• Modig

En bonusmamma berättar.

Jag här läst en hel del här på familjeliv.
    Det finns många trådar i ämnet bonusfamiljer.
    Tyvärr är dom inte allt för positiva till naturen, och bonusföräldrarna får ofta sig både en och två kängor.
    Är det något jag fått bekräftat så är det att en bonusförälder aldrig kan göra rätt.
    Därför vill jag berätta min historia, och kanske kanske få någon biomamma att förstå att jag är inte djävulens avkomma bara för att jag fått en ny roll i livet.

För 1,5 år sen träffade jag mitt livs kärlek.
    Att jag inte har barn och han två sen innan var inget som jag då såg som ett problem.
    Jag har alltid tyckt om barn och dom mig.
    Men självklart är det inte så enkelt i praktiken som i teorin.
    T.ex hade jag inte en aning om hur påfrestande det kan bli med en biomamma som ägnar sitt liv åt att förstöra biopappans liv.
    Ska jag vara helt ärlig trodde jag faktiskt inte att det fanns människor som engagerade sig så hårt i att förstöra för andra.

Nåväl, vi byggde upp vår relation och efter ett halvår tyckte vi att det var dags för mig att träffa barnen.
    Det blev fullträff direkt.
    Dom diggade mig och jag dom.
    Då var jag mer en lektant än något annat.
    Så ännu ett halvår senare bestämde vi oss för att flytta ihop...
    Och här började såklart rollerna att skifta.
    Jag var inte längre på besök, jag var en vuxen som ingick i familjen.

Jag har aldrig varit, är inte, och kommer aldrig bli barnens mamma.
    Det är ingen roll jag aspirerar på.
    Barnen har redan en mamma och det är henne dom älskar.
    MEN!
    Dom tycker om mig, och jag dom och i vårt gemensamma hem är det vi alla tillsammans som bestämmer hur det ska vara.
    Något som biomamman har svårt att acceptera, för enligt henne har jag inget med hennes barn att göra.
    Där har vi i sig ett stort problem.
    Barn med dåligt samvete för sina känslor mår inte bra, men det vill inte biomamman se.

I början hade nog sambon en dröm om att vi skulle bli den perfekta kärnfamiljen, men det insåg han att det inte funkar så.
    Just för att jag inte är mamma.
    Vi hade många och långa diskussioner om hur vi skulle bygga upp familjen på bästa sätt. 
    Vägen har varit knaglig och än är vi inte i mål, men det blir lättare och lättare för var vecka som går. 

Som jag skrev innan så är det vi som familj som bestämmer hur vi vill ha det. 
    Allt från husregler till enad front gentemot mamman. 
    Däremot har vi insett att vissa delar med barnen måste sambon ta.
    Tex är det alltid han som väcker skruttarna på morgonen.
    Det är deras pappa dom vill ha då, och det ska dom få.
    Det är även han som tar dom stora uppfostringskonflikterna, även om vi satt reglerna tillsammans.
    Men det mesta delar vi på.
    Ibland hämtar jag på dagis, ibland han, ibland tillsammans.
    Ibland är det jag som nattar, ibland är det han.
    Mina konflikter får jag ta, och vi har som en regel i huset att man alltid blir sams och avslutar med en kram.

Ibland är det jobbigt att vara bonusmamma, det kommer jag inte att sticka under stol med.
    Det är mycket man ska anpassa sig till, och även om jag är vuxen så är jag bara människa.
    Det är ibland svårt när barnen har en "anti" period gentemot mig, för det händer.
    Det är inga långa perioder men det är svårt att ta att bli ratad av ett barn som man tagit till sig. Jag känner mig dessutom väldigt ouppskattad i dessa stunder, som att allt jag gör för dessa barn inte spelar någon roll.
    Men jag vet att det är mina mänskliga känslor som spelar spratt, och jag vet också att barn är barn och barn är nyckfulla.
    Men det ÄR jobbigt.
    Jag kommer aldrig att ha samma tålamod med mina bonusbarn som jag kommer att ha med eventuella egna barn.
    Jag kommer inte att ha samma koppling till mina bonusskruttar.
    Och det är samma omvänt.
    Dom kommer aldrig att ty sig till mig som till sina bioföräldrar.
    Dom kommer aldrig att älska mig på samma sätt.
    Det har tagit tid att acceptera den känslan.
    Som t.ex att dom tre ligger och myser i sängen en lördag morgon, men jag är inte riktigt med.
    Det är så det är nu, kanske det förändras, kanske inte, men hur som är det upp till mig att acceptera den känslan och jobba med den, och aldrig att jag klandrar barnen för det.

Kontentan är ändå att vi fyra lever som en lycklig familj med våra ups and downs.
    Vi har våra rutiner och regler som funkar för oss, och vi lär oss allt mer om vår konstellation vad tiden går.
    Relationen med barnen är inte alltid lätt, men det blir alltid bra i slutändan om alla bara vill... och det vill vi.

Däremot är det svårare med Biomamman.
    Att hon vägrar acceptera mig som en del av hennes barns liv är inte sunt för barnen.
    Hon får hata mig bäst hon vill, det är självklart trist att vi inte kan ha en vuxen relation, men jag gråter inte över det.
    Det jag däremot kan gråta över är hur hon får barnen att må dåligt.
    Att dom inte vågar prata om mig eller deras pappa med henne ger dom dåligt samvete över sina känslor och sin glädje.
    Något ett barn aldrig ska behöva ha.
    Hon ger löften till barnen i deras pappas namn, när hon vet att han inte kan leverera på löftet. Det gör att han får stå som svikare, vilket hon inte är sen att påpeka.
    Hon skickar med smutsiga kläder i dagisväskorna, varför förstår jag inte.
    Hon tar varje tillfälle i akt att förklara för pappan vilken urusel människa och far han är.
    och så kan jag fortsätta i evigheters evigheter, för hennes dumheter tar aldrig slut.
    Hon kommer dock aldrig att kunna splittra oss som familj, för vi är sammansvetsade av kärlek. Det hon gör är att skada sina barn på ett känslomässigt plan.

