• kroppknopp

Medicin för tunn slemhinna?

Hej!
    Det verkar som att jag har tunn slemhinna. Hade endast 5 mm vid VUL någon dag efter utslag på stickan. Har sett i mina journaler från olika gyn att de noterat att slemhinnan varit tunn. Dock har ingen förslagit behandling. Jag har gjort IVF och då har jag, förmodligen via hormonerna, fått en ok slemhinna (8 mm).

Har ni tips på medicin jag kan be gyn skriva ut för min tunna slemhinna?

• Svar på tråden Medicin för tunn slemhinna?
  • lisala
    kroppknopp skrev 2010-07-01 01:23:35 följande:
    Hej!
    Det verkar som att jag har tunn slemhinna. Hade endast 5 mm vid VUL någon dag efter utslag på stickan. Har sett i mina journaler från olika gyn att de noterat att slemhinnan varit tunn. Dock har ingen förslagit behandling. Jag har gjort IVF och då har jag, förmodligen via hormonerna, fått en ok slemhinna (8 mm).

Har ni tips på medicin jag kan be gyn skriva ut för min tunna slemhinna?
    Jag äter progynom för att få en tjockare slemhinna! Det kombinerat med det jag skrev förut om Glandin. Kanske kan det va nåt?
  • Babe

jag fick ta femanest- tabletter (östrogen) i samband med IVF för att garantera en tjock och fin slemhinna, det gick bra :)

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • kroppknopp

Kan man äta Femanest eller Progynon när man INTE gör IVF eller FET? Dvs vid vanliga hemmaförsök?

• Babe

Femanest i sig stimulerar inte ägglossning, vad jag förstått... det gör däremot pergotime... vet inte om man kan kombinera dessa... Lycka till :)

• Babe

Jag fick även ta prog.vagitorier (+femanest) efter IVF (från "äggplocksdagen och framåt)... de första 12 gravidveckorna.

• lisala
    kroppknopp skrev 2010-07-10 21:17:06 följande:
    Kan man äta Femanest eller Progynon när man INTE gör IVF eller FET? Dvs vid vanliga hemmaförsök?
    Ja det kan man! Det måste dock skrivas ut av läkare men jag har ätit innan jag gjorde IVf för att testa om det gick på egen kammare.
  • Babe

Iisala: Intressant... Fick du kombinera med annat än femanest/progynon, eller tog du enbart det? Jag försöker nu med pergotime EFTER våra lyckade IVF (syskonförsök)... ingen har nämnt att man kan ta femanest... Mvh/Babe

• lisala
    Babe skrev 2010-07-17 04:37:31 följande:
    Iisala: Intressant... Fick du kombinera med annat än femanest/progynon, eller tog du enbart det? Jag försöker nu med pergotime EFTER våra lyckade IVF (syskonförsök)... ingen har nämnt att man kan ta femanest... Mvh/Babe

Hej!

Jag har också ätit pergotime men är inte så förtjust i det. Det finns en liten risk att man får riktigt tunn slemhinna istället för önskad dvs tjock.

Jag vet en tjej här inne på FM som blev gravid med att äta femanest dag 10- 14 och då tog hon riktigt stark dos, 8 mg.  Då har man ägglossning och man äter bara de dagarna. För att få en tjock slemhinna.
    Kanske kan vara nåt att testa för dig?

Jag kombinerar inte med något utan äter bara progynon 4 mg under en längre tid. Har du problem med tunn slemhinna?
    Då finns det även en del naturläkemedel man kan äta.
    Ha det gott. Lycka till.

• Babe

Iisala: Tack snälla för ditt svar. Ja, min slemhinna har varit "fin och treskiktad men aningen tunn" vid IVF-kontrollerna, ca 7mm, alltså minimi för att vara ok. Femanesten hjälpte på traven då och då fick jag ta från första mensdagen (och till v12 i graviditeten) och då var den betydligt tjockare. Ska höra med dr om det är ok att ta även nu. Kanske värt att testa :)
    Jag vill vara försiktig hälsokost/ naturläkemedel, de är inte lika kontrollerade och man vet aldrig hur de kan påverka bebisen/graviditeten... 

• Babe

Vad är skillnaden på progynon och femanest? Någon som vet ? :)

• lisala
    Babe skrev 2010-07-18 05:53:05 följande:
    Vad är skillnaden på progynon och femanest? Någon som vet ? :)
    Hej!
    Ja du har rätt i att man ska vara försiktigt med naturläkemedel. Jag greppar dock varje halmstrå eftersom att jag inte har barn  alls ännu och har passerat 35.

Jag tror att/ är nästan säker på att progynon och femanset är samma sak, bara två olika fabrikat/tillverkare. Så det ska inte spela nån roll vilket man äter.
  • Babe

Iisala: Jag förstår dig, är i samma årsklass som dig... :)
    Nu vet jag inte din "bakgrund" men IVF kan jag rekommendera varmt, om ni inte testat det, vi fick efter låååång väntan barn med IVF :) Nu kör vi "på prov" med pergotime inför syskonförsök... Lycka till !!!

• Väntan på en liten

Hur vet man om man har tunn slemhinna?

Längtar...11 månaders kamp, lätt som en fjäder att bära, tung som bly att mista. MA 7+1 22/5-10
  • lisala
    Väntan på en liten skrev 2010-07-26 22:06:59 följande:
    Hur vet man om man har tunn slemhinna?
    Hej! Det mäter läkaren när man ligger i gynstolen.
    Man kan misstänka tunn slemhinna om man har väldigt lite mens.
    Mvh Lisa
Svar på tråden Medicin för tunn slemhinna?