• Ninninn

    Någon som har varit hos Lennart Blomqvist?? spolade precis ner mitt 4 missfall, ja måste få mer hjälp

    Gränsen va nådd vid mitt 3 missfall men nu e vi där igen, 4 missfallet kom precis ut!! ja orkar inte mer nu, ja finner ingen anledning att vara kvar på denna jorden längre så känner ja just nu, hur mycke mer ska man orka?????

    har läst om Lennart Blomqvist i Borås som har hjälp folk med upprepade missfall, är de någon som har varit hos honom?? hur gör man för att kontakta honom?? ja hittar inget nummer..

    Ja åt Trombyl denna gången men de hjälpte inte heller, nått måste ju för fan vara fel även fast dom säger att allt ser bra ut.. har ju varit på utredning men inget fel har hittats men ja tror inte på de längre nu för detta e ju inte normalt...

  • Svar på tråden Någon som har varit hos Lennart Blomqvist?? spolade precis ner mitt 4 missfall, ja måste få mer hjälp
  • Ninninn

    Ja ska försöka få tag på honom idag för ja måste få hjälp! trombylen hjälpte ju inte så ja måste få något annat, detta tag knäcken på mig, ja orkar inte mer..

    De värsta e att man ska försöka glädjas åt alla kompisar me som e gravida, de e skit jobbigt, ja klarar inte av att pata med dom...

    ja känner mig jätte hemsk men man kan ju hoppas att dom förstår

  • Ninninn

    Nu har ja ringt till gynmottagningen på södra älvsborgs sjukhus borås, hon tog alla mina uppgifter så nu kommer han Lennart att ring upp mig..

    Fasen va skönt, han e mitt sista hopp!!

  • färnik
    never skrev 2010-06-30 22:00:46 följande:
    Sen kan ni testa Prednisone och fragmin sprutor, det har hjälp många med MF
    Vad gör dessa medeciner? Och förekommer det att man provar dessa, även om en utredning visat att allt är normalt?
  • Primrose
    färnik skrev 2010-07-01 12:20:09 följande:
    Vad gör dessa medeciner? Och förekommer det att man provar dessa, även om en utredning visat att allt är normalt?
    Fragmin är blodförtunnande (mer än Trombyl etc.) och förhindrar blodproppar. Det är just blodproppar som kan orsaka återkommande missfall. Små blodproppar som, i ett tidigt skede av graviditeten, kan "dra med sig" embryot från livmoderväggen. Senare i graviditeten kan blodproppar i t ex moderkakan orsaka missfall eller dödföddhet.
    Så fick jag det förklarat för mig. Fragmin kan också ordineras om man har en historia av blodproppar, även om man inte har varit gravid förut och därför inte har haft några missfall. Fragmin tar man nog oftast under hela graviditeten. Jag tog bara Trombyl under de första tolv veckorna, sedan fyllde den ingen funktione längre. Jag tror att det är så länge som Blomqvists patienter tar sina doser Trombyl också. M a o kan man ta Trombyl och Fragmin av litet olika anledningar och under olika lång tid. Jag tog själv Fragmin (det tas oftast i sprutform, vad jag vet) efter mitt kejsarsnitt under en vecka, för att förhindra blodproppsbildning.

    Jag vet inte om Fragmin kan ordineras utan en sammanlänkande diagnos. Men kanske.
  • Ninninn

    Lennart ringde upp mig igår kväll, vilket go gubbe han va =)

    Han vill verkligen hjälpa oss, vi ska dit den 23 juli =) ja e så glad han e mitt ända hopp
    som finns kvar..

  • färnik

    Oj, vad snabbt!  Undrar om man kan tänkas kontakta honom redan nu, trots att vi just påbörjat utredning på annan klinik?

  • Ninninn

    I morron smäller de!! då e de dags att besöka Lennart =) lite nervös e ja allt...

  • Primrose

    Lycka till!

    Sedan jag var inne här sist har jag, otroligt nog, plussat! Jag är bara i v. 6 och mycket kan hända, men jag tar mina Trombyl och mitt Progesteron och hoppas på det bästa.

  • Lapsang

    Vill bara säga utifall att ngn tänkte prova själv hemma, att Ipren INTE innehåller acetylsalicylsyra, utan ibuprofen, som man INTE ska ta om man är eller försöker bli gravid. Magnecyl däremot innehåller acetylsalicylsyra och säkert finns det andra värktabletter som också innehåller det. Kolla på förpackningen, där står det!

    lycka till alla!

