• Potato

Dom får mig att må så dåligt!

Jag är så trött, känner mig otroligt ledsen!

Fick min son för 3 veckor sedan, han har fått ersättning sedan 1 vecka tillbaka.
    Jag kan verkligen inte få igång amningen, har jätte lite bröstmjölk och han vägrar ta rätt tag om bröstet så jag sitter och gråter varje gång jag försökt, det gör så djävulskt ont. Nu har jag lagt ner att försöka, känner att allt bara blir jobbigt..det blir  ingen mysig stund alls mellan mig och honom när jag ska försöka amma. Det gör bara ont och han gråter hysteriskt för han inte får tillräckligt med mat. Så nu har vi gett honom flaskan och det funkar jätte bra! Han mår som en prins och även pappa kan mata honom..jätte mysigt!

MEN, så fort jag går till bvc så får jag bara höra klagomål på att jag inte försökt tillräckligt, att ersättningen inte är bra alls jämfört med bröstmjölken, att han kan få kolik osv..Jag blir så ledsen för jag önskar att jag kunde amma, jag önskar att jag hade tillräckligt med mjölk, jag önskar att folk kan se att min pojk mår bra, att dom ska sluta få mig att känna mig som en dålig mamma :(

Vad gör man? Är jag så hemsk som dom få mig att känna? Min lilla kille får mat, är det inte huvudsaken?

• Svar på tråden Dom får mig att må så dåligt!
  • Skogsflickan
    Skogsflickan skrev 2010-06-30 22:53:08 följande:
    Skit i vad idioterna tycker! Jag svarar folk som ifrågasätter mig med: ja hellre ser jag till att min son är mätt o belåten än att leka halleluja mamma!

Jag kunde inte heller amma då jag endast hade 20-40ml mjölk per dygn o sonen var skakig o skrikig vilket berodde på lågt blodsocker. jag hade gärna ammat om jag kunnat men nu går det inte o bvc har inte ifrågasatt ngt heller utan han går upp i vikt o ligger över kurvan i både vikt,längd och utveckling så jag är nöjd o han är glad.
    Kan tillägga ts o alla andra som råkat ut för häxor att när vi låg på bb så kallade de upp överläkaren på natten som undersökte sonen. Jag sa att jag inte kunde amma o sonen hade lågt blodsocker så sa läkaren : huvudsaken är att han fick i sig råmjölken o det är viktigast då det är den som kickar igång immunförsvaret och att jag inte ska oroa mig om ersättning då dagens ersättningar nästan är fullgoda som modersmjölk. Och detta kom från ÖVERLÄKAREN och inte en simpel inkompetent bvc-sköterska.

Som sagt ts skit i vad andra säger bara din lille och DU mår bra !Är mamma glad=barnet glad! Lycka till! Du är inte ensam. Kram
  • LyckligtSlut

Vilken kärring! vafan ska man göra om inget kommer? Hyra en amma? Gå inte till henne mer om du kan slippa!

PMS året runt :(
  • Helene70

Jag vill bara tillägga att det där med att ersättningsmatade barn oftare får kolik är INTE sant. Be BVC-sköterskan att sluta ljuga och göra sitt jobb. Det är däremot mycket vanligt att man tar fel på kolik och hunger.

• Mamma970210

Du ska inte må dåligt för att du ger flaska, det är inget att skämmas för. Jag fick mitt tredje barn för snart 3 månader sen & alla tre är mer eller mindre uppfödda på ersättning pga fel tag, lite mjölk & smärta. Satt precis som du & grät, det kunde ta 10-15 minuter innan jag ens fick in bröstet. Det gjorde så ont & var frustrerande för oss båda. Bröt ihop hos Bvc sköterskan för jag mådde så dåligt. Dessutom gick hon ner nästan 500 gram på 1½ vecka. Min Bvc sköterska tyckte då jag skulle ge ersättning, det viktigaste var att vi mådde bra & den är minst lika bra. Den första tiden går så fort & varför slösa bort den genom att vara ledsen & må dåligt? Det viktigaste är att du & din son får knyta an ordentligt. Det är precis lika mysigt att flaskmata & dessutom kan ju pappan hjälpa till. Kan även säga att ingen av mina tre har haft kolik & ingen av dom stora har allergier eller varit mer sjuka än någon annan. Den lilla är en nöjd & glad tjej & det kommer din son också bli. Så gör vad som känns bäst för dig/er, du har gjort vad du kunnat & det är huvudsaken.

Kram & stort grattis till pojken :)

• Potato

Tack för era svar, mår genast bättre när jag inte känner mig smutskastad som nybliven mamma.

Ska säga ifrån på skarpen nästa gång det är dags för besök hos bvc igen!

• Fredrika89

Usch, jag vet hur det är. Min dotter ville inte ta bröstet och jag försökte, försökte, försökte hela BB-tiden och mådde skit varje gång eftersom det aldrig gick. Jag ville verkligen inte mera men barnmorskorna tjatade på mig och sa åt mig att fortsätta öva och att jag skulle amma. Jag använde amningsnapp sedan och det funkade bättre men långt ifrån bra. Dottern blev frustrerad varje amningstillfälle och jag mådde dåligt och ville bara grina. Efter fyra veckor slutade jag och började ge ersättning och nu mår både jag och min dotter MYCKET BÄTTRE! Det var mycket på grund av barnmorskorna på BB som gjorde amningen till en negativ grej för mig och det känns så tråkigt.

Skit i vad alla andra säger, det är bara DU som vet vad som är bäst för dig och ditt barn. Det är verkligen jättetråkigt att folk ska lägga sig i och försöka bestämma, speciellt barnmorskor och bvc-skötare, de borde veta bättre!!

