• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Provokation och våld

Det här är en fortsättningstråd på den här tråden där frågan om (verbala) provokationer och våld uppkom. Så jag tänkte att vi skulle diskutera det här utifrån följande frågor:

1. Är det ok att bruka våld (någon form, förklara gärna, se fråga 2) mot någon som är "spydig och elak" eller som är "extremt otrevlig och vägrar ger sig"? Du får gärna dra den verbala provokationen hur långt du vill för att framföra din poäng, alltså om läget förändras om personen ger sig på barn, familj eller om de hånar någon egenskap du eller någon annan har (religion, handikapp, hudfärg och så vidare).

2. Vilket, om något, våld kan vara försvarligt i en sådan situation (värsta tänkbara provokation, fortfarande verbal dock)? Exempel: Är det ok att knocka någon om den säger att du är ful? Ok att ge en örfil för att någon kallar dig jävla idiot?

Jag ser gärna att tråden inte urartar i pajkastning (som inte är detsamma som kritik!) och att man motiverar sina ställningstaganden så gott man kan. Kritik mot andras positioner är också välkommen. Jag kommer att skriva något om min egen position lite senare ikväll.

Så nu är det bara att börja diskutera.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Svar på tråden Provokation och våld
  • Rakad Apa
    Selfish Geene skrev 2010-07-04 23:56:56 följande:
    Tycker du inte att andra ska få bete sig som du?
    Folk gör väl som dom vill.
  • Selfish Geene
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 00:14:11 följande:
    Folk gör väl som dom vill.
    Förhoppningsvis inte. De flesta slår inte människor ens om de tycker att dom har förtjänat det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-04 23:32:33 följande:
    Ja, när man brukar våld så får man räkna med att det kan bli vissa konsekvenser. Och jag tar konsekvenserna. Jag vet att jag kan bli dömd för misshandel och/eller att den andra blir illa skadad fysiskt.
    Eller att du blir skadad fysiskt, har du övervägt det? Är du beredd på att personen kan dö till följd av din "max nån smäll"?
    Vill bara påpeka att jag inte använder "övervåld", hamnar jag i en situation jag känner mig provocerad så ger jag max nån smäll. Skulle aldrig banka skiten ur nån.
    Vad är poängen? Är det för att det ska kännas lite bättre, att du får känna att du har kontroll över läget?

Varför inte bara gå därifrån?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Rakad Apa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 09:11:59 följande:
    Eller att du blir skadad fysiskt, har du övervägt det? Är du beredd på att personen kan dö till följd av din "max nån smäll"?
    Vill bara påpeka att jag inte använder "övervåld", hamnar jag i en situation jag känner mig provocerad så ger jag max nån smäll. Skulle aldrig banka skiten ur nån.
    Vad är poängen? Är det för att det ska kännas lite bättre, att du får känna att du har kontroll över läget?

Varför inte bara gå därifrån?
    Chansen att nån  dör av en smäll är minimal. Det är ju lika troligt som att en olycka kan ske när jag kör bil och att nån dör, ska jag sluta köra bil för det? Men visst, det KAN ske men sker det så sker det.

Varför ska jag få min kväll förstörd och gå hem bara för att nån köttskalle ska dryga sig?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 14:31:30 följande:
    Chansen att nån  dör av en smäll är minimal. Det är ju lika troligt som att en olycka kan ske när jag kör bil och att nån dör, ska jag sluta köra bil för det? Men visst, det KAN ske men sker det så sker det.
    Skillnaden i det fallet är att du ger dig in för att skada (om än inte döda), det är en skillnad både juridiskt och moraliskt.

En bättre jämförelse vore om du gav dig ut på vägarna med avsikt att skada men inte döda.
    Varför ska jag få min kväll förstörd och gå hem bara för att nån köttskalle ska dryga sig?
    Vem har sagt att du ska gå hem? Dessutom så lär din kväll bli förstörd ändå, i bästa fall blir du utslängd i värsta fall spenderar du natten i häktet.

Men det finns ett annat problem med ditt resonemang, som Geene redan har varit inne på. Varför kan jag inte bara slå till dig för att du kallar mig idiot när jag råkar stöta till dig sådär på fyllan? Vad är skillnaden mellan det och att kalla någon du känner för hora? Jag kanske tar lika illa upp av att bli kallad idiot och alltså är det helt ok att slå till dig?
  • Rakad Apa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 15:15:14 följande:
    Skillnaden i det fallet är att du ger dig in för att skada (om än inte döda), det är en skillnad både juridiskt och moraliskt.

En bättre jämförelse vore om du gav dig ut på vägarna med avsikt att skada men inte döda.
    Vem har sagt att du ska gå hem? Dessutom så lär din kväll bli förstörd ändå, i bästa fall blir du utslängd i värsta fall spenderar du natten i häktet.

