• Boomie

Pregnyl för att förlänga lutefasen?

Hej

Jag är inne på min fjärde insemination. Och eftersom jag börjat blöda redan på dag 11-13 efter tidigare inseminationer så bestämde min läkare att jag denna gång skulle ta extra Pregnyl denna gång för att förlänga lutefasen (tar Puregon för att få till ägg och Pregnyl för att få ägget att lossna).

Men idag när jag gjorde min insemination glömde både jag och läkaren helt bort det så nu har jag ingen aning om när eller hur jag ska ta Pregnylen. Och kliniken finns så klart inte tillgänglig på telefon eftersom det är helg.

Så min fråga är om någon annan har tagit Pregnyl för att förlänga lutefasen och när och hur ni i sådan fall har gjort det?

//Boomie

• Svar på tråden Pregnyl för att förlänga lutefasen?
  • NKPGbrud

Vad jag hört så använder man väl inte pregnylen för att förlänga lutealfasen.. Har själv använt pregnyl 1 gång men det var endast för att framkalla ägglossning då jag hade 2 mogna ägg som mognat efter användande av puregon. Det var nog tyvärr inget svar på din fråga men ändå..

mvh Jessica

• Boomie

Hej Jessica

Pregnyl innehåller ju samma hormon som kroppen producerar när man är gravid. Alltså kan det göra att blödningen förskjuts framåt. Och eftersom jag börjat blöda ganska tidigt efter inseminationerna kan Pregnylen ge ägget lite mer tid att hinna fästa om det skulle lyckas bli befruktat.

• NKPGbrud

Ahh okej, då förstår jag :)

• Fredrika Bremer

Nu svamlar jag i flera trådar, men på frågan HUR har jag för mig att det är så: Sätt på långa nålen på sprutan. Knäck vätskeampullen genom att bruta precis vid prickarna. Dra upp vätskan i sprutan. Knäck pulver-ampullen. Spruta ned vätskan i pulvret, som löser sig snabbt. Dra upp lösningen i sprutan. Byt till lilla nålen. Injicera.
    Låter det rimligt? Ngn annan som känner igen det? Ibland ligger det himla bra instruktionsfilmer på nätet.

• Boomie

Tack FB för svaret. Jag var lite otydlig i min ts och menar snarare om man ska ta hela ampullerna, om morgon eller kväll spelar roll, osv. Men jag får nog avvakta och se om kliniken hör av sig och svarar på mitt mejl som jag skickat.

Svar på tråden Pregnyl för att förlänga lutefasen?