacka med sina polare varje dag. Han borde investera i ERAT förhållande mer istället för att prata med sin kompis VARJE dag. Visst det kan bli lite tråkigt att prata med sin partner efter så många år...men ett förhållande måste man jobba på och det funkar inte om han faller för frestelsen och pratar om sitt liv med någon annan hela tiden istället för sin partner. Visst det är jättebra att ibland få en annan persons perspektiv på det hela, men det låter ju onekligen som om han ersätter dig med henne då det gäller att prata om tankar, funderingar osv. DU ska vara hans bästa vän...inte hon!

• Tusentand

Nej, varför ska dom träffas? Vad är det dom gör när dom träffas som inte kan göras över telefon eller chatt?
    Sen, har han inte råd med en ny förlovningsring fast det var han som slarvade bort den andra? Men han har råd att resa till London i tre veckor?
    Nej, nej, det där verkar skumt. Skulle aldrig tillåtit att det hände om det var min man.

• livsmedel

Hur går det ts?

Vera bera 100320
  • Niiskuneiti

Jag tycker faktiskt inte att det är helt okej. Mest för att du inte verkar må bra av det, då skulle han kanske kunna prata med henne lite mer sällan. Samma sak om det vart en killkompis, måste polarna gå före familjen? Det tycker inte jag. Jag menar inte att man ska säga upp bekantskapen, men man kan tagga ner och känna efter vad som känns bäst för ens familj.

• Missisbit

Hej!!

Det  är inte normalt och det är oacceptabelt! Va hård mot honom och
    ställ ultimatum annars kommer du bara att fortsätta må dåligt och han
    kanske kommer att bli frestad i framtiden och såra dig.

Det finns inte någon plats för henne i ert liv, ni har ett barn som behöver
    uppmärksamhet och ni behöver hitta tillbaka till varandra..jäkla fräck hon
    verkar vara som kommer till dit hem och du känner att hon inte har ärliga
    avsikter utan att hon är ute efter honom. Jag tycker inte att du är svartsjuk
    i det här fallet. stå på dig bara  och se till att hon inte har någon vidare
    kontakt med din kille! 

Kram och lycka till! 

P.S ett förslag: klä dig fint och överraska honom med en romantisk middag,
    levande ljus och vin... Ta hans hand och berätta öppet hur det känns och
    hur du vill att saker och ting ska vara. Du ska inte behöva må dåligt för det här! 

• tokefia

Det hade jag ALDRIG accepterat!  Men det är jag det... Du väljer ju hur en relation med dig ska se ut, vad du accepterar och vad du inte accepterar.. Men tänk på att det är DITT liv och DU ska vara lycklig!!!!  Och det verkar du inte att vara i denna situationen..
    Så sätt ner foten kvinna!! För din, hans och eran sons skull!

Förstår att det är sjukt jobbigt, eftersom han inte verkar förstå problemet... Och bara det är lite märkligt faktiskt... 
    Jag är ju lite som jag är, men jag hade nog visat honom hur det kändes genom att göra samma sak vid honom.... Eller iaf låta honom tro att jag gör det.... 
    Och det kan tyckas barnsligt, men eftersom detta har pågått ett tag tror inte jag att det fungerar att prata sig ur det... 

Hoppas allt löser sig för dig snarast....

• Fru U

Min gubbe har många tjejkompisar och i början pratade han timvis med dem i telefon och brevväxlade (pre-internet ).

Svartsjuk var jag, oh yes men det var enbart vänskap (man har olika sidor av sig och även om man får utlopp för de flesta med sin partner så behöver man vänner för att få leva ut alla delar av sin personlighet) så jag köpte det.

Allt eftersom de börjat få barn och man gått mot ett mer familjeliv har kontakten minskat pga rent tidstekniska problem

Jag ser sånt här som ett problem enbart om vänskap prioriteras över förhållandet

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Är det normalt att min partner pratar med sin "väninna" nästan varje dag??