Så jag måste fråga alla er biomammor därute.
    Är det inte bättre att barnen lever i en kärleksfull miljö där respket är kodordet?
    Är det inte det vi alla vill att våra barn ska få?
    Är inte det bättre än att barnen ska få betala priset för dom vuxnas egoism?
    För du kanske tror att det är exet du straffar, men det är i själva verket barnen som lider.
    Barnen som du säger dig älska mer än livet självt.

Fundera på det.

• Svar på tråden En bonusmamma berättar.
  • Modig
    thelise mamma skrev 2010-07-01 13:49:59 följande:
    Ja det verkar som att vi är "svarta fåret" i allt. Man kan ALDRIG hjälpa vem man faller för. Å vill "kärringarna" va sura å bittra får dom va de, dom blir inte ett dugg lyckligare för det, och vi har kört stenhårt me att va låtsas inte om henne, då har de plötsligt vänt å nu är hon solstråle mot mej,ända sen hon fick veta att vi skulle ha barn ihop, då va de precis som att hon helty enkelt fick fatta att vårat förhållande inte bara va nått "tillfälligt". Nu är hon trevligare mot mej än mot min sambo till o me. Men jag förlåter henne aldrig för de hon gjort. Dragit in socialen,familjerätter å advokater. Enbart för att förstöra! Å försöka ta barnen från sin far. Idioti! Men de  man ska göra är att ALDRIG ge upp å låta henne få som hon vill. Dem tröttnar efter ett tag. Kämpa för Kärleken!! Det är de värt! :) Kram till er underbara folk som skriver så vettiga saker!
    För kärleken behöver vi inte kämpa mer än andra.
    Det är för barnen vi får kämpa lite extra, men det ska nog bli bra i slutändan.
    Vi har börjat köra hårt mot hårt nu så får vi se hur det går.
    Jag kommer oxå att ha svårt att förlåta henne, även om hon ändrar sig, och jag vet att sambon känner likadant.
    Kram till dig :)
  • Modig
    TessaS skrev 2010-07-02 10:43:49 följande:
    Förutom att min mans ex inte alls är något monster utan vi kommer kommer ganska bra överrens så känner jag igen mig i dina tankar
    (föga förvånande, vi brukar vara rörande överrens i "styv-trådar"... )

Tack o lov är inte hysterin gällande styvmammor lika galen irl som den är här... Eller jag har i alla fall aldrig märkt av det.
    När jag på jobbet beklagar mig över tonårsfasonerna hemma och att jag helst vill skicka dom till Sibirien på arbetsläger, så nickar tonårsföräldrarna förstående och vi delar med oss av "roliga" tonårsincidenter.
    Gör jag det här så blir jag av med huvudet, ty jag är en ond ond människa som borde bli piskad på ett torg...
    Haha ja, jag har allt sett att du skriver väldigt vettiga saker! :)
    Kanske ska starta en tråd för inbördes beundran?
    Nåväl :)

Jag har väl kännt av lite, men jag kan gissa att det är människor som känner biomamman.
    Sen har jag väl fått lite pikar från en del vänner om att jag inte borde vara så engagerad eftersom jag inte är mamma och inte har några rättigheter.. Det har jag faktiskt blivit ledsen över.. att mina vänner kan ha den inställningen.. men dom flesta backar mig :)
    På jobbet har jag oxå klarat mig, här är tom fler som upplever exakt samma sak som jag.. så så ovanligt är det då inte.
    Tettan skrev 2010-07-02 10:49:21 följande:
    Jag har varit i TS:s situation och vet precis hur svårt det kan vara när man älskar barnen men inte riktigt "får". Numera lever jag med en annan man och vi har tre gemensamma barn.

Jag håller helt med ovanstående. En bonusmamma som du är väl vad ALLA (barn, sambo, biomamma) borde önska sig
    Tack sötaste du!!!
  • lillasötarara

Du beskriver precis hur det är för en bonusmamma i en styvfamlij, dock alla har inte en "dålig" biomamma, men kontentan är densamma. Så har jag det. upps and downs.

• LyckligtSlut

Vilket märkligt beteende av kvinnan. Varför skicka med smutsiga kläder och bli arg på barnen om de pratar om dig? Finns det verkligen inget sätt att få henne att förstå att det går ut över hennes barn? Såklart har ni tänkt på det förr, men låter som saker som borde vara uppenbara för henne att påverkar barnen mest.

Tråkigt. Hoppas det löser sig med tiden...

PMS året runt :(
  • Modig
    LyckligtSlut skrev 2010-07-02 14:09:12 följande:
    Vilket märkligt beteende av kvinnan. Varför skicka med smutsiga kläder och bli arg på barnen om de pratar om dig? Finns det verkligen inget sätt att få henne att förstå att det går ut över hennes barn? Såklart har ni tänkt på det förr, men låter som saker som borde vara uppenbara för henne att påverkar barnen mest.

Tråkigt. Hoppas det löser sig med tiden...
    Nej det finns inga sätt att nå fram till henne.
    Enligt henne är det HENNES barn och allt vi gör skadar.
    Hon är den enda som vet vad hennes barn mår bra av och hon kan aldrig göra fel.
    Det går inte att prata med henne. Sambon har försökt i hur många år som helst.

om 15 år blir yngsta myndig.. det kanske blir lättare då? ;)
  • Thelisesmamma
    Modig skrev 2010-07-02 10:50:02 följande:
    För kärleken behöver vi inte kämpa mer än andra.
    Det är för barnen vi får kämpa lite extra, men det ska nog bli bra i slutändan.
    Vi har börjat köra hårt mot hårt nu så får vi se hur det går.
    Jag kommer oxå att ha svårt att förlåta henne, även om hon ändrar sig, och jag vet att sambon känner likadant.
    Kram till dig :)
    Du missförstår mej nog tror jag. Jag menade att klart man har fått kämpa för kärleken,med tanke på att hon försökt förstöra å "skrämma" iväg mej å varit sur för att han varit lycklig, så har vi kämpat emot det tillsammans, vilket man aldrig hade gjort om man inte tyckte kärleken va värd de! Då hade man ju bara gett upp liksom å tyckt att man kunde hitta bättre me tanke på att de inte direkt va livskvalité å ha de så den tiden. Men jag kämpade för kärlekens skull, visste ju att han va den rätta,och de va han jag va meningen att dela livet me så då tar man sig igenom de me hjälp av kärleken :) hoppas du förstår mej bättre nu. Om 8 år blir hans yngsta myndig så då blir de highlife!:D

