Vad är fel? Är det något fel? Bör vi vara oroliga?
Min son äter Babysemp 1 och har så gjort sedan födseln (är snart 6 veckor). Han får Sempers magdroppar i "frukostflaskan" och magen har funkat fint sedan vi började med det, i regel bajsar han 3-5 ggr/dag och jag har fått höra att avföringen ser ut som hos ett bröstbarn - dvs allt frid och fröjd. Men sedan en vecka ungefär har det strulat lite och det har blivit färre bajsblöjor vissa dagar - och idag ingen alls än så länge. Vi har testat att byta ut 1-2 mål om dagen till Babysemp Bifidus som man kan köpa på Apoteket (med lactulos i) och har dessutom fortsatt med magdropparna. Det verkade fungera rätt bra, men igår blev det bara en bajsblöja och idag ingen alls som sagt. Han verkar inte ha särskilt ont eller må dåligt, men ligger och trycker på med jämna mellanrum utan resultat. Jag tror inte att han är förstoppad eftersom när det väl kommer bajs så är det löst, han har bara varit hård i magen ett par gånger i sitt liv och det var innan vi började med dropparna.
Vad är fel? Är det ens något fel? Måste ersättningsbarn verkligen bajsa varje dag (som jag har läst)? Eller är det OK så länge som de inte verkar medtagna eller ha ont på något vis? Känns ju inte som att jag ska ge messmör eller rapsolja för att försöka mjuka upp bajs som redan är löst, så vad kan jag i så fall göra? Har testat massage men det händer inget. Kan det bero på att vi ökat mängden mat de senaste veckorna? Att det tar lite tid för hans lilla mage att ställa om? Fast då borde det kanske inte ha tagit en vecka från det att vi ökade tills det att magen började krångla? Eller kan omställningar och mycket runtomkring ställa till det på något vis? Vi håller nämligen på att flytta och har varit både lite här och där de senaste veckorna = många nya intryck.
Bör vi oroa oss efter bara en "bajsfri" dag?