• Tusentand

Varför tror alla BVC-sköterskor/BB-personal att ALLA kan amma?? Precis som att säga att alla kvinnor kan föda vaginalt, jo, en del skulle kunna, men bebisen kanske inte klarar av det, precis som att det finns en del bebisar som faktiskt inte kan ta rätt tag på bröstet. Oavsett vad orsaken är så är ju det viktiga att ni hittat ett sätt som fungerar för er!

• marriz99
    Fredrika89 skrev 2010-07-01 14:13:40 följande:
    Usch, jag vet hur det är. Min dotter ville inte ta bröstet och jag försökte, försökte, försökte hela BB-tiden och mådde skit varje gång eftersom det aldrig gick. Jag ville verkligen inte mera men barnmorskorna tjatade på mig och sa åt mig att fortsätta öva och att jag skulle amma. Jag använde amningsnapp sedan och det funkade bättre men långt ifrån bra. Dottern blev frustrerad varje amningstillfälle och jag mådde dåligt och ville bara grina. Efter fyra veckor slutade jag och började ge ersättning och nu mår både jag och min dotter MYCKET BÄTTRE! Det var mycket på grund av barnmorskorna på BB som gjorde amningen till en negativ grej för mig och det känns så tråkigt.

Skit i vad alla andra säger, det är bara DU som vet vad som är bäst för dig och ditt barn. Det är verkligen jättetråkigt att folk ska lägga sig i och försöka bestämma, speciellt barnmorskor och bvc-skötare, de borde veta bättre!!
    Det är precis som om jag skulle ha skrivit det själv. Varför ger barnmorskorna kvinnor så dåligt samvete om maningen krånglar. Det var de som förstörde för oss med!
    Emmy 100212
  • WaitingInVain

Håller med övriga - sopig BVC-personal! Säg ifrån att det är ditt beslut. Du gör faktiskt det som är det bästa för dig och ditt barn. Det är tyvärr ett problem med ersättningen rent politiskt, eftersom BVC/BB-personal etc inte får uppmuntra till anvädning. Man får heller inte producera information och lämna ut om ersättning eftersom det klassas som reklam. Med andra ord finns det oerhört liten kunskap att inhämta om alternativen och jag tror också detta bidrar till att man som flask-mamma kan känna sig väldigt sårbar, utelämnad och misslyckad.
    Själv fick jag aldrig igång mjölken (knappt ens råmjölken) och det enda jag fick höra var 'det är bara att pumpa igång'. Men inte det heller funkade. Min kille var också underviktig och hade dåligt blodsocker första dygnen, så vi fick ta till ersättning från första början. Jag försökte delamma sålänge som möjligt, men vid fem veckor gav vi helt upp. Det var faktiskt en stor lättnad, även om jag länge kände stor sorg över att inte kunna amma. Flaskan har funkat jättebra och vår kille växer jättefint och mår toppen på ersättningen. Bonus är ju också att hans pappa kan mata, så vi delar på passen och får båda två en god chans till bra anknytning.

Mitt tips är att försöka ha din bebis hud mot hud när du ger ersättning - då kommer du så nära amning som det bara är möjligt och ni får båda endorfinerna och närheten. Jag blir lika trött av att ge flaska som att amma, så det funkar iallafall för mig med oxytocin-påslaget

Vill också bara på att slänga in liten kom-ihåg; Ersättningsbebisar blir lätt förstoppade och skall bajsa helst varje dygn. Så fort vi upphörde med delamningen fick vi trassel med magen, men skulle ni ha de bekymren så kolla i andra trådar här - det finns massor av tips på saker man kan testa

Lycka til!

• Skogsflickan
    Helene70 skrev 2010-07-01 10:53:19 följande:
    Jag vill bara tillägga att det där med att ersättningsmatade barn oftare får kolik är INTE sant. Be BVC-sköterskan att sluta ljuga och göra sitt jobb. Det är däremot mycket vanligt att man tar fel på kolik och hunger.
    sant men ammningsfanatiker hittar på sina egna sagor o skrämmer stackars kvinnor med.

Kan påpeka att fast min son bara fick lite råmjölk o sedan bara ersättning så växer han så det knakar o väger över medel, både vikt o längd och en väldigt glad och tidig i sin utveckling.
  • LillaFlingan

ts, BYT ut din bvc sköterska först och främst!!!

min bvc tant som faktiskt är lite gammalmodig har aldrig sagt något negativt om att jag inte ammar!
    med 1a barnet så var förlossningen rena helvetet,dessutom förlorade jag 2l blod (hade ett hb på 70 efter förlossningen).. kunde inte gå omkring själv och inte ta hand om min son som sig bör.. :(
    amningen sket sig totalt,han fick inget som helst tag och till slut började han somna ifrån för han orkade inte... efter 3 dygn tyckte BB personalen att det fick vara nog, han måste ha mat och det NU..
    jag pumpade ur i 3v sedan sinade mjölken helt.. så han fick min bröstmjölk på flaska och så ersättning..
    jag fick aldrig så pass att det skulle ha räckt för en hel måltid åt honom heller..

nu med son nr2 så valde jag att inte ens försöka öht!
    och bvc förstod det till fullo, det var inget knussel alls. vilket var sååå Skönt!

var lite rädd innan att folk skulle fråga och undra.. men ingen har sagt ett ord!:)
    superskönt!! för det var skitjobbigt när 1a fötts o alla undrade o frågade.. särskilt äldre människor .... suck..

du är absolut inte sämre ts!!! du ger ditt barn vad han behöver! han får kärlek,närhet och mat!!! (att det är från en flaska gör dig inte till en sämre mamma!:)))

kraaam!

Svar på tråden Dom får mig att må så dåligt!