• stoltmamma87

jag orkar inte med detta längre

jag o min sambo har haft det tufft ganska länge, men kämpat o kämpat. han har enligt mig problem med alkohol han dricker varje helg o när han är ledig men även har det vart mycket på vardagar nu också. jag vill bara bort. vi har två barn ihop och frågan är om jag kommer klara mig ekonomiskt nu på egenhand.

jag studerar på högskola och får csn bidrag från 6500-10.000kr men inget under juni-juli.

vad händer om jag inte får något sommarjobb (nästa sommar) hjälper soc till?

A06A08
  • Svar på tråden jag orkar inte med detta längre
  • Grönögat

Vet ej om soc hjälper till men jag skulle gissa att de gör det, ta reda på det vettja.

Sedan så kommer du ju att få underhåll och eventuellt bostadsbidrag också. Underhållet ligger som lägstanivå på 1200 kronor per barn, det är den summa man får från F-kassan om föräldrarna inte kan enas om någon summa. Detta gäller såklart endast om barnet/barnen bor hos dig mestadels på heltid.

• Missisbit

Hej!

Har du pratat med din sambo om separation? Kommer han att kunna
    hjälpa till med barnen eller litar du inte på att han fixar det? i så fall borde
    du prata med social jouren så de kan hjälpa dig!
    Bor dina föräldrar eller syskon i samma stad? Tala om för dem hur läget
    är så du kan få stöd från dem också, det är tufft att gå igenom detta själv!

Jag kan verkligen säga att jag förstår vad du går igenom utan att behöva
    skriva i detalj varför. Det är dags för dig att gå vidare, du kommer att klara
    dig bra!

Maila mig gärna när du har tid/ork, det kan vara bra att prata av sig med någon...

Kram!

P.S Du är berättigad att få hjälp från staten som ensamstående. Kolla på
    försäkringskassans hemsida eller ring dem.

• Mandelbiskvi

Du får ta kontakt med någon på kommunen/Socialförvaltningen och be om rådgivning. Gör det genast!
    Så här kan du inte ha det, inte dina barn heller. Alkoholism är en sjukdom som söndrar familjer och skapar mycket problem. Du måste hitta en väg ut om du mår dåligt. Alkoholister slutar dessutom inte att dricka förrän de verkligen inser att deras beteende verkligen får negativa konsekvenser, men det innebär ju inte att de vill sluta då heller, det är en lömsk sjukdom.
    Stort lycka till! Kramar

Svar på tråden jag orkar inte med detta längre