kram kram
  • LilyRose

Känner igen mig i det du skriver. Har nyligen själv blivit bonusmamma..och det är inte alltid så enkelt. Jag tycker väldigt mycket om mina bonusar  (har två stycken) och de gillar mig också, med den biten har det gått väldigt enkelt. Jag har ännu inte upplevt det som att jag blivit ratad men ett visst utanförskap har jag känt...som t.ex. när de tre ligger och myser i sängen varje morgon innan vi ska gå upp...min sambo bjuder in mig också till dessa mysstunder men ändå kan man känna utanförskapet.
    Det blir en del diskussioner ibland när man blir irriterade på varandra när det gäller barnen och hushållet...men oftast beror dessa diskussioner på att vi har olika erfarenheter med oss.... För mig är det t.ex. självklart att man delar på allt när det gäller barn, hushåll m.m. Men för min sambo har det inte varit lika självklart tidigare då han fick sköta allt när han levde tillsammans med sitt ex. Han fick ta hand om barn och hushåll så hon kunde få roa sig med sina vänner. Så det är väl sådana saker som kan ställa till det, att man har olika erfarenheter som kan leda till missförstånd. Vi anser dock båda att man ska dela på allt och min sambo är tacksam för att vi är ett team som hjälps åt med allt.
    Vi har alla förutsättningar för att få ett bra familjeliv...men tyvärr så har vi också en biomamma med ett knepigt beteende. Det känns som hon lever för att jävlas med oss (svårt att förstå hur hon kan lägga så mycket tid och energi på det...tycker att hon istället ska lägga den tiden och energin på barnen och på sin nya relation)...hon bråkar om pengar och saker...till saken hör att hon fick allt...alla möbler osv...hon tog även alla barnens leksaker (som de enligt avtalet skulle dela lika) och min sambo fick bara med sig två saker som fanns i ett förråd...och dessa två saker ska hon nu ha...Igår skickade hon t.ex ett sms där hon skrev att hon inte tänkte ta emot barnen idag (hennes vecka nu med barnen) om hon inte fick dessa två saker!! Saker verkar vara viktigare för henne än barnen! Idag trängde hon sig in vårt hus för andra gången....och min sambo fick bära ut henne...sen stod hon utanför och bankade och betedde sig som en tok...då ringde vi polisen...dock så är inte hemfridsbrott så högt prioriterat så när de väl kom hade hon åkt...men vi fick i alla fall gjort en anmälan så vi får väl se om det förändrar situationen. Obehagligt när någon tränger sig in så och ställer till sånt liv! Tär mycket på en! Vi är i alla fall glada att barnen inte var med, då min sambo lämnat dom hos sin mormor...då biomamman inte verkade vilja ta emot dom..
    Vi försöker så gott det går att hålla barnen utanför denna soppa men det är svårt när inte biomamman försöker med samma sak...utan istället använder dem som vapen...som sina budbärare. Det leder bara till att de blir förvirrade och ledsna.
    Vi gör allt för att ge dem ett tryggt och lugnt hem att växa upp i och vi delar på det ansvaret jag och min sambo. När det blir jobbigt med hans ex så försöker vi finna styrka och tröst i vår kärlek, Vi försöker se hela den situationen med hans ex som vårt gemensamma problem (även om jag håller mig undan när hon stormar in i vårt hem) då blir det lite lättare att hantera det. Det blir ju jobbigare för oss om han t,ex känner att han inte kan diskutera det med mig för att han inte vill belasta mig med det problemet...eller om jag känner att jag inte kan prata om det just för att det är hans problem. Ser vi det som vårt gemensamma problem (för det påverkar ju mig också i allra högsta grad) så får vi i alla fall möjlighet att prata ut om det och ventilera våra tankar och känslor kring det hela vilket är väldigt viktigt...annars tär det ännu mer på en.

Är väldigt skönt att läsa att andra har varit med om liknande situation...det är inte helt lätt att bli bonusförälder...svårt att veta om man gör rätt eller fel...men man får lyssna på sitt sunda förnuft...det är bra också om man har en bra och öppen kommunikation med sin sambo så går det nog lättare...sen måste man ha ett väldigt stort tålamod och förståelse för att det kan ta tid att skapa den familj man har som mål att bli. När det gäller knepiga biomammor så är nog det bästa att bara ignorera det taskiga beteendet så tröttnar de förhoppningsvis snart. Vi har t.ex. slutat svara på elaka sms som hon skickar...tidigare var det svårare att inte svara på dessa sms då man lät känslorna styra och gärna ville försvara sig...Men nu har vi kommit till den punkten där hennes elakheter inte biter på oss längre och vi totalignorerar istället. När hon terroriserar oss genom att ständigt ringa stänger vi av telefonen eller sätter den på ljudlös några timmar innan vi sätter på den igen. Så ignorera deras hemska beteende och låt inte det förstöra för er, det är ju det dem vill.

