• Anonym (längtar...)

Vad ska jag göra?

Hej.
    Vet inte om detta är rätt forum men..

Så här är det. Jag är 25 år, min sambo o jag har varit tillsammans i 4 år nu.
    Han är 2 år yngre än mig.

Jag längtar något otroligt efter barn. Min pojkvän säger bara "allt har sin tid" o känner sig inte sugen på bäbis.
    Jag har "väntat" i 2 år på att han ska ändra uppfattning om när det är tid att börja fundera på barn..
    Men nu står vi här idag och inget har förändrats än..
    Han tycker vi kan vänta 2 år till. Jag vill inte vänta längre.

Jag känner mig stressad och deprimerad när vänner o släktingar blir gravida en efter en
    medan vi står o stampar på samma ställe.

Jag förstår att han inte är redo samtidigt som jag när han är yngre, men jag väntar ju på honom,
    då kan jag tycka att han "borde" släppa taget tidigare för min skull.
    Hade jag fått bestämma kunde jag lika gärna haft ett barn redan o ett andra på väg.

Jag har vetat sen jag var liten att barn vill jag ha
    medan han inte delar dom känslorna för barn.
    Han har ändå ändrat sig från att inte vilja ha barn alls när vi träffades till att säga "jag vill ha 2-3 barn"

Hur länge ska jag vänta på att livet ska fortsätta för HANS skull?

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Frågan om barn är så viktig och avgörande för framtiden att ni måste vara överens. Ni är båda väldigt unga och har gott om tid på er, även om det kanske inte är det svaret du vill ha. Många gånger vill tjejer ha barn tidigare än killar. Killar behöver kanske mer tid på sig att mogna och bli riktigt vuxna. När man får barn förändras livet helt och hållet och barnens behov kommer i fokus under väldigt många år. Man får ställa sina egna behov åt sidan i ganska hög grad. Det är viktigt att din pojkvän inte känner sig pressad att skaffa barn tidigare än han vill för då kan ni få problem i er relation. Ni bör ta hand om och värdesätta varandra så att han inte känner att han kommer i andra hand, efter barnfrågan. Så mitt svar till dig blir att invänta din pojkvän och inte pressa honom. Jag förstår din önskan och längtan. Dagen då du blir mamma kommer! Ta hand om det ni har tills dess!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vad ska jag göra?