• MatildaAn

Föräldraledighet/planering, Hjälp!!

Jag har en fråga som jag behöver hjälp med. Jag har sökt efter info på FKs hemsida men hittar inget som hjälper mig, så nu tänkte jag att jag vänder mig till er i hopp om att få hjälp.

Jag tänkte att jag skulle börja planera min föräldraledighet, men jag har INGEN aning om hur det funkar och det gör mig orolig och frustrerad, då jag är ett controll-freak;)

Då ska vi se, jag är lite osäker på hur länge jag vill vara mammaledig, men minst 1år, helst 1år och 4-6 månader. Hur funkar detta? Kan jag säga till mitt arbete att jag ska vara hemma 1år och sen lägga till 4-6 månader? Hur funkar det isf? När måste jag meddela arbetet? och hur funkar det då med föräldrapenningen? När måste jag informera dom om jag väljer att vara hemma längre? förlorar jag något på det?`

Om jag är hemma i 1år, hur länge kan då min sambo vara hemma?
    och  om jag är hemma i 1,5år hur länge kan då min sambo vara hemma?

Hur fungerar det med dom "lägsta betalda" dagarna? kan man blanda ihop dom? dvs om jag väljer att ta ut 3fullt betalda och 1 lägsta nivå? eller hur funkar det?

Jag är oehört tacksam för all hjälp så jag kan lugna mina nerver och ha en skön semster :)

Hälsningar, Matilda

• Svar på tråden Föräldraledighet/planering, Hjälp!!
  • Aruten

Jo men det verkar väl stämma. Med dagarna och din ersättning där. Anmäl den planen till FK så får du se vad dom säger. Dom har ju massa blanketter och sånt man ska fylla i och det är bra att göra det i god tid innan ifall det skulle krångla till sig. Då har man tid på sig att ändra så man slipper vara utan pengar tills dom har förstått eller så.

Hur menar du med att skydda din SGI? Min sambo har pluggat på universitet och han fick ca 8000 kr i månaden av CSN och det fick han även dagarna han var sjuk eller borta från skolan av annan anledning. Så länge han fixade sina poäng ändå.

• MatildaAn
    Aruten skrev 2010-06-30 11:22:22 följande:
    Jo men det verkar väl stämma. Med dagarna och din ersättning där. Anmäl den planen till FK så får du se vad dom säger. Dom har ju massa blanketter och sånt man ska fylla i och det är bra att göra det i god tid innan ifall det skulle krångla till sig. Då har man tid på sig att ändra så man slipper vara utan pengar tills dom har förstått eller så.

Hur menar du med att skydda din SGI? Min sambo har pluggat på universitet och han fick ca 8000 kr i månaden av CSN och det fick han även dagarna han var sjuk eller borta från skolan av annan anledning. Så länge han fixade sina poäng ändå.
    Åh vad skönt!
    Ja precis, men varför ska man då vara så mån om att skydda sin sgi om man ska studera? Det förstår jag inte
  • Aruten
    MatildaAn skrev 2010-06-30 11:23:36 följande:
    Åh vad skönt!
    Ja precis, men varför ska man då vara så mån om att skydda sin sgi om man ska studera? Det förstår jag inte
    Inte jag heller =)

Det verkar konstigt Skrattande
  • Barbabok

du skriver "får ut", men pengarna FK anger på sidan ska skattas också. Vet inte om du räknat med det redan, skatten ligger runt 29%.

• MatildaAn
    wero73 skrev 2010-06-30 22:57:53 följande:
    du skriver "får ut", men pengarna FK anger på sidan ska skattas också. Vet inte om du räknat med det redan, skatten ligger runt 29%.
    Jo men på Fks hemsida så är det medräknat. Skatten ligger på 28%
  • Barbabok
    MatildaAn skrev 2010-07-01 08:32:08 följande:
    Jo men på Fks hemsida så är det medräknat. Skatten ligger på 28%
    oki dåså, tänkte att en del missar det, blir ingen kul överraskning.
  • hemligt gravid

Man bör ALLTID vara mån om att skydda sin SGI för att få ut vettiga pengar vid VAB osv.

På FKs sida står det:

Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.

Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
  • tree

Hej!