  • Primrose
    Lapsang skrev 2010-07-22 16:38:54 följande:
    Vill bara säga utifall att ngn tänkte prova själv hemma, att Ipren INTE innehåller acetylsalicylsyra, utan ibuprofen, som man INTE ska ta om man är eller försöker bli gravid. Magnecyl däremot innehåller acetylsalicylsyra och säkert finns det andra värktabletter som också innehåller det. Kolla på förpackningen, där står det!

    lycka till alla!
    Jag vill bara tillägga att det bästa är att köpa albyl minor. Det är den receptfria tablett med acetylsalisylsyra som har lägst mängd aktiv substans i sig (250mg). Eftersom de flesta som tar acetylsalisylsyra för att förhindra missfall blir rekommenderade 75mg om dagen är det alltså knappt 1/3 av en albyl minor man ska ta. Trombyl (som är receptbelagt) innehåller 75mg per tablett. Själv tar jag 150mg/dag (ordinerat av läkare) men det beror på min specifika medicinska bild. En vanlig Magnecyl t ex innehåller 500mg per tablett alltså mer än 6  gånger så mycket som en Trombyl. Det blir svårt att dela....

    Rekommendationen vad gäller värktabletter är annars att man inte ska ta varken ibuprofen eller acetylsalisylsyra under graviditeten, utan paracetamol (dvs t ex Alvedon), som smärtlindring. Den lillla dosen acetylsalisylsyra som Blomqvist och andra rekommenderar till kvinnor med flera missfall bakom sig är alltså så låg att den inte ska ha någon skadlig inverkan (inre blödningar etc.). Om man har hög risk för t ex blodpropp tar man andra preparat, Fragmin eller liknande. En del IVF-läkare bejakar också att man tar 75mg acetylsalisylsyra, trots att man inte har haft några missfall.
  • Ninninn

    Precis hemkommen från Lennart! de gick jätte bra, han pratade med oss i lite över 1 timma om vad han gör sen tog dom 11 rör blod prån mig, om ca 1 vecka skulle han ringa upp när han fått svaren sen kommer vi utgå därifrån.

    De känns jätte bra att ha fått vara hos honom han vill ju verkligen försöka hjälpa.

  • HEH

    Nyfiken, skriv när du vet mer!
    Beklagar dina mf, har haft lika många på rad själv tidigare, fick fragmin, vilket hjälpte. Mig hittades inga fel på.

  • Mad as snow

    Jag har varit hos honom och de tog en himla massa blod för att utesluta förklarliga skäl till alla missfall (hittades ingenting). Nu är jag gravid igen (för sjätte gången tror jag det är) och det verkar hålla i sig. Jag vet faktiskt inte riktigt om han och hans studie gör så hemskt mycket nytta för mig som enskild person, men det kan vara skönt att ha en läkarkontakt och att få ett ultraljud tidigare än man skulle ha fått annars osv. Hela utredningen med blodprov och så vidare (koksalt i livmodern under UL etc) är ju något man skulle ha fått tjata sig till och stå i kö i evigheter för att få.


    Ja, det är ett påhopp.
  • 27 aug

    Hej undrar hur ni får tag i Lennart Blomqvist ??? Hoppas jag får svart

  • TWH

    Hej, 27 aug, du ndrar hur man får tag i Lennart B. Han jobbar på Borås lasarett så ring dit! Jag väntar själv på ett samtal från honom...

  • Dashurite

    Jag har varit hos honom jag hade fått 6 missfall innan jag mötte Lennart och gick med i hans studie jag har idag två barn tack vare den mannen han har hjälpt över 200kvinnor han är en helt underbar man ring till kvinnokliniken i borås och boka en tid hos honom. Lycka till och kämpa på vet hur jobbigt det är verkligen födde dött barn i toan o duschen med flera ggr...men att söka hjälp av Lennart är värt besväret.

  • LivetmedBellaochAlicia

    Jag skulle vilja tipsa alla som har varit med om upprepade missfall att ta kontakt med en överläkare på Helsingborgs lasarett vid namn Leif Mattihesen. Han leder en studie som hjälper kvinnor med upprepade missfall. Han har själv hjälpt mig att få mina två döttrar. Jag hade 3 missfall på raken utan förklaring innan jag hittade Leif och fick hjälp. Läs gärna mer om studien på min blogg http://livetmedbella.blogspot.se/2014/12/upprepade-missfall.html

    Mvh Maria

Svar på tråden Någon som har varit hos Lennart Blomqvist?? spolade precis ner mitt 4 missfall, ja måste få mer hjälp