• Modig
    LilyRose skrev 2010-07-05 12:28:16 följande:

Känner igen mig i det du skriver. Har nyligen själv blivit bonusmamma..och det är inte alltid så enkelt. Jag tycker väldigt mycket om mina bonusar  (har två stycken) och de gillar mig också, med den biten har det gått väldigt enkelt. Jag har ännu inte upplevt det som att jag blivit ratad men ett visst utanförskap har jag känt...som t.ex. när de tre ligger och myser i sängen varje morgon innan vi ska gå upp...min sambo bjuder in mig också till dessa mysstunder men ändå kan man känna utanförskapet.
    Det blir en del diskussioner ibland när man blir irriterade på varandra när det gäller barnen och hushållet...men oftast beror dessa diskussioner på att vi har olika erfarenheter med oss.... För mig är det t.ex. självklart att man delar på allt när det gäller barn, hushåll m.m. Men för min sambo har det inte varit lika självklart tidigare då han fick sköta allt när han levde tillsammans med sitt ex. Han fick ta hand om barn och hushåll så hon kunde få roa sig med sina vänner. Så det är väl sådana saker som kan ställa till det, att man har olika erfarenheter som kan leda till missförstånd. Vi anser dock båda att man ska dela på allt och min sambo är tacksam för att vi är ett team som hjälps åt med allt.
    Vi har alla förutsättningar för att få ett bra familjeliv...men tyvärr så har vi också en biomamma med ett knepigt beteende. Det känns som hon lever för att jävlas med oss (svårt att förstå hur hon kan lägga så mycket tid och energi på det...tycker att hon istället ska lägga den tiden och energin på barnen och på sin nya relation)...hon bråkar om pengar och saker...till saken hör att hon fick allt...alla möbler osv...hon tog även alla barnens leksaker (som de enligt avtalet skulle dela lika) och min sambo fick bara med sig två saker som fanns i ett förråd...och dessa två saker ska hon nu ha...Igår skickade hon t.ex ett sms där hon skrev att hon inte tänkte ta emot barnen idag (hennes vecka nu med barnen) om hon inte fick dessa två saker!! Saker verkar vara viktigare för henne än barnen! Idag trängde hon sig in vårt hus för andra gången....och min sambo fick bära ut henne...sen stod hon utanför och bankade och betedde sig som en tok...då ringde vi polisen...dock så är inte hemfridsbrott så högt prioriterat så när de väl kom hade hon åkt...men vi fick i alla fall gjort en anmälan så vi får väl se om det förändrar situationen. Obehagligt när någon tränger sig in så och ställer till sånt liv! Tär mycket på en! Vi är i alla fall glada att barnen inte var med, då min sambo lämnat dom hos sin mormor...då biomamman inte verkade vilja ta emot dom..
    Vi försöker så gott det går att hålla barnen utanför denna soppa men det är svårt när inte biomamman försöker med samma sak...utan istället använder dem som vapen...som sina budbärare. Det leder bara till att de blir förvirrade och ledsna.
    Vi gör allt för att ge dem ett tryggt och lugnt hem att växa upp i och vi delar på det ansvaret jag och min sambo. När det blir jobbigt med hans ex så försöker vi finna styrka och tröst i vår kärlek, Vi försöker se hela den situationen med hans ex som vårt gemensamma problem (även om jag håller mig undan när hon stormar in i vårt hem) då blir det lite lättare att hantera det. Det blir ju jobbigare för oss om han t,ex känner att han inte kan diskutera det med mig för att han inte vill belasta mig med det problemet...eller om jag känner att jag inte kan prata om det just för att det är hans problem. Ser vi det som vårt gemensamma problem (för det påverkar ju mig också i allra högsta grad) så får vi i alla fall möjlighet att prata ut om det och ventilera våra tankar och känslor kring det hela vilket är väldigt viktigt...annars tär det ännu mer på en.

Är väldigt skönt att läsa att andra har varit med om liknande situation...det är inte helt lätt att bli bonusförälder...svårt att veta om man gör rätt eller fel...men man får lyssna på sitt sunda förnuft...det är bra också om man har en bra och öppen kommunikation med sin sambo så går det nog lättare...sen måste man ha ett väldigt stort tålamod och förståelse för att det kan ta tid att skapa den familj man har som mål att bli. När det gäller knepiga biomammor så är nog det bästa att bara ignorera det taskiga beteendet så tröttnar de förhoppningsvis snart. Vi har t.ex. slutat svara på elaka sms som hon skickar...tidigare var det svårare att inte svara på dessa sms då man lät känslorna styra och gärna ville försvara sig...Men nu har vi kommit till den punkten där hennes elakheter inte biter på oss längre och vi totalignorerar istället. När hon terroriserar oss genom att ständigt ringa stänger vi av telefonen eller sätter den på ljudlös några timmar innan vi sätter på den igen. Så ignorera deras hemska beteende och låt inte det förstöra för er, det är ju det dem vill.

Vi verkar ha väldigt liknande erfarenheter.
    Dock har denna biomamman inte gått in i huset sen jag flyttade in.
    Hon vägrar dock lämna tillbaka nyckeln som hon har, och det har hänt att hon gått in innan.
    Även sen jag kom in i bilden.
    Då har hon gjort sjuka saker som att kolla igenom kylen och skrivit shoppinglista till sambon.

Vi har oxå börjat ignorera, och det är tur att man har farmor ibland.. för det händer även här att biomamman ignorerar att bestämma tid när det är dags för byte.

Ja... det är svårt att förstå vilka problem som kan uppstå om man inte lever med det.
  • LilyRose
    Modig skrev 2010-07-05 12:37:47 följande:
    Vi verkar ha väldigt liknande erfarenheter.
    Dock har denna biomamman inte gått in i huset sen jag flyttade in.
    Hon vägrar dock lämna tillbaka nyckeln som hon har, och det har hänt att hon gått in innan.
    Även sen jag kom in i bilden.
    Då har hon gjort sjuka saker som att kolla igenom kylen och skrivit shoppinglista till sambon.

Vi har oxå börjat ignorera, och det är tur att man har farmor ibland.. för det händer även här att biomamman ignorerar att bestämma tid när det är dags för byte.

Ja... det är svårt att förstå vilka problem som kan uppstå om man inte lever med det.

Jag upplever det som att de tror att bara för de har barn tillsammans och tidigare levt ihop så har de rätt att klampa in i huset hur som helst. Har hört andra som också varit med om detta och den biomamman hävda då att hon hade den rättigheten pga barnen.
    Har även hört från ytterligare en vars bonusbarn har fått psykologhjälp i flera år pga att biomamman använder barnet som vapen.

