Tygblöjor
Jag tänkte använda tygblöjor till min bebis. Vad behövs egentligen till ett startpaket? Tips emottages tacksamt. :) Vi kommer att tvätta i tvättstuga så det är bra med en uppsättning som räcker i tre dar.
Jag tänkte använda tygblöjor till min bebis. Vad behövs egentligen till ett startpaket? Tips emottages tacksamt. :) Vi kommer att tvätta i tvättstuga så det är bra med en uppsättning som räcker i tre dar.
Det finns ju olika sorter, och bra startpaket varierar ju otroligt. Vi köpte på oss en massa olika men använde inte så mycket av det.
Fastnade för vikblöjor på dagen och pocket på natten och som backup.
Generellt så räknar man väl med 8 blöjor per dag, vilket ger 24 blöjor, och så ett par dagar extra när de första tre dagarnas blöjor är i tvättprocessen. Mitt hetaste tips, om du inte riktigt vet vad som passar, är läsa och resonera med såna som kan, inte satsa på att köpa mycket av en sort, utan ha ett paket sportblöjor (eller ja, pappersblöjor) hemma under första tiden, så det alltid finns blöjor när du prova dig fram, och när du vet vad du vill ha - kolla på blocket innan du tittar på nya varor!
Det finns en stor tygblöjetråd där du kan få svar på ganska många frågor.
Det är en smaksak, men många trivs väldigt bra med vikblöjor. Då behöver ni nog ungefär 24 vikblöjor + 3 blöjbyxor i rätt storlek. Första storleken blöjbyxor kostar mer än engångsblöjor för motsvarande period om bebis växer snabbt, men det är ändå bra att börja tidigt. (Inte förrän barnbecket är borta, dock!) Det finns också två storkelar på vikblöjor, men i längden blir det ändå billigt.
Ett tips för att slippa bajsblöjor är att tidigt börja hålla barnet över toaletten vid blöjbyten. Sitt bakochfram grensle över toaletten, med barnet i famnen, mellan dina ben. Håll en hand under varje barnlår, och låt kroppen vila mot din arm/överkropp. Då lär sig barnet att det slipper bajsa i blöjan om det väntar lite. Det får inte vara tvång inblandat, man bara erbjuder barnet ett alternativ. Vi slapp bajsblöjor första 7-8 månaderna på det sättet, och min kusins son bajsar inte heller i blöjan om han slipper. Bekvämt för både barn och förälder. (Kruxet är ju att de gärna kissar där också, för det är inte heller bekvämt i blöjan, så man får sikta noga om man har en pojke.)
När de blir lite större, krypålder eller runt året, är det ibland hopplöst att få dem att ligga still när en vikblöja + blöjbyxa ska på. Då kan det vara bra med några pockets att komplettera med under en period. Själv köpte jag begagnade pockets för någon femtiolapp styck och använde Ikeas små vita handdukar som inlägg.
Lycka till!
Hej! Jag har köpt Imses Organic cotton blöjbyxor i strl. NB (3-6 kg) Tror ni att jag kan hoppa över small nästa gång jag ska köpa blöjbyxor och gå direkt på medium (7-10 kg) ?
Jaha? Jag tyckte att Imses NB var ganska stora, men jag beställde även hem en i ett annat märke och den tyckte jag var mindre. Jag får hålla tummarna att dom passar!
Vår tjej kunde inte heller ha NB de första månaderna, tycker det låter lite väl att hoppa över ända till medium, visserligen är barn väldigt olika men långsökt att förusätta att man får en "jättebebis", eller? Vår tjej kunde inte ha medium förrän hon blev över året! Beror ju inte enbart på vikten utan kroppens proportioner i övrigt, smala ben eller runda, rund midja eller smal osv. Håller nog med att imsevimses är rätt stora jämfört med åtminstone övriga märken som vi testade.
Angående vikisar fick jag verkligen inte till det, vilket krångel! Och de satt ju så konstigt och klumpigt på bebisen, men kanske berodde på att jag hade i frotté..?
Skulle gärna vilja använda det i början nu med nästa då det förmodligen kommer bli en liten bebis det också, så om jag inte snor tråden alltför mycket skulle jag gärna ta del av tips kring vikblöjorna om ni har några
Kolla på blocket angående tygblöjor, riktigt bra priser på ex. blöjbyxor.
Jag har 4 par blöjbyxor och 10 vikblöjor samt en pocket. Jag har inte använt pocketen och använder bara 2 par av blöjbyxorna. Jag använder ca 4 vikisar / dag, dottern kissar och bajsar i pottan.
Är jag koncentrerad på bara henne så är hon torr hela dagen, men hur lätt är det med en son på 2 år också, haha..
Det jag gör med vikisarna är att jag handtvättar dom direkt efter byte sen hänger jag ut dom på tork, det är så lite kiss i dom så att slänga i maskin känns lite konstigt. Om hon råkar bajsa i dom då åker de i maskin direkt.
Jag vek efter snibbtekniken (heter det då) när hon var 5 månader men vid 6 månader så vek jag limpor, mkt lättare!
Det finns sidor på internet som visar hur man viker, jätte lätt när man får in snitsen.
Hon börjar dock bli lite väl rörlig så att få på blöja kan vara en kamp..
Hon är ofta blöjfri men är då mest utan byxor också.
Dom saker jag har till henne betalade jag 400:- för på blocket, då var det bara använt 3 månader, jag blev super nöjd.
Hade gott // Lisa