Provokation och våld
Det här är en fortsättningstråd på den här tråden där frågan om (verbala) provokationer och våld uppkom. Så jag tänkte att vi skulle diskutera det här utifrån följande frågor:
1. Är det ok att bruka våld (någon form, förklara gärna, se fråga 2) mot någon som är "spydig och elak" eller som är "extremt otrevlig och vägrar ger sig"? Du får gärna dra den verbala provokationen hur långt du vill för att framföra din poäng, alltså om läget förändras om personen ger sig på barn, familj eller om de hånar någon egenskap du eller någon annan har (religion, handikapp, hudfärg och så vidare).
2. Vilket, om något, våld kan vara försvarligt i en sådan situation (värsta tänkbara provokation, fortfarande verbal dock)? Exempel: Är det ok att knocka någon om den säger att du är ful? Ok att ge en örfil för att någon kallar dig jävla idiot?
Jag ser gärna att tråden inte urartar i pajkastning (som inte är detsamma som kritik!) och att man motiverar sina ställningstaganden så gott man kan. Kritik mot andras positioner är också välkommen. Jag kommer att skriva något om min egen position lite senare ikväll.
Så nu är det bara att börja diskutera.