Idag när hon kom var det ren tur att min sambo var hemma, han var sen till jobbet pga att han stod och diskuterade med hantverakre som hjälper oss med vår renovering. Hade han inte varit hemma så hade hon plockat på sig saker som inte är hennes (då hon tog allt och allt som vi har i huset har vi köpt). De sakerna som hon tjatar om förvarar vi någon annanstans pga renoveringskaoset så då hade hon plockat på sig andra saker som hon i så fall kunde komma åt. Jag är också väldigt glad för att min sambo inte hade hunnit åka till jobbet då jag i så fall hade varit ensam hemma eller helt ensam var jag inte då vi har hantverkare hemma...men jag hade blivit väldigt nervös och orolig om jag mött henne själv... Enligt min sambo (har hållt mig så långt från henne som möjligt) så är hon våldsam och han är orolig för vad hon kan göra om jag visar mig när sånt här händer. Min sambo fick polisanmäla henne tidigare i vår som en markering efter att hon slagit honom och spottat honom i ansiktet....detta gjorde hon för att han inte ville ge henne pengar. Hon har hand om barnbidraget men istället för att använda dem pengarna till barnen så spendera hon dem på sig själv...det går till kläder till henne själv och festande. När de flyttade ut från huset så tog hon alla barnkläder också så vi har fått köpa allt nytt...vi har fått köpa nya leksaker och för att slippa eventuellt tjafs om barnstolar och barnvagn så har vi köpt egna bilbarnstolar och barnvagn. Vi har också fått köpa nya möbler till barnens rum då hon tog allt. Vilket jag anser är fel, jag tycker det är viktigt att barnen har saker i sina nya rum som de känner igen...istället så blir allt nytt. Tror att det hade underlättat lite för dem om det fanns några möbler och leksaker som var bekant för dem.
    Det ena bonusbarnet har också börjat uttrycka saker som gör att man blir orolig. Han säger saker som att "mamma är konstig så jag ska börja kalla henne för konstiga mamman", eller "mamma ljuger bara" och som barnet sa häromdagen "När jag är hos mamma är jag dum i huvudet". Då undrar man vad som pågår. Ingen hjälp får vi från familjerätten heller. helt klart är att är man pappa så får man ingen hjälp, men mammor verkar få all möjlig hjälp. Om en mamma kommit dit och varit upprörd över att pappan klampat in i hennes hus och gjort intrång så hade de hjälpt henne direkt. Men när en pappa kontaktar dem av samma anledning så säger de bara att de ska kalla till samarbetssamtal. I detta fallet så dyker hon inte upp till dessa samtal. Många gånger känns situationen hopplös....man känner sig maktlös och hjälplös... Det som också tär mycket på en är att dem veckorna vi har barnen så måste man hålla sig samman och lägga allt sånt här åt sidan och inte visa något inför dem. Istället lägga allt fokus på att de ska ha det så bra som möjligt hos oss. Det känns som ännu viktigare när man märker att de kanske inte har det så bra hos sin mamma som man hade önskat. Då jobbar man ännu hårdare för att de ska känna trygghet när de är hos oss...att de får lov att bara vara barn och hålla dem utanför detta tjafs. Vi jobbar med att hitta bra rutiner och regler som fungerar för oss allihop. rutiner och regler anser jag är viktigt då det skapar en grundtrygghet för barnen. Vi diskuterar uppfostran, vad vi anser är okej beteende vad som inte är ett okej beteende osv. Men trots att vi pratar mycket om det här, måste jag ändå säga att ibland känner man sig verkligen vilsen i sin roll. Jag märker verkligen vilken tid det kan ta innan man hittat sin roll, innan man kan känna sig bekväm i denna roll. Jag vill inget hellre än att ta till mig dessa barn till fullo men ibland oroar man sig för om man försöker för mycket eller om man försöker för lite osv. Jag kommer aldrig försöka ta mammans plats men jag vill vara en så bra bonusmamma som möjligt. Det är tufft ibland att vara bonus...det är en sådan stor omställning! Från att inte ha några barn alls till att helt plötsligt ha två stycken. Jag visste långt innan jag och min sambo blev tillsammans att han har barn...och när han och jag sedan blev tillsammans så var jag beredd på allt vad det innebar...trodde jag...när vi sedan stod där och jag blev en del av barnens liv så var det så mycket som jag inte var beredd på...känslor och tankar som jag inte alls var förberedd på och på allt det en knepig biomamma. Tar tid att landa i allt.

Det är så knäppt att biomammor som beter sig så här inte förstår att det bara drabbar barnen. Om de struntar i att ta emot barnen vid överlämning så är det barnen som straffas inte vi...vi löser ju det om hon inte dyker upp. Ja tack och lov för farmödrar, vad skulle man gjort utan dem!?

Knepigt att hon vägrar lämna tillbaka nyckeln, det är ju ert hem hon ska inte ha någon nyckel dit! Om hon får för sig att gå in i huset igen så se om ni kan byta lås i så fall. När dem är labila så kan säga att det är obehagligt när de tar sig in.

Skönt att diskutera med någon som är i samma situation!

• Modig
    LilyRose skrev 2010-07-05 15:46:12 följande:

Jag upplever det som att de tror att bara för de har barn tillsammans och tidigare levt ihop så har de rätt att klampa in i huset hur som helst. Har hört andra som också varit med om detta och den biomamman hävda då att hon hade den rättigheten pga barnen.
    Har även hört från ytterligare en vars bonusbarn har fått psykologhjälp i flera år pga att biomamman använder barnet som vapen.