Men det finns ett annat problem med ditt resonemang, som Geene redan har varit inne på. Varför kan jag inte bara slå till dig för att du kallar mig idiot när jag råkar stöta till dig sådär på fyllan? Vad är skillnaden mellan det och att kalla någon du känner för hora? Jag kanske tar lika illa upp av att bli kallad idiot och alltså är det helt ok att slå till dig?
    Ja, kallar jag dig för nånting som du tar illa vid dig av (t ex idiot) upprepade gånger trots att du säger ifrån så tycker jag att det är helt okej för dig att slå till mig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 16:25:55 följande:
    Ja, kallar jag dig för nånting som du tar illa vid dig av (t ex idiot) upprepade gånger trots att du säger ifrån så tycker jag att det är helt okej för dig att slå till mig.
    Varför ska det vara upprepade gånger? Jag kanske blir ordentligt stött och förbannad redan första gången du säger det. Lika mycket som du blir först efter upprepade gånger.
  • Rakad Apa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 16:27:41 följande:
    Varför ska det vara upprepade gånger? Jag kanske blir ordentligt stött och förbannad redan första gången du säger det. Lika mycket som du blir först efter upprepade gånger.

varför inte?
  • Rakad Apa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 16:27:41 följande:
    För att jag tycker att man bör varna den personen som håller på att jävlas istället för att klippa till han direkt. Är det så jävla svårt att förstå?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 16:43:40 följande:
      varför inte?
    Om du anser att det ska vara upprepade gånger så måste du väl ändå ha någon anledning till varför du tycker så?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 16:45:36 följande:
    För att jag tycker att man bör varna den personen som håller på att jävlas istället för att klippa till han direkt. Är det så jävla svårt att förstå?
    Varning alltså. Är det då ok att bruka våld om man blir provocerad av någons yttre attribut eller beteende så länge man varnar innan?

Du får gärna avstå från att svära också, det får dig bara att se dum ut och det hjälper inte ditt argument.
  • Rakad Apa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 16:48:37 följande:
    Varning alltså. Är det då ok att bruka våld om man blir provocerad av någons yttre attribut eller beteende så länge man varnar innan?

Du får gärna avstå från att svära också, det får dig bara att se dum ut och det hjälper inte ditt argument.
    Japp, det är okej. Folk ska inte få se ut hur dom vill eller betée sig hur dom vill, då förtjänar dom stryk. Helst ska man sparka på dom när dom ligger ned oxå.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 17:07:01 följande:
    Japp, det är okej. Folk ska inte få se ut hur dom vill eller betée sig hur dom vill, då förtjänar dom stryk. Helst ska man sparka på dom när dom ligger ned oxå.
    Tog argumenten slut?

Men om du vill forsätta att diskutera utan att fjanta så var inte det svar på min fråga som var avsedd att illustrera att skillnaden är inte så stor som man kan tro även om det finns en avgörande skillnad nämligen att det i det ena fallet är en aktiv handling.
  • Rakad Apa
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-05 17:09:23 följande:
    Tog argumenten slut?

Men om du vill forsätta att diskutera utan att fjanta så var inte det svar på min fråga som var avsedd att illustrera att skillnaden är inte så stor som man kan tro även om det finns en avgörande skillnad nämligen att det i det ena fallet är en aktiv handling.
    Nej argumenten tog inte slut, men jag börjar bara ledsna på .

Den aktiva handlingen gör ju skillnaden enorm.
  • Rakad Apa
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 17:20:16 följande:
    Nej argumenten tog inte slut, men jag börjar bara ledsna på .

Ledsna på diskutionen skulle det stå.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 17:20:16 följande:
    Ja, det var också min poäng, jag tänkte att du skulle bita på den så att diskussionen kom igång i den riktningen jag ville. Glad

Men för allas trevnad tror jag att det är bäst att vi avslutar diskussionen innan det urartar, i varje fall för tillfället.
  • nur
    Rakad Apa skrev 2010-07-05 17:07:01 följande:
    Oh mamma mia! hoppas att du skämtar!?
  • Missisbit

Det här är ett riktigt bra ämne att diskutera! Tack TS!

Alltid bättre att ta sitt förnuft till fånga och försöka behålla lugnet än att
    tappa kontrollen och slå någon, för våld föder våld...
    Själv har jag kort stubin när någon ger sig på barn,gamla och djur, fysisk
    eller verbalt ,och då står inte jag bara där och tittar på utan ingriper direkt.

När jag var i högstadiet slogs jag med några killar ett tag för de försökte tafsa
    på mig och några andra tjejer på skolan.
    Jag fick stryk men jag gav ännu mer tillbaka så det tog inte så lång tid innan de
    slutade hålla på så där mot mig.. Men varje gång jag såg att de gav sig på någon
    tjej så gick jag raka vägen dit och började slåss. Jag kommer ihåg att jag kände så
    mycket ilska och det är inte ett hälsosamt tillstånd  för ilskan tär på en ordentligt och får
    en att bete sig våldsamt. Jag kan inte säga att jag ångrat mig för annars hade de ju
    aldrig slutat men jag önskar att man kunde löst det på något annat sätt.

Idag tänker jag annorlunda och undviker slagsmål, jag har inte slagits med någon sedan
    högstadiet.. Jag har temperament men jag har lyckats tämja det och måste ständigt fortsätta göra
    det för jag har lärt mig att det är bättre att andas, tänka, försöka behålla lugnet än att inte tänka
    alls utan bara slå till så fort man blir provocerad.

• MoneyMonkey

Jag tycker inte det är ok att bruka våld så länge någon inte gjort det mot en först, men det kan vara väldigt svårt att stå emot "suget" att slå till personen. T.ex om man har nån personlighetsstörning som gör en aggressiv eller har svårt att kontrollera impulser (borderline t.ex), det syns ju inte utanpå heller och kan vara väldigt lätt att dölja.

• Hercule

Nej, jag tycker inte att det är ok. Därmed inte sagt att jag aldrig någonsin skulle reagera på det sättet, men jag hoppas att min verbala förmåga räcker till för att besvara den typen av attacker.

Jag vet inte om det räknas, men ett undantag skulle kunna vara om någon verkligen har skadat mig eller någon jag älskar fysiskt och sedan utnyttjar detta faktum för en verbal attack, då kan jag tänka mig att en fysisk motattack känns motiverad. 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
Svar på tråden Provokation och våld