Som jag förstått det måste du först använda 180 högnivådagar. Ett tips om ni klarar er ekonomiskt är ju att spara dagar tills barnet fyllt ett för då är det mer kinkigt med SGI-taket. Studier skyddar SGIn så länge du tar ersättning från CSN och pluggar heltid. Kanske behöver du lite dagar för att fylla upp lov om du inte ska fortsätta studierna på hösten?

Kan du inte säga till jobbet att du tar föräldraledigt 1 år och 6 månader och sen ändra åt andra hållet om det blir aktuellt? Så gjorde jag, och min arbetsgivare tycker nu bara att det är trevligt om jag bestämmer mig för att vara ledig kortare tid än jag sa från början.

• Barbabok

Oavsett vilken tid du anger att du vill vara borta så har du alltid rätt att ändra i efterhand. 2 mån innan du vill vara ledig, för återgång tidigare gäller  Återgång i arbete

15 § En arbetstagare får avbryta sin påbörjade ledighet och återuppta sitt arbete i samma omfattning som före ledigheten.

Om arbetstagaren vill utnyttja sin rätt att återuppta sitt arbete, skall arbetstagaren snarast möjligt underrätta arbetsgivaren om detta.

I det fall ledigheten varit avsedd att pågå en månad eller mer, får arbetsgivaren skjuta på återgången högst en månad efter det att arbetsgivaren tagit emot underrättelsen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.HTM

• Barbabok

Att skydda SGIn är bra även som student. Vad händer om du blir påkörd t.ex.? 0kr från FK .

Vad ska du göra efter studierna, söka jobb förstås, men vad grundas A-kassa på om inget jobb hittas, jo SGI, dvs 0kr...

Detta plus vad  #18 skrev.

• MatildaAn
    hemligt gravid skrev 2010-07-01 09:32:49 följande:
    Man bör ALLTID vara mån om att skydda sin SGI för att få ut vettiga pengar vid VAB osv.

På FKs sida står det:

Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.

Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
    Tack för svar!
    Dock så fattar jag inte hur jag ska skydda min SGI? Hur gör jag? 
  • MatildaAn
    tree skrev 2010-07-01 09:42:27 följande:
    Hej!

Som jag förstått det måste du först använda 180 högnivådagar. Ett tips om ni klarar er ekonomiskt är ju att spara dagar tills barnet fyllt ett för då är det mer kinkigt med SGI-taket. Studier skyddar SGIn så länge du tar ersättning från CSN och pluggar heltid. Kanske behöver du lite dagar för att fylla upp lov om du inte ska fortsätta studierna på hösten?

Kan du inte säga till jobbet att du tar föräldraledigt 1 år och 6 månader och sen ändra åt andra hållet om det blir aktuellt? Så gjorde jag, och min arbetsgivare tycker nu bara att det är trevligt om jag bestämmer mig för att vara ledig kortare tid än jag sa från början.
    Tack för ditt svar!
     Jo 180 dagar först. Jo men om jag sparar högnivådagar och tar lägstanivå ist. Exempel tar 3dagar med högnivå och två dagar med lågnivå. Skyddar jag min sgi då? Det har du banemej rätt i! Smart drag, detta med studier och lov.

Jag har pratat med jobbet och han sa att bara jag meddelar det två månader innan.
  • hemligt gravid
    MatildaAn skrev 2010-07-01 22:50:08 följande:
    Tack för svar!
    Dock så fattar jag inte hur jag ska skydda min SGI? Hur gör jag? 
    Du gör precis deet som står. Antingen:
    tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka (både SGI-dagar och LN-dagar räknas vad jag förstår) arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd (dvs du skyddar ditt SGI genom att studera med studiestöd, på heltid tror jag) är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Hur har ni tänkt fördela dagarna mellan er, du och pappan? Ska ni dela lika eller ska du helt enkelt ta så mycket du behöver för att kunna vara hemma så länge du vill och så får pappan det som blir över? (Förutom de 60 dagarna som inte går att lämna över.)

