• Pumpkin

Vad är fel? Är det något fel? Bör vi vara oroliga?

Min son äter Babysemp 1 och har så gjort sedan födseln (är snart 6 veckor). Han får Sempers magdroppar i "frukostflaskan" och magen har funkat fint sedan vi började med det, i regel bajsar han 3-5 ggr/dag och jag har fått höra att avföringen ser ut som hos ett bröstbarn - dvs allt frid och fröjd. Men sedan en vecka ungefär har det strulat lite och det har blivit färre bajsblöjor vissa dagar - och idag ingen alls än så länge. Vi har testat att byta ut 1-2 mål om dagen till Babysemp Bifidus som man kan köpa på Apoteket (med lactulos i) och har dessutom fortsatt med magdropparna. Det verkade fungera rätt bra, men igår blev det bara en bajsblöja och idag ingen alls som sagt. Han verkar inte ha särskilt ont eller må dåligt, men ligger och trycker på med jämna mellanrum utan resultat. Jag tror inte att han är förstoppad eftersom när det väl kommer bajs så är det löst, han har bara varit hård i magen ett par gånger i sitt liv och det var innan vi började med dropparna.

Vad är fel? Är det ens något fel? Måste ersättningsbarn verkligen bajsa varje dag (som jag har läst)? Eller är det OK så länge som de inte verkar medtagna eller ha ont på något vis? Känns ju inte som att jag ska ge messmör eller rapsolja för att försöka mjuka upp bajs som redan är löst, så vad kan jag i så fall göra? Har testat massage men det händer inget. Kan det bero på att vi ökat mängden mat de senaste veckorna? Att det tar lite tid för hans lilla mage att ställa om? Fast då borde det kanske inte ha tagit en vecka från det att vi ökade tills det att magen började krångla? Eller kan omställningar och mycket runtomkring ställa till det på något vis? Vi håller nämligen på att flytta och har varit både lite här och där de senaste veckorna = många nya intryck.

Bör vi oroa oss efter bara en "bajsfri" dag?

• Svar på tråden Vad är fel? Är det något fel? Bör vi vara oroliga?
  • Jenny26

Vår dotter fick endast ersättning sedan hon föddes och hon bajsade inte varje dag. Ibland kunde det gå 2 dagar emellan utan att det kom något.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Stinis Olsson

Det behöver inte vara någon fara, du får se till hans allmäntillstånd och fortsätta med droppar och massage.
    Min dotter åt ersättning sen hon var två veckor och bajsade var andra till tredje dag. Jag var skitorolig för det i början men efter ett tag accepterade jag att det var så hon fungerade. Hon var dock alltid hård i magen och man fick hjälpa till att sätta henne på huk i "bajsposition". Först kom det en hård klump och sen löst... Nu vid sju månader (fast mat) så har hon börjat bajsa två-tre ggr per dag. Känns bra...

Whatever you do- Don't panic! lillanochlivet.blogspot.com/
  • Jenny26

Ett tips jag fick på barnsjukhuset var att ta en "bomullspadd" och doppa den i varmt vatten och "trycka" lite lätt mot öppningen, det har fungerat ganska så bra här hemma.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • denlillablå

Prata med bvc om ersättningssort. Kanske ska ni byta? Vi bytte till annan variant eftersom tjejen blev väldigt förstoppad och den nya fungerade mycket bättre. Men som sagt, kolla med bvc innan ni börjar mixtra med olika ersättningar!

• Skogsflickan

Min son har fått ersättning sedan födseln och det varierar fortfarande hur ofta han bajsar. Ibland är det 4ggr per dag och ibland en gång varannan dag. Så länge han inte verkar ha ont så är det ok

• Pumpkin
    Skogsflickan skrev 2010-06-30 22:45:04 följande:
    Min son har fått ersättning sedan födseln och det varierar fortfarande hur ofta han bajsar. Ibland är det 4ggr per dag och ibland en gång varannan dag. Så länge han inte verkar ha ont så är det ok
    Hur gammal är din son nu?

Större delen av dagarna verkar han rätt tillfreds - sover bra, äter bra och ligger gärna i babygymmet och filosoferar en stund. Men sen ibland ser man på honom att han kämpar och har lite ont.
  • denlillablå
    Pumpkin skrev 2010-06-30 22:07:26 följande:
    Ja, den tanken har slagit mig också. Å andra sidan så har ju den här ersättningen funkat finfint i fem veckor, så det verkar så konstigt att det skulle bero på den helt plötsligt?
    Vi märkte inte nån jätteskillnad förrän efter ett par-tre veckor. Då helt plötsligt blev hon jätteförstoppad. Men nu var min dotter också mycket äldre när vi började med ersättning. Helammades fram tills att hon var 4 månader och sedan delamning tills hon helt gjorde slut med mina bröst.
    Men som sagt, prata med bvc. Både om ersättning och vad som är "normalt bajsande" för en bebis som käkar ersättning. Jag vet bara att barn som helammas lika gärna kan bajsa 10 ggr om dagen som en gång i veckan. Vad som gäller för barn som får ersättning har jag ingen aning om tyvärr.
    Lycka till!
  • Skogsflickan
    Pumpkin skrev 2010-07-01 12:24:30 följande:
    Hur gammal är din son nu?

Större delen av dagarna verkar han rätt tillfreds - sover bra, äter bra och ligger gärna i babygymmet och filosoferar en stund. Men sen ibland ser man på honom att han kämpar och har lite ont.
    Min son är 3 månader (född 19 mars), Min ser också väldigt nöjd ut och glad hela dagarna fast han inte bajsar varje dag. Märker även här att han pressar o krystar ibland men det kommer bara höga pruttar som han skrattar åt. Verkar inte ha ont i magen efter det eller liknande utan han slappnar av när han pruttat och jag lovar det låter ibland som ett gasverk =)

Nångång har jag gett en tsk messmör i flaskan och det har kommit lite lite bajs men inte mkt.

Tänkte nu i värmen så kan det bero på att kroppen tar upp vätskan för att kompensera det de svettas och då fylls det inte på så mkt i tarmarna (min egen teori)
Svar på tråden Vad är fel? Är det något fel? Bör vi vara oroliga?