Idag när hon kom var det ren tur att min sambo var hemma, han var sen till jobbet pga att han stod och diskuterade med hantverakre som hjälper oss med vår renovering. Hade han inte varit hemma så hade hon plockat på sig saker som inte är hennes (då hon tog allt och allt som vi har i huset har vi köpt). De sakerna som hon tjatar om förvarar vi någon annanstans pga renoveringskaoset så då hade hon plockat på sig andra saker som hon i så fall kunde komma åt. Jag är också väldigt glad för att min sambo inte hade hunnit åka till jobbet då jag i så fall hade varit ensam hemma eller helt ensam var jag inte då vi har hantverkare hemma...men jag hade blivit väldigt nervös och orolig om jag mött henne själv... Enligt min sambo (har hållt mig så långt från henne som möjligt) så är hon våldsam och han är orolig för vad hon kan göra om jag visar mig när sånt här händer. Min sambo fick polisanmäla henne tidigare i vår som en markering efter att hon slagit honom och spottat honom i ansiktet....detta gjorde hon för att han inte ville ge henne pengar. Hon har hand om barnbidraget men istället för att använda dem pengarna till barnen så spendera hon dem på sig själv...det går till kläder till henne själv och festande. När de flyttade ut från huset så tog hon alla barnkläder också så vi har fått köpa allt nytt...vi har fått köpa nya leksaker och för att slippa eventuellt tjafs om barnstolar och barnvagn så har vi köpt egna bilbarnstolar och barnvagn. Vi har också fått köpa nya möbler till barnens rum då hon tog allt. Vilket jag anser är fel, jag tycker det är viktigt att barnen har saker i sina nya rum som de känner igen...istället så blir allt nytt. Tror att det hade underlättat lite för dem om det fanns några möbler och leksaker som var bekant för dem.
    Det ena bonusbarnet har också börjat uttrycka saker som gör att man blir orolig. Han säger saker som att "mamma är konstig så jag ska börja kalla henne för konstiga mamman", eller "mamma ljuger bara" och som barnet sa häromdagen "När jag är hos mamma är jag dum i huvudet". Då undrar man vad som pågår. Ingen hjälp får vi från familjerätten heller. helt klart är att är man pappa så får man ingen hjälp, men mammor verkar få all möjlig hjälp. Om en mamma kommit dit och varit upprörd över att pappan klampat in i hennes hus och gjort intrång så hade de hjälpt henne direkt. Men när en pappa kontaktar dem av samma anledning så säger de bara att de ska kalla till samarbetssamtal. I detta fallet så dyker hon inte upp till dessa samtal. Många gånger känns situationen hopplös....man känner sig maktlös och hjälplös... Det som också tär mycket på en är att dem veckorna vi har barnen så måste man hålla sig samman och lägga allt sånt här åt sidan och inte visa något inför dem. Istället lägga allt fokus på att de ska ha det så bra som möjligt hos oss. Det känns som ännu viktigare när man märker att de kanske inte har det så bra hos sin mamma som man hade önskat. Då jobbar man ännu hårdare för att de ska känna trygghet när de är hos oss...att de får lov att bara vara barn och hålla dem utanför detta tjafs. Vi jobbar med att hitta bra rutiner och regler som fungerar för oss allihop. rutiner och regler anser jag är viktigt då det skapar en grundtrygghet för barnen. Vi diskuterar uppfostran, vad vi anser är okej beteende vad som inte är ett okej beteende osv. Men trots att vi pratar mycket om det här, måste jag ändå säga att ibland känner man sig verkligen vilsen i sin roll. Jag märker verkligen vilken tid det kan ta innan man hittat sin roll, innan man kan känna sig bekväm i denna roll. Jag vill inget hellre än att ta till mig dessa barn till fullo men ibland oroar man sig för om man försöker för mycket eller om man försöker för lite osv. Jag kommer aldrig försöka ta mammans plats men jag vill vara en så bra bonusmamma som möjligt. Det är tufft ibland att vara bonus...det är en sådan stor omställning! Från att inte ha några barn alls till att helt plötsligt ha två stycken. Jag visste långt innan jag och min sambo blev tillsammans att han har barn...och när han och jag sedan blev tillsammans så var jag beredd på allt vad det innebar...trodde jag...när vi sedan stod där och jag blev en del av barnens liv så var det så mycket som jag inte var beredd på...känslor och tankar som jag inte alls var förberedd på och på allt det en knepig biomamma. Tar tid att landa i allt.

Det är så knäppt att biomammor som beter sig så här inte förstår att det bara drabbar barnen. Om de struntar i att ta emot barnen vid överlämning så är det barnen som straffas inte vi...vi löser ju det om hon inte dyker upp. Ja tack och lov för farmödrar, vad skulle man gjort utan dem!?

Knepigt att hon vägrar lämna tillbaka nyckeln, det är ju ert hem hon ska inte ha någon nyckel dit! Om hon får för sig att gå in i huset igen så se om ni kan byta lås i så fall. När dem är labila så kan säga att det är obehagligt när de tar sig in.

Skönt att diskutera med någon som är i samma situation!

Jisses.
    Din biomamma verkar vara sju resor värre än min, och då tycker jag att jag har problem!

Sen det där du tar upp om att mammor har alla rättigheter och pappor alla skyldigheter.
    Det är bara helt sanslöst stört!
    Jag blir lika arg varje gång jag tänker på hur samhället fungerar.
    Tro fan att det finns pappor som ger upp, dom får ju ingen medvind någonstans.
    Att ständigt vara motarbetad från alla håll och aldrig ha några rättigheter kan ju sänka den bäste.
    Och man orkar inte kämpa hur länge som helst.
    Till slut ger psyket upp.
    Så är det bara.
  • Thelisesmamma
    Modig skrev 2010-07-05 15:54:54 följande:
    Jisses.
    Din biomamma verkar vara sju resor värre än min, och då tycker jag att jag har problem!

Sen det där du tar upp om att mammor har alla rättigheter och pappor alla skyldigheter.
    Det är bara helt sanslöst stört!
    Jag blir lika arg varje gång jag tänker på hur samhället fungerar.
    Tro fan att det finns pappor som ger upp, dom får ju ingen medvind någonstans.
    Att ständigt vara motarbetad från alla håll och aldrig ha några rättigheter kan ju sänka den bäste.
    Och man orkar inte kämpa hur länge som helst.
    Till slut ger psyket upp.
    Så är det bara.
    Håller helt me. Min sambo pratade med FK om att han ville ha ett av de två branbidragen då när dem ännu hade varannan vecka, men dem vägrade honom det å sa att mamman alltid har rätt till båda bidragen. Så alltså även om biomamman har barnen kanske en helg i månaden har hon ändå rätt att få rubbet av bidraget! Iaf enligt "surkärringen" på FK. Kan detta stämma?? helt sjukt va orättvist, iaf i vissa sammanhang kan man ju tycka...säger inte att de inte finns svin till papprar där ute,för dem finns,de vet ja! Men tänk alla goa papprar som verkligen ställer upp för sina barn, vart finns deras rättvisa?!
  • LilyRose

Det känns som att är man pappa då får man inget stöd och ingen hjälp...då får man klara sig själv!

Tidigare i veckan trängde biomamman sig in i vårt hus igen...och vägrade gå...så min sambo fick lyfta ut henne. Sen stod hon utanför en bra stund och bankade på dörren, vi ringde polisen men när de väl kom så hade hon hunnit åka. De poliser som kom var mycket hjälpsamma och vi kände att de verkligen tog situationen på allvar. De rekommenderade oss att anmäla henne för hemfridsbrott så det gjorde vi. Det som var bra var också att vi hade hantverkare på plats som blev vittnen till hela händelsen så polisen förhörde även dem. Den här situationen har känts så himla hopplös då vi inte får någon hjälp eller stöd från familjerätten, men när vi äntligen fick känna att någon tog vår situation på allvar så kände man ett litet hopp.
    Igår satt vi också och skrev ihop ett mail till familjerätten (som inte har varit till någon hjälp överhuvudtaget). Min sambo har vid flertalet tillfällen kontaktat dem för råd och det enda han får till svar är samarbetssamtal. Men hon dyker aldrig upp till dessa...dessutom kommer inte ett samarbetssamtal vara till någon hjälp då ingen når fram till henne. Hon lyssnar inte och kan inte alls se sin egen del i allt som händer. Min sambo har också bett om hjälp angående barnen men får inget svar. Barnen mår inte alls bra och säger saker om sin mamma som vi reagerar på. I måndags när det var dags för dem att åka till mamman så fick den äldsta ont i magen och ville inte åka.
    Det känns som att pappor diskrimineras och att samhället är av den uppfattningen att de kan klara sig själva. Men de behöver minst lika mycket hjälp och stöd som mammor behöver! Det känns även som att om en pappa lyfter fram att barn far illa/mår dåligt så tas inte detta på lika stort allvar som om en mamma skulle lyfta fram en sådan sak.

• Modig
    LilyRose skrev 2010-07-07 08:48:42 följande:
    Det känns som att är man pappa då får man inget stöd och ingen hjälp...då får man klara sig själv!

Tidigare i veckan trängde biomamman sig in i vårt hus igen...och vägrade gå...så min sambo fick lyfta ut henne. Sen stod hon utanför en bra stund och bankade på dörren, vi ringde polisen men när de väl kom så hade hon hunnit åka. De poliser som kom var mycket hjälpsamma och vi kände att de verkligen tog situationen på allvar. De rekommenderade oss att anmäla henne för hemfridsbrott så det gjorde vi. Det som var bra var också att vi hade hantverkare på plats som blev vittnen till hela händelsen så polisen förhörde även dem. Den här situationen har känts så himla hopplös då vi inte får någon hjälp eller stöd från familjerätten, men när vi äntligen fick känna att någon tog vår situation på allvar så kände man ett litet hopp.
    Igår satt vi också och skrev ihop ett mail till familjerätten (som inte har varit till någon hjälp överhuvudtaget). Min sambo har vid flertalet tillfällen kontaktat dem för råd och det enda han får till svar är samarbetssamtal. Men hon dyker aldrig upp till dessa...dessutom kommer inte ett samarbetssamtal vara till någon hjälp då ingen når fram till henne. Hon lyssnar inte och kan inte alls se sin egen del i allt som händer. Min sambo har också bett om hjälp angående barnen men får inget svar. Barnen mår inte alls bra och säger saker om sin mamma som vi reagerar på. I måndags när det var dags för dem att åka till mamman så fick den äldsta ont i magen och ville inte åka.
    Det känns som att pappor diskrimineras och att samhället är av den uppfattningen att de kan klara sig själva. Men de behöver minst lika mycket hjälp och stöd som mammor behöver! Det känns även som att om en pappa lyfter fram att barn far illa/mår dåligt så tas inte detta på lika stort allvar som om en mamma skulle lyfta fram en sådan sak.
    Det är så himla synd att pappor inte värderas högre i dagens samhälle.
    Den enda gång dom får någon som helst uppmärksamhet är när dom blir smutskastade.
    Då ska all fokus ligga på dom och det ska göras utvärderingar.
    Men en bra pappa är inget att ha, inget att lägga fokus på.
    Som jag sagt tidigare.
    En pappa ska vara nöjd om han från barnens mamma får rätten att andas.
    Där tar hans rättigheter slut.
  • Tinnys

Har bara läst ts och jag är inte bonusmamma utan biomamma. Jag tyckte det du skrev var något som jag önskar att alla bonusmammor på fl läste, jag tyckte du fick fram hur svårt det kan vara i en blandfamilj samtidigt som man kan läsa mellan raderna att du verkligen försöker och att du och din sambo gör allt för barnens bästa. Ni vande in barnen långsamt i er relation vilket är det bästa och verkar ha fungerat bra. Om jag skulle berätta hur jag kände det när mitt ex träffade sin nya, så var jag nog en häxa, jag ville inte att hon skulle ha något med barnen att göra (nu skötte mitt ex det inte så bra som ni verkar ha gjort, bland annat sa han till sitt barn att kalla sin nya mamma.) Det tog många år innan jag kunde slappna av och känna mig trygg att mitt barn hade flera vuxna som var delaktig i hennes liv. Att släppa mammarollen varannan vecka är inte enkelt, man älskar denna varelse mer än sitt eget liv och man vill inte släppa det. Jag tror att många bonusmammor inte förstår varför biomammor i vissa situationer beter sig som de gör. Det är inte en optimal situation och den är svår för alla partner. Men vad jag aldrig gjorde var att klanka ner på pappan inför barnen, det var våra problem inte barnens. Det är något han fortfarande inte lärt sig, men det är viktigt att vuxnas problem är de vuxnas problem. Samma gäller ju i den nya  relationen, om man har  problem så håller man ju barnen utanför så långt det går.
    Men som tipps till dig med biomamman så är det att försöka se situationen ur hennes vinkel, vilket hot du utgör i hennes förhållande till barnen, för det är det det handlar om. Finns där för barnen, stötta dem, prata med dem om dessa känslor som du beskriver, vara en vuxen de kan lita på

• Modig
    Tinnys skrev 2010-07-07 09:07:54 följande:
    Har bara läst ts och jag är inte bonusmamma utan biomamma. Jag tyckte det du skrev var något som jag önskar att alla bonusmammor på fl läste, jag tyckte du fick fram hur svårt det kan vara i en blandfamilj samtidigt som man kan läsa mellan raderna att du verkligen försöker och att du och din sambo gör allt för barnens bästa. Ni vande in barnen långsamt i er relation vilket är det bästa och verkar ha fungerat bra. Om jag skulle berätta hur jag kände det när mitt ex träffade sin nya, så var jag nog en häxa, jag ville inte att hon skulle ha något med barnen att göra (nu skötte mitt ex det inte så bra som ni verkar ha gjort, bland annat sa han till sitt barn att kalla sin nya mamma.) Det tog många år innan jag kunde slappna av och känna mig trygg att mitt barn hade flera vuxna som var delaktig i hennes liv. Att släppa mammarollen varannan vecka är inte enkelt, man älskar denna varelse mer än sitt eget liv och man vill inte släppa det. Jag tror att många bonusmammor inte förstår varför biomammor i vissa situationer beter sig som de gör. Det är inte en optimal situation och den är svår för alla partner. Men vad jag aldrig gjorde var att klanka ner på pappan inför barnen, det var våra problem inte barnens. Det är något han fortfarande inte lärt sig, men det är viktigt att vuxnas problem är de vuxnas problem. Samma gäller ju i den nya  relationen, om man har  problem så håller man ju barnen utanför så långt det går.
    Men som tipps till dig med biomamman så är det att försöka se situationen ur hennes vinkel, vilket hot du utgör i hennes förhållande till barnen, för det är det det handlar om. Finns där för barnen, stötta dem, prata med dem om dessa känslor som du beskriver, vara en vuxen de kan lita på
    Tack för din fina kommentar!
    Jag försöker ha tålamod med henne, och försöker att inte göra det svårare än vad det är.
    För visst förstår jag att det är jobbigt för henne att lämna barnen till oss.
    Det finns ju tom tillfällen då JAG tycker det är jobbigt för att dom ska åka till henne en vecka.
    Det som blir svårt är att det aldrig finns gensvar.
    Jag kan inte sluta existera, vilket vore det enda som gjorde henne nöjd.
    Men jag är aldrig otrevlig, och jag ger alltid positiva kommentarer om henne till barnen så att hon hör.
    T.ex när äldsta tjejen fått en ny klänning som hon hade på sig när mamman lämnade henne.
    Då sa jag högt: Vilken snäll mamma du har som ger dig så fina kläder.

Finns det något jag hoppas just nu så är det att "min" biomamma får samma insikter och samma trygghet som du verkar ha!
  • HeltSlut
    LilyRose skrev 2010-07-07 08:48:42 följande:

Detta är exakt vår situation idag, förutom att biomamman inte har nycklar till vårt hem. Sambon har hittat en advokat och presenterat allt bevis om hur galen biomamman är (slåss, spelar in allt, trakasserar mig och hans föräldrar, anmäler till försäkringskassan så han inte ska få ut föräldrapenning, sett till att hon får dubbelt underhåll iom att han gett henne pengarna direkt till kontot och sen anmält till FK om att hon inte fått dessa så han fick betala 5500 via FK och de lämnar först igen pengarna när de har utrett vilket nu har tagit 3 månader!!!) Ja som sagt, vi har ett rent helvete. Trots att detta ledde till att de möttes i TINGSRÄTTEN så ville inte ordförandet lyssna utan han gav min sambo MINDRE umgänge än innan och kräver att de ska på samarbetssamtal?!?!?! Hon tar ju inte in ett skit och de har redan gått på så många! Män har inga rättigheter så är det bara! Om mamman visar sig LABIL och AGGRESSIV så är det inte förenligt med barnens bästa att behöva vistas hos henne. Men eftersom han bara är pappa och inte boendeförälder så hotade ordförande att han skulle skriva under eller bli av med vårdnaden på plats! Jag gråter för min lille bonusskrutt :(
    OBS! Jag har både varit biomamman vars ex träffat en ny och levt ihop med mitt barn i 7 år så jag vet mycket väl att man kan komma överens med bonusmamman. Idag är de skilda men hon och jag är nära vänner och umgås.
  • HeltSlut

Jag vill dessutom tacka TS för detta underbara inlägg... Jag blev nyligen medlem här för att jag behövde ventilera mina känslor som bonusmamma och jag fick se att jag och sambon inte är ensamma i vår situation med en hämndlysten biomamma som trakasserar och vill förstöra umgänget.
    I mitt fall var tyvärr min sambo otrogen för 3 månader sedan med biomamman. Hon spelade in allt på skiva och skickade en kopia till mig samt hans föräldrar... Hon skrev klart och tydligt i ett mail till mig som jag läste på jobbet om att hon bara var ute efter att förstöra hans liv och att hon ville att jag skulle lämna honom nu när hon haft sex med honom i 2 veckor. Vilket jag också gjorde... det var en enorm chock...
    Trots detta så bestämde jag mig, efter många om och men, att gå tillbaka till honom och kämpa. Nu är hon ännu mer galen att hennes hämnd inte lyckades och vi kämpar för att hans barn inte ska känna av detta.. :( Som jag skrev tidigare så fick han genom tingsrätten mindre umgänge och blev nästan av med vårdnaden på kuppen. Så vi får inte ens gehör från rättsväsendet trots att hans barn lider av detta.
    Han skickas hem till oss med svinkoppor och sår över hela stjärten (utan att vi ens får veta att det är svinkoppor).. Brännskador av solen på underarmarna så folk reagerar. Nerkissade nattblöjor så hans kläder är genomdränkta a urin. Rivsår och blåmärken och ett antal bulor. Konstant.
    Vid en orosanmälan som sambon gjorde till soc så fick han motfrågan: Vad vill du att vi ska göra åt det?

Vi är rent ut sagt desperata och våra liv ligger på is pga hennes dårskap.

Svar på tråden En bonusmamma berättar.