• MatildaAn
    hemligt gravid skrev 2010-07-02 08:41:20 följande:
    Du gör precis deet som står. Antingen:
    Usch, det låter så egoistiskt "pappan det som blir över". Min sambo kommer få ca 80dagar. Saken är denna att jag VANTRIVS något frutansvärt på mitt nuvarande arbete, gråter varje dag jag går dit ochg har ångest. Jag vill inte tillbaka och ska studera efter min mammaledighet. Jag kommer söka till HT 2011, då kommer jag vara hemma i 1år. eller till VT 2012 och då kommer jag vara hemma i 1,5år. Allt för att slippa att gå tillbaka till mitt arbete.  Så antingen tar jag nästan "allt" eller så får min sambo vara hemma mer. Allt handlar om hur det blir med min utbildning och när jag kommer in. Så jag gör inte det för att vara egoistisk utan jag gör det för vår blivande dotters skull. :)

Sen är dessvärre min sambo arbetslös förtillfället så vi får se när han får ett bra jobb. Han har räknat med att börja jobba i nov, en månad efter födslen.
    Ja och jag förstår att det också låter totalt knäppt att man kan "välja" när man inte vill vara arbetslös längre men läget är så att han får ut så pass bra med pengar från a-kassan och de arbetserbjudanden som han har fått har betalat mindre än vad han får från a-kassan. Fruktansvärt idiotiskt att man ska tjäna mer på att vara arbetslös än att arbete, jag vet, men så är läget. Så vi får helt enkelt se hur det blir. Sen så kommer vi aldrig klara oss på min studieinkomst och hans heltidsinkomst om han ska vara pappaledig och få 80% av sin lön. Så det helt ekonomiskt bästa är om jag är hemma så länge som möjligt och han "arbetar". Det får vi mest pengar på.

Nu tillbaka till tråden:) .  . . Japp så om jag väljer att ta ut 3 heladagar och 2 lågadagar så skyddar jag min SGI.

Tusen tack för du tar dig tid och svarar :) 
  • MatildaAn
    wero73 skrev 2010-07-01 09:52:56 följande:

Att skydda SGIn är bra även som student. Vad händer om du blir påkörd t.ex.? 0kr från FK .

Vad ska du göra efter studierna, söka jobb förstås, men vad grundas A-kassa på om inget jobb hittas, jo SGI, dvs 0kr...

Detta plus vad  #18 skrev.

Okej då förstår jag. Jag kanske var korkad förut då för jag hade ingen aning om vad SGI innebar.
    Men tack för du tog dig tid och svarade, nu förstår jag.
  • hemligt gravid

TS - Det ÄR en djungel och det tar tid att sätta sig i det. När jag började titta på det här för några månader sedan så förstod jag i princip ingenting! Jag har fortfarande inte koll på allt och vi kommer gå på försäkringskassan info efter sommaren.

Det var absolut inte min mening att låta dömmande eller så. Hur man fördelar föräldraledigheten mellan föräldrarna är helt föräldrarnas ensak och ingen ska lägga sig i det. Mina uttryck kanske speglade hur jag uppfattade dig i din trådstart (jag läste nog tyvärr dig som ltie egoistisk ;)), men det är aldrig min mening att döma någon annan.

Hur man resonerar och hur man räknar beror ju helt på vad man har för utgångspunkt och önskan. Jag och min man räknar på att vi helt enkelt har hälften var av dagarna och då räknar jag ANTINGEN på hur länge jag kan vara hemma om jag vill ha ut en viss summa pengar ELLER på hur mycket (eller lite) pengar jag får ut om jag vill vara hemma en viss tid.

Först trodde jag att jag skulle kunna räkna på det andra sättet men jag inser att jag aldrig kommer få ut tillräckligt med pengar på det sättet så jag fick vända på det och räkna på det första sättet. Dvs jag kommer inte kunna vara hemma lika länge som jag skulle vilja eftersom jag inte får ut tillräckligt med pengar då.

I slutändan så är vårat mål att barnet ska kunna vara hemma i 18 månader innan det måste börja på dagis/hos dagmamma. Vi vill helst att som sagt att vi delar lika på dagarna men kommer vara flexibla om det visar sig att barnet vill amma längre än vad jag kan vara hemma med min del av dagarna (då får maken skriva över dagar på mig). Men sen inser vi att 18 månader infaller i juni och då är det nog inte många dagis som skolar in nya barn. Så den sommaren blir nog till att pussla ihop med semester och de sista få dagarna vi har kvar av föräldradagarna. Alternativt får barnet börja dagis tidagre, i början på året, men det undviker jag helst eftersom jag själv anser att det är för tidigt.

Men, detta är vad vi tror och hoppas just nu. Det kan ju visa sig att vi måste ändra planerna totalt sen. Bara man är öppen för verkligheten så tror jag det löser sig i slutändan. :)

Svar på tråden Föräldraledighet/planering